Asociația InspirAction și Bergerat Monnoyeur România pregătesc adolescenții pentru mediul profesional prin dezvoltarea abilităților socio-emoționale și a competențelor tehnice

În contextul actual, adolescenții au nevoie să-și dezvolte abilitățile socio-emoționale ca să se integreze cu succes pe piața muncii. Empatia, gestionarea emoțiilor și capacitatea de a lucra în echipă sunt esențiale pentru a face față cerințelor profesionale și pentru a colabora eficient în diverse medii de lucru. Dezvoltarea acestor abilități nu doar îmbunătățește perspectivele de angajare, dar contribuie și la o adaptare mai ușoară și la performanțe profesionale mai bune.

Conform World Bank Human Capital Index, în 2020, România a avut un scor de 0,58, ceea ce înseamnă că un copil născut astăzi în România va fi, la maturitate, doar 58 la sută productiv, față de cum ar putea fi dacă ar avea acces complet la o educație care să pună accent pe dezvoltarea abilităților.

Ca un răspuns la această realitate, Asociația InspirAction a pus bazele unui program educațional care face legătura între dezvoltarea competențelor tehnice și dezvoltarea abilităților elevilor.

Despre aceste aspecte am vorbit cu Simona Paraschiv (foto, stânga), președinte Asociația InspirAction, și Livia Simulescu (foto, dreapta), HR Director Bergerat Monnoyeur România.

Simona, povestește-ne care sunt principalele obiective ale acestui program educațional și cum își propune acesta să îi ajute pe tineri să se pregătească pentru mediul profesional?

Mă bucur să împărtășesc viziunea și obiectivele unuia dintre cele mai longevive programe educaționale ale noastre – DUO HUB Education. Acest program este conceput să echipeze tinerii cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a naviga cu succes în mediul profesional din ce în ce mai complex al zilelor noastre.

Principalul obiectiv al programului DUO HUB Education este dezvoltarea competențelor socio-emoționale și digitale ale tinerilor. Înțelegem că aceste competențe sunt cruciale în formarea unui angajat adaptabil și inovativ. Programul nostru își propune să cultive aceste abilități printr-o serie de module educaționale interactive și aplicative, care să-i pregătească pe tineri pentru provocările și oportunitățile pe care le aduce viitorul profesional.

Am lansat acest program acum cinci ani, analizând obstacolele ce apar în momentul angajării tinerilor, dar am fost inspirată și din experiența mea de tânără, când, în timpul facultății, am ales să mă angajez pentru a descoperi ce-mi place. Astfel, am dezvoltat într-un cadru profesional abilități pe care le simțeam încă rigide. Am simțit nevoia de a mă implica activ și de a învăța direct din experiență, așa că am căutat să creez propriul meu ecosistem de învățare și dezvoltare, îmbinat în același timp cu pregătirea academică.

Privind retrospectiv, acea perioadă a fost un moment crucial în viața mea, în care am învățat multe despre resursele și capacitățile mele, precum și despre importanța adaptabilității și învățării continue, perioada în care m-am dezvoltat mult prin trainingurile puse la dispoziție de companiile unde lucram.

Când am pus bazele asociației, mi-am dorit să creăm un astfel de program educațional, o dublă experiență pentru adolescenți – teoretică și practică, pentru a ști cât mai devreme ce-și doresc și ce vor, să nu mai fie nevoie să ajungă la vârsta adultă debusolați, fără o minimă cunoaștere de sine.

Prin DUO HUB Education, îmi doresc să le oferim tinerilor oportunitatea de a experimenta și de a-și dezvolta propriile abilități într-un mediu susținător și încurajator, similar cu cel pe care l-am construit în trecut pentru mine.

Programul are trei mari capitole, Comunicare & Relaționare, Organizare, Management & Analiză și Dezvoltare Personală & Etică, prin care tinerii își dezvoltă abilitățile socio-emoționale necesare, iar companiile unde ei fac practică vin cu partea tehnică specifică industriei. Până în prezent am ajuns cu acest program la peste 400 de elevi din șapte școli, din mai multe zone ale țării.

Le punem la dispoziție tinerilor un sistem bine conturat, testat, cu traineri care au experiență în lucrul cu adolescenții și cu companiile atente la cultura organizațională.

Simona Paraschiv

Cum a contribuit parteneriatul cu Bergerat Monnoyeur România la dezvoltarea și antrenarea abilităților tinerilor?

Parteneriatul cu Bergerat Monnoyeur România este unul pe termen lung și un catalizator remarcabil pentru dezvoltarea și antrenarea abilităților tinerilor în programele noastre. Această colaborare contribuie semnificativ la amplificarea impactului nostru și ne permite să le oferim tinerilor resurse și oportunități educaționale de înaltă calitate.

În primul rând, prin accesul la expertiza și resursele Bergerat Monnoyeur, putem integra metode inovatoare de învățare în curriculumul nostru. Acest lucru le permite tinerilor să se familiarizeze și să se adapteze la uneltele și tehnicile moderne utilizate în industriile tehnice și de construcții, sectoare de mare relevanță pentru partenerul nostru. Prin program, noi lucrăm cu tinerii la nivel socio-emoțional, iar compania le oferă această interacțiune cu mediul profesional de lucru.

Mai mult, Bergerat Monnoyeur România oferă stagii de practică și sesiuni de mentorat pentru tineri și creează o punte valoroasă între teoria educațională și practica profesională. Prin aceste experiențe directe, tinerii au  ocazia să-și dezvolte competențe practice, să înțeleagă mai bine cerințele și așteptările mediului de lucru real și să-și consolideze abilitățile de comunicare și colaborare în echipe multidisciplinare.

Asociația InspirAction a pus bazele unui program educațional care face legătura între dezvoltarea competențelor tehnice și dezvoltarea abilităților elevilor.

Cum consideri că ajută programul DUO HUB Education la dezvoltarea acestor abilități pentru tineri?

Programul este proiectat având ca scop nu doar educația formală, ci și dezvoltarea personală și profesională completă a tinerilor. Acesta joacă un rol crucial în cultivarea unui set diversificat de abilități esențiale pentru mediul profesional modern, abordând nevoile individuale ale fiecărui participant și pregătindu-l pentru provocările viitoare.

Le punem la dispoziție tinerilor un sistem bine conturat, testat, cu traineri care au experiență în lucrul cu adolescenții și cu companiile atente la cultura organizațională, astfel încât să le ofere un mediu propice dezvoltării. Adolescenții au toate resursele la îndemână să aibă un start în carieră foarte bun.

Livia Simulescu, HR Director Bergerat Monnoyeur România, a acceptat cu entuziasm și optimism provocarea de a se alătura acestui domeniu al resurselor umane, făcând o schimbare și venind dintr-o poziție operațională ca Project & HSEQ Manager, unde a acumulat experiență în managementul siguranței, un aspect comun cu Resursele Umane.

Acest background în Safety a creat o legătură naturală cu domeniul Resurselor Umane, pe care îl percepe ca fiind centrat pe managementul oamenilor. Cu dorința de a se adapta și excela în noul său rol, Livia Simulescu a investit în formarea sa în domeniul Resurselor Umane și a prioritizat dezvoltarea parteneriatelor cu colegii din mediul operațional, pentru a fi aproape de oameni, de business și de nevoile acestora.

Livia, povestește-ne despre cum se implică Bergerat Monnoyeur România în formarea și pregătirea tinerilor în vederea deprinderii abilităților necesare pentru a intra pe piața muncii? 

Bergerat Monnoyeur, dealerul utilajelor de construcții, generatoare și grupuri electrogene în România, a dezvoltat în urmă cu mai bine de cinci ani un parteneriat, care continuă și astăzi, cu Asociația InspirAction.

Prin acesta, ne-am dorit să contribuim la formarea viitorilor profesioniști pe piața muncii din România, printr-un program al cărui denumire era atunci I choose to lead, care a evoluat astăzi în DUO HUB Education, cu o programă educațională mai complexă. În activitatea noastră de căutare de talente, am remarcat că acei colegi care reușesc să se afirme și să-și dezvolte o carieră frumoasă nu doar au o pregătire profesională, ci și o stabilitate psiho-emoțională ce le permite să-și dezvolte competențele la maximul lor de potențial.

Trebuie să fim mereu agili, în pas cu schimbarea, să fim prezenți pe mediile online unde sunt și candidații noștri – pe platformele de recrutare și în social media.

Livia Simulescu

Ce impact a avut pentru Bergerat Monnoyeur România programul DUO HUB Education, program care își propune să construiască noile generații de profesioniști?

Pentru noi, într-adevăr, DUO HUB Education este programul care își propune să construiască noile generații de specialiști. Acest program reprezintă “semințele” pe care le plantăm, de unde vor crește generații viitoare de  profesioniști pe piața muncii, specializați în industria noastră.

Prin acest parteneriat, ne aducem aportul la dezvoltarea personală a acestor tineri, care printr-o mai bună cunoaștere de sine și gestionare a emoțiilor vor putea să-și stabilească mai bine obiectivele care li se potrivesc în viață și să ia acele decizii care îi vor ajuta să crească, să se dezvolte și să performeze așa cum își doresc. Ajutând acești tineri să-și atingă potențialul lor maxim, practic ne asigurăm un viitor mai bogat în valori și competențe.

Ce strategii de formare și recrutare consideri că sunt mai eficiente în contextul actual, mai ales când vorbim de tineri? Ce strategii există în Bergerat Monnoyeur România pentru formarea și recrutarea tinerilor?

În contextul unei lumi în continuă schimbare, aspectul digital este unul extrem de important nu doar pentru tineri, ci și pentru restul candidaților. Toți ne dorim să avem informații tot mai centralizate și cuprinzătoare care să fie la îndemâna tuturor, și un proces de recrutare “la un click distanță”. Trebuie să fim mereu agili, în pas cu schimbarea, să fim prezenți pe mediile online unde sunt și candidații noștri – pe platformele de recrutare și în social media.

Ca să atragem acești tineri, avem nevoie să avem un employer branding puternic, care să ne reprezinte ca valori organizaționale – profesionalismul, antreprenoriatul, respectul, curajul, grija față de angajați, grija față de comunități și mediu. Grija față de angajați este reprezentată și de planul de dezvoltare pe care îl gândim pentru fiecare în parte, prin care putem crea noi experiențe și astfel noi competențe. Felul în care o companie investește în formarea tinerilor din interiorul său este extrem de important atât pentru atragerea de noi talente, dar și pentru retenția celor pe care îi avem deja în organizație.

Care sunt abilitățile pe care le consideri esențiale ca un tânăr să le dezvolte cât mai devreme pentru a crește ca profesionist? 

Livia Simulescu: Suntem într-o eră a provocărilor constante, unde schimbările rapide sunt la ordinea zilei. Ca să le facă față, un tânăr are nevoie de adaptare și deschidere către învățare continuă, flexibilitate și deschidere la schimbare. De asemenea, pentru a putea construi relații profesionale durabile, are nevoie de abilități interpersonale dezvoltate ca empatie, curiozitate, dar și de comunicare și negociere.

Simona Paraschiv: Rezum într-o singură abilitate majoră, care cuprinde multe alte abilități esențiale: inteligența emoțională. Pentru un tânăr, este la fel de importantă, dacă nu chiar mai importantă, decât inteligența cognitivă. Capacitatea de a înțelege și de a gestiona propriile emoții, precum și de a avea empatie și a relaționa eficient cu ceilalți, poate face diferența în reușita lor.

Suntem din ce în ce mai mult afectați de stres, tinerii au un stres specific vârstei lor, care, uneori, devine dificil de gestionat. Capacitatea de a gestiona acest stres, de a vorbi despre ceea ce simt și de a-și construi relații sănătoase devine o abilitate extrem de importantă, care îi poate ajuta să reușească în carieră și să aibă o viață echilibrată.

Prin acest sistem de învățământ dual legătura dintre teorie și practică devine mai atractivă pentru tineri.

Învățământul dual este considerat o abordare eficientă în pregătirea tinerilor pentru cariera lor, pentru a lua contact cu mediul de lucru. Care sunt cele mai importante oportunități ale învățământului dual din perspectiva ta?

Livia Simulescu: După cum bine știm, în ultimul deceniu există un decalaj major între necesarul de forță de muncă și ce iese de pe băncile școlilor. Cu toate acestea, șomajul în rândul tinerilor se menține constant peste 20 la sută de mulți ani, așa încât vorbim de o lipsă acută de specialiști pe piața muncii.

Prin învățământul dual, ne dorim să creăm oportunitatea de a atrage și de a menține în școală tot mai mulți tineri pe care să-i dezvoltăm așa cum aceștia merită. Avantajul major pe care îl avem noi, ca organizație, este “creșterea” și “șlefuirea” viitoarei forțe de muncă, a viitorilor noștri colegi. Pentru tineri este o oportunitate de a-și cunoaște și atinge potențialul și – de ce nu? – de a-și găsi drumul în viață.

Simona Paraschiv: Prin acest sistem de învățământ dual, legătura dintre teorie și practică devine mai atractivă pentru tineri, îmbinând învățarea teoretică cu experiența directă de muncă. Acest proces îi pregătește pe tineri pentru carierele lor și le oferă experiența practică de care au nevoie, dezvoltarea abilităților relevante pentru industrie, înțelegerea culturii organizaționale și a așteptărilor din mediul de lucru, dar și o tranziție mai ușoară de la școală la locul de muncă.

Este o oportunitate care le permite tinerilor să descopere ce le place și ce nu le place în același timp, să își caute un job și să își construiască o carieră în funcție de misiunea lor.

În DUO HUB Education, noi antrenăm zi de zi abilitățile tinerilor și vedem cât de receptivi sunt și cât de ușor se lucrează cu ei atunci când există metodele potrivite de andragogie. Ajung să ne uimească și pe noi de evoluția lor în decursul unui an școlar. Dintre toate oportunitățile pe care le oferă DUO HUB Education, antrenarea abilităților socio-emoționale rămâne, din perspectiva mea, cea mai importantă, pentru că îmi dau seama acum ce a însemnat, în adolescența mea, lipsa antrenării lor.

Ce rol au parteneriatele cu mediul de afaceri în pregătirea tinerilor?

Livia Simulescu: În contextul educațional actual, în care resursele sunt limitate, iar procesul educațional nu oferă experiența hands on care s-a dovedit cea mai benefică în procesul de învățare a viitoarelor generații, parteneriatele cu mediul de afaceri constituie cu siguranță o relație win-win.

Pentru noi, mediul de afaceri, aceste parteneriate asigură dezvoltarea unei forțe de muncă performante din punct de vedere al competențelor, caracterelor și conștiinței. Și acest deziderat nu poate fi obținut fără satisfacerea dorințelor și nevoilor acestor tineri.

Simona Paraschiv: Aceste parteneriate sunt terenul comun de întâlnire al companiilor și al tinerilor, un loc unde se pot dezvolta reciproc, atât tinerii, cât și companiile – tinerii beneficiază de oportunități de practică în cadrul companiilor, iar companiile au ocazia să își identifice viitorii colegi, să îi formeze conform nevoilor specifice ale industriei și să investească în dezvoltarea unor talente care se aliniază cu cerințele și cultura organizațională.

Prin astfel de parteneriate, tinerii pot beneficia de stagii de practică și potențiale oportunități de angajare la finalizarea studiilor. Aceasta nu doar că le îmbunătățesc CV-ul, dar și le cresc șansele de a fi angajați, având deja legături create cu potențialii angajatori. Mai mult, își pot găsi chiar un mentor care să le ofere îndrumare în carieră și sprijin în luarea deciziilor importante legate de parcursul profesional.

Dacă ar fi să oferi o recomandare unui tânăr aflat la început de carieră, care ar fi aceasta?

Livia Simulescu:  Încurajez fiecare tânăr să își ofere timpul și resursele pentru a înțelege ce își dorește să facă în viață, ce crede că îl va reprezenta și unde va ști că va pune pasiune în ce face.

“Dacă ajungi să atingi toate aceste dorințe, sigur îți va fi bine și vei fi performant!”

Simona Paraschiv: Pentru fiecare tânăr, timpul este un aliat prețios, care îi permite să exploreze și să descopere cine este cu adevărat. Are ocazia să experimenteze diferite situații și să se cunoască mai profund prin intermediul lor. Fie că vorbim de călătorii, implicarea în activități extracurriculare sau încercarea unor noi hobby-uri, fiecare experiență îi oferă oportunitatea de a învăța și de a crește. Prin explorare, își poate dezvolta pasiunile și interesele, chiar și abilitățile și talentele pe care nu le cunoaște încă.

“Nu ezita să îți asumi riscuri și să îți îndrepți atenția către ceea ce te atrage cu adevărat. Acest proces de autodescoperire te va ghida pe drumul către realizarea personală și profesională!”

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share