7 factori care îți determină succesul în carieră: de la abilități și competențe tehnice la caracteristici personale și relații profesionale

Foto: rawpixel.com @ freepik

Dezvoltarea profesională este un proces continuu, iar succesul sau eșecul în carieră este influențat de numeroși factori.

Acești factori pot acoperi diverse aspecte, de la abilități și competențe tehnice la caracteristici personale și relații profesionale. În lumea complexă și dinamică a zilelor noastre, înțelegerea acestor elemente devine esențială pentru cei care își doresc o evoluție pozitivă în carieră.

“Career Rollercoaster” este titlul unei noi cărți dedicate acestui subiect. Cartea este semnată de profesorul Johannes Steyrer, director academic al EMBA Health Care Management la WU Executive Academy, și Wolfgang Mayrhofer, șeful Institutului Interdisciplinar de Management și Comportament Organizațional de la WU Viena. Această lucrare reprezintă rezultatul a 30 de ani de cercetare academică.

Johannes Steyrer, director academic al EMBA Health Care Management la WU Executive Academy, oferă un scurt rezumat în care explorează factorii ce pot deschide calea către succesul în carieră și investighează diferențele de gen în legătură cu evoluția profesională.

Johannes Steyrer

Director academic al EMBA Health Care Management @ WU Executive Academy

Șapte factori care contribuie la o carieră de succes

Cercetătorii au analizat peste 500 de studii desfășurate pe parcursul mai multor decenii, pentru a identifica factorii care influențează evoluția profesională a indivizilor. Ei au investigat carierele a peste 600.000 de persoane din peste 35 de țări. Rezultatele cercetării au arătat că există șapte factori considerați a avea un impact semnificativ asupra parcursului în carieră.

  1. Învățare și dezvoltare. Învățarea și dezvoltarea continue reprezintă piloni esențiali pentru atingerea succesului în carieră. Acest proces include consolidarea nivelului de calificări profesionale, dobândirea de noi cunoștințe și abilități și angajamentul constant de îmbunătățire la nivel personal.
  2. Antreprenoriat. Înființarea și conducerea unei companii poate reprezenta o cale către succes pentru cei cu interes și abilități în domeniul antreprenoriatului.
  3. Echilibrul dintre carieră și viața personală. Echilibrul se referă la posibilitatea de a îmbina cu succes diferite aspecte ale vieții, în funcție de evenimentele vieții, etapele personale ale dezvoltării noastre și valorile noastre – de exemplu, punerea în prim-plan sau în plan secund a angajamentelor profesionale în anumite perioade.
  4. Impact pozitiv. Acest factor se referă la impactul activităților noastre profesionale dincolo de simpla îndeplinire a îndatoririlor, având un scop mai mare, cum ar fi contribuția la binele comun.
  5. Relații profesionale pozitive. Acest aspect se referă la nevoia noastră fundamentală de interacțiune umană, de prietenii cu colegii de muncă și bucuria oferită de aceste relații.
  6. Securitate financiară. Acest aspect reflectă nevoia noastră de bază de a avea stabilitate. Dacă dorim să prosperăm în societatea modernă, o anumită bază financiară, de obicei derivată din munca plătită, este esențială pentru noi.
  7. Succes financiar. Dacă securitatea financiară este pâinea pe care o mâncăm pentru a supraviețui, succesul financiar este mai mult decât atât. Atingerea prosperității financiare este un exemplu de succes în carieră.

Însă banii nu sunt totul: “Planurile de carieră nu sunt neapărat concentrate pe câștigurile financiare și pe urcarea pe scara ierarhică”, subliniază Johannes Steyrer. Dacă ne uităm la tendințele actuale, putem observa că învățarea, dezvoltarea și spiritul antreprenorial devin factori tot mai importanți.

Know-how: Totul ține de chimie și de o potrivire perfectă

Studiul s-a concentrat pe trei variabile ale succesului în carieră: avansarea în ierarhia organizațională, veniturile și nivelul de satisfacție în ceea ce privește cariera. În total, au fost analizați 26 de factori influențatori, ce includ potențialul individual (precum personalitatea sau coeficientul de inteligență), performanța (motivație și angajament), diferențele dintre diverse cariere (sprijinul organizațional), factorii sociali (contextul social) și aspectele legate de interacțiune (mentoratul, networking-ul, abordarea tactică etc.).

“Ce mi s-a părut cel mai interesant este faptul că cel mai important factor pentru a avansa în ierarhia unei companii este relația de încredere și loialitate între supervizori și angajați”, subliniază Johannes Steyrer. În ceea ce privește veniturile, acestea sunt determinate în principal de orele de muncă. Referitor la satisfacția în carieră, pe primul loc se află potrivirea persoanei cu mediul de lucru, urmată îndeaproape de relația cu managerul.

Absolvenți de studii de afaceri: ce arată studiile pe termen lung

“Am realizat și un studiu longitudinal asupra carierei absolvenților de studii de afaceri. Pentru a dezvolta o carieră de succes în management, e nevoie de o combinație de factori, de la leadership, motivația de a performa, la capacitatea de a dezvolta relații și flexibilitate. Abilitatea de a-ți lua cariera în propriile mâini nu numai că ajută la dezvoltarea profesională, dar are și un efect direct asupra salariilor și duce la câștiguri cu aproximativ o treime mai mari”, explică Johannes Steyrer.

Ca strategie de carieră pentru absolvenții de afaceri, networkingul și capacitatea de a formula argumente raționale sunt extrem de importante. “Acești factori tind să devină cruciali pe măsură ce cariera avansează, deoarece presiunea crește”, arată Johannes Steyrer.

Diferențele dintre bărbați și femei în ceea ce privește cariera 

Analiza cercetătorilor de la WU arată că femeile se confruntă mai mult cu diferențe de venituri decât cu diferențe de carieră, în comparație cu bărbații. Potrivit WIFO, Institutul austriac de cercetare economică, diferența de remunerație între femei și bărbați în Austria, ajustată, printre altele, în funcție de orele de lucru, industrie, educație sau poziții de conducere, se ridică la 6,2 la sută.

Echipa lui Johannes Steyrer a mers chiar mai departe. Pentru studiul asupra absolvenților de studii de afaceri, a selectat bărbați și femei care împărtășeau cât mai multe trăsături de personalitate, caracteristici profesionale și asemănări privind situația socială și familială (de exemplu, căsătorie, parteneriat, copii). A descoperit că diferența de venituri dintre bărbați și femei se ridică la 24 la sută în primii zece ani. “Comparația noastră între cohorte arată că factorul decisiv privind decalajele de venit este situația familială a angajaților. Femeile care au familie și copii sunt cel mai afectate de diferențele de remunerație”, rezumă Johannes Steyrer.

DESPRE JOHANNES STEYRER

Este directorul academic al EMBA Health Care Management și al programului de certificare Health Care Management Certificate, oferite de WU Executive Academy, și profesor la Institutul Interdisciplinar de Management și Comportament Organizațional de la WU Viena. În cercetările sale, se concentrează pe managementul resurselor umane, dezvoltarea carierei managerilor și impactul culturii siguranței pacienților asupra erorilor medicale și a celor legate de îngrijire. WU Executive Academy organizează în București, din 2006, un program de Executive MBA, la care participă anual aproape 30 de manageri și antreprenori.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share