43 la sută dintre companiile din România au investit sub 200 de euro/ an pentru trainingul unui angajat din echipa de marketing, în ultimii doi ani

Trainingul membrilor echipei de marketing se face cu bugete relativ mici – 43 la sută dintre companiile din România au alocat un buget anual mediu sub 200 de euro/ angajat, în ultimii doi ani. Totuși, 14 la sută au alocat peste 1.000 de euro/ angajat pentru trainingul membrilor echipei de marketing, relevă a doua ediție a studiului “Tendințe și provocări în marketing în 2022”, realizat de Valoria, în colaborare cu Mind Shop.

Rezultatele cercetării arată că patru la sută dintre companii au bugete anuale de marketing de peste un milion de euro, trei la sută au între 500.000 și un milion, nouă la sută – între 250.000 și 500.000, șase la sută – 100.000-250.000, iar 27 la sută – 10.000-100.000 de euro.

37 la sută dintre companiile respondente în 2022, față de 32 la sută în 2021, au bugete de marketing mai mici de 5.000 de euro, iar 11 la sută, față de patru la sută, anul trecut, alocă 5.000-10.000 de euro. Odată cu digitalizarea intensivă a proceselor de marketing și vânzare, companiile au alocat bugete puțin mai mari pentru generarea de vânzări și pentru platforme specifice, care să le permită măsurarea rezultatelor.

“Marketingul și-a câștigat rolul central și este tot mai mult în atenția echipelor de conducere. Pe măsură ce digitalizarea, automatizarea și inteligența artificială își aduc aportul la toate aspectele activității echipei de marketing, abordarea managerilor de marketing trebuie să devină una mai strategică. Este esențial ca ei să gândească strategic, pentru a se concentra pe ceea ce determină cu adevărat creșterea afacerii, în condiții de excelență operațională”, spune Elena Badea, Managing Director al companiei de consultanță Valoria.

Managerul și echipa de marketing

53 la sută dintre companii spun că principalul rol al managerului de marketing este acela de generator de business, prin identificarea oportunităților, 47 la sută spun că este alocarea corectă a resurselor pe care echipa le are la dispoziție, iar 45 la sută spun că este cel de model și lider pentru oamenii din echipă. Numărul mediu de membri ai echipei de marketing din 2022 este de 4,4 angajați, dar cele mai multe companii sunt cele care au un departament de marketing alcătuit din 2,7 angajați.

79 la sută dintre companiile din România pun pe primul loc în preocupările lor generarea eficientă a rezultatelor, iar 75 la sută au ca provocare executarea strategiilor multicanal (omnichannel).

“În 2021, cele mai multe companii și-au recalibrat eforturile de marketing la noul context economic, dar și la transformările aduse de noul mod de lucru al echipelor de marketing. Rezultatele nu au întârziat să apară, prin digitalizare și utilizarea constantă a datelor pentru luarea deciziilor corective necesare. În 2022, sub presiunea schimbărilor din lanțurile de aprovizionare, managerii de marketing trebuie să se concentreze pe livrarea eficientă a rezultatelor. De asemenea, companiile vor înțelege importanța conținutului destinat clienților lor actuali.

Se știe că achiziționarea de clienți noi este de cinci ori mai costisitoare decât păstrarea celor actuali, iar creșterea ratelor de retenție cu doar cinci la sută poate crește profiturile cu 95 la sută”, spune Angela Călina, director executiv al agenției de publicitate Mind Shop.

Provocările managerilor de marketing

Dincolo de generarea eficientă a rezultatelor (79 la sută) și executarea strategiilor omnichannel (75 la sută), în 2022, managerii de marketing au pe agenda preocupărilor prioritare înțelegerea noilor preferințe de cumpărare ale clienților (72 la sută), obținerea de engagement pe conținut (70 la sută) și crearea de conținut care să răspundă cât mai bine nevoilor clienților (63 la sută).

Devine esențial ca brandurile să cunoască modul în care publicul-țintă abordează conținutul pe care îl oferă. Înțelegerea intenției și a experienței utilizatorului este o tendință emergentă de marketing, care se va păstra pe termen lung. Există trei tipuri de intenții ale utilizatorului, ce trebuie avute în vedere când se creează conținut: tranzacția/ cumpărarea, navigarea și informarea.

În strategia de conținut, companiile trebuie să țină cont de intenția potențialului client și de ce dorește să facă el cu informațiile oferite, pentru a-i crea o experiență pozitivă. Alte provocări menționate de managerii de marketing includ integrarea storytelling-ului în vânzări (44 la sută) și implementarea tacticilor de multimedia marketing (35 la sută).

Tendințele anului 2022

În acest an, 86 la sută dintre companii se concentrează pe optimizarea prezenței în mediul online, 65 la sută pe marketingul de conținut, care să rezolve nevoile clienților, 52 la sută vor miza pe utilizarea avansată a funcțiilor platformelor CRM în gestionarea proceselor de vânzări, 44 la sută vor face video marketing cu accent pe măsurarea rezultatelor, iar 41 la sută se vor specializa în gestionarea micro-momentelor din experiența clienților actuali și potențiali.

În 2022, marketingul va fi caracterizat de efortul companiilor de a-și executa impecabil strategiile, cu măsurarea constantă a rezultatelor și eficienței. Dincolo de experiența online oferită fiecărui potențial cumpărător, ele vor lupta să obțină rate bune de conversie și vor aborda cu mai mult curaj marketingul omnichannel. Anul va fi marcat de o intensificare a focusului pe eficiență, deoarece piața aduce mai multe oportunități de afaceri, dar ciclurile de vânzare în B2B cresc, iar companiile B2C se confruntă cu provocări în retenția clienților.

Principalele tipuri de marketing vizate în 2022

Pe primul loc, 61 la sută dintre companiile respondente pun marketingul pe rețelele de socializare, 60 la sută se concentrează pe content marketing și 47 la sută se bazează pe influencer marketing. Analizarea datelor fiecărei platforme digitale le permite brandurilor să înțeleagă cum ajung utilizatorii pe site-ul companiei și unde decid să-și încheie sesiunile. Iată de ce managerii de marketing trebuie să pună accentul pe marketingul de conținut. 76 la sută spun că acest tip de marketing ajută la creșterea notorietății, 68 la sută văd o contribuție majoră la creșterea încrederii și a credibilității, 59 la sută la educarea cererii, 47 la sută la loializarea clienților, iar 41 la sută la generarea oportunităților de vânzare.

Despre studiu

Sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la tendințele și provocările din marketing ale companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 318 de răspunsuri, a fost aplicat între 11 și 21 ianuarie. 13 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro, nouă la sută – între 20-50 milioane, zece la sută – între 10-20 milioane, 12 la sută – între 5-10 milioane, 21 la sută – între 1-5 milioane și 35 la sută sub un milion de euro. 35 la sută dintre respondenți sunt CEO/ președinte/ director general, 24 la sută – CMO/ Marketing Director/ Head of Marketing, 18 la sută – Marketing Coordinator, opt la sută – Brand Manageri, șapte la sută – CCO/ Communication Director/ Head of Communication, iar opt la sută au alte roluri de conducere.

DESPRE VALORIA

Este o companie de consultanță, training și executive coaching, care, ajută antreprenorii să-și dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. “Companiile apelează la noi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Răspundem des solicitărilor ca să facem training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect”, explică Elena Badea. În 2021, publicația Daily Finance a nominalizat Valoria în Top 20 companii de management consulting din București.

DESPRE MIND SHOP

Este agenția de publicitate în care ideile se nasc și devin realitate. Este o echipă de profesioniști experimentați, cu o pasiune deosebită pentru inovație și pentru gândirea creativă. Și-a început călătoria în 2001, iar în ultimii 21 de ani a derulat peste 10.000 de proiecte la nivel local, național și european. Are o abordare integrată și oferă servicii complete.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share