Cel mai mare producător mondial de electrocasnice premium, Miele are în total 15 fabrici, dintre care opt pe piaţa-mamă în Germania şi câte una în Austria, România, Cehia, Polonia şi China. Două fabrici produc subansambluri electronice – Braşov şi Gütersloh (Germania) -, iar restul – produse finite. Astfel, în România, Miele are operaţiuni de producție, Dezvoltare Software și Hardware, în Brașov, precum și retail şi distribuţie, operate separat, în București.
Miele este prezentă în Brașov din 2009, cu o fabrică de producție ce asigură grupului necesarul de componente electronice şi subansambluri pentru unităţile de control ale aparatelor electrocasnice inteligente și cu un departament de Dezvoltare Software și Hardware, în care sunt realizate programe software pentru o gamă variată de electrocasnice și produse profesionale Miele. Potrivit Aureliei Florea, director Dezvoltare Organizațională și Resurse Umane, departamentul pe care îl conduce se ghidează după filozofia care asigură succesul companiei germane, de 120 de ani încoace: “Immer Besser”/ “Întotdeauna mai bine”.
AngajatorulMeu.ro: Ultimele luni au fost un veritabil „test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?
AURELIA FLOREA: Aș spune mai degrabă că pentru toți profesioniștii din HR, această perioadă a fost ca examenul de maturitate, pe care mulți dintre noi l-au trecut cu SUCCES. Dacă analizez cele mai importante lecții învățate, acestea au un numitor comun, și anume faptul că “suntem cu toții în aceeași barcă”.
În această perioadă, am dezvoltat și exersat competențe care poate uneori nu erau atât de evident manifestate, competențe legate de managementul riscului și al timpului, adaptare la schimbare, flexibilitate, etc.
Am exersat mult Empatia – am învățat cu toții că nu contează nivelul ierarhic, studiile sau domeniul de activitate. Suntem oameni, avem gânduri și emoții, și cu toții am trăit aceleași sentimente de nesiguranță și teamă de a fi afectat de ceva Invizibil și Imprevizibil.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
Cum a fost viața în HR în acest an?
Am fost și suntem în continuare în stare de urgență și alertă; nu știam ce schimbări ne așteaptă peste noapte sau peste câteva ore, din punct de vedere legislativ.
Această perioadă ne-a dat însă șansa să demonstrăm că suntem un departament de profesioniști – în aceste condiții de instabilitate legislativă și incertitudine medicală, am reușit să gestionăm și să rezolvăm în mod eficient toate solicitările colegilor noștri.
Cum s-a adaptat Miele noilor condiții de pe piața muncii? Cum a fost organizată activitatea în această perioadă?
În Miele Brașov avem două divizii: Software & Hardware și Producție. Vorbim de două divizii total diferite din punct de vedere al organizării activității zilnice, de aici și provocarea dublă pentru aria de HR de a veni cu soluții care să se potrivească, să răspundă nevoii fiecărei arii.
Prioritatea companiei noastre este să protejăm fiecare coleg, să ne putem continua activitatea de producție și, astfel, să onorăm comenzile către clienții noștri.
Ca majoritatea companiilor, am creat un cadru flexibil de muncă, am introdus telemunca, acolo unde acest lucru a fost posibil. Echipa de management a fost mereu prezentă în fabrică. Am organizat constant sesiuni de comunicare cu angajații noștri și utilizăm o aplicație mobilă, astfel încât să fim permanent informați; este vital, în această perioadă, să menținem un climat de încredere, iar accentul să fie pus pe “vom trece împreună și prin această încercare”.
În ce fel va fi afectată strategia dvs. din cauza crizei sanitare și a celei economice, pe care, conform analiștilor, o vom traversa?
Atunci când lucrezi pentru o companie PREMIUM, care are peste 120 de ani de experiență în domeniu, ai certitudinea că în cei 120 de ani au mai fost momente dificile, peste care compania a trecut cu bine.
Când compania pentru care lucrezi dă dovadă de stabilitate financiară și are o cultură organizațională solidă, bazată pe comunicare, transparență și respect (cum este atât în Miele România, cât și în Miele Grup) poate încheia anul doar într-un trend ascendent. Pandemia a deschis, se pare, apetitul pentru folosirea aparaturii electrocasnice de calitate.
Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care și l-ar dori Miele? Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?
Fiecare candidat este unic și îl evaluăm individual. Slavă Domnului că suntem diferiți. Ce căutăm – și ne bucurăm că reușim să găsim – sunt colegi pasionați de ceea ce fac, curioși și dornici să învețe lucruri noi, să lucreze într-o companie în continuă dezvoltare, cu acces la tehnologie și echipamente moderne.
Pentru noi, atât atitudinea, comportamentul, cât și cunoștințele tehnice necesare postului sunt importante în egală masură. Ele sunt evaluate de la prima interacțiune cu candidatul și continuă ulterior prin sistemul nostru de management al performanței, ce are la bază principiul – 50 la sută evaluare comportamentală și 50 la sută îndeplinire obiective.
Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?
Din fericire, pandemia a creat și oportunități în zona de recrutare. Am remarcat acest aspect încă din martie, când am reușit să ocupăm foarte repede posturile vacante din zona de producție; la fel și pentru zona administrativă sau SWD.
În companie avem multe programe de dezvoltare pentru colegii noștri, de la nivel de producție până la top management. Avem programe de cultură organizațională și îmbunătățire continuă, ce dezvoltă atât competențe tehnice, cât și comportamentale. Am adaptat și chiar mutat în online unele programe care au ca obiectiv să ne țină aproape, să ne conectăm emoțional unii cu alții, chiar și de la distantă.
Ce perspective de carieră le oferă Miele salariaților săi? Cum îi motivează?
Menționam mai sus despre cultura organizațională pe care o avem în Miele Brașov. Când ai un astfel de program, creezi foarte multe oportunități, la care fiecare angajat – care își dorește să se dezvolte și să învețe – are acces.
Câteva astfel de exemple: oferi oportunitatea și contextul de dezvoltare ca un coleg care este operator să devină supervizor, mentor sau chiar trainer tehnic, sau un developer poate alege să treacă de pe o tehnologie pe alta – le întărește motivația de a rămâne în organizație și crește implicit sentimentul de apartenență. Noi nu creștem atât de mult ca alte organizații, însă creștem în mod sănătos și sustenabil.
Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?
Să fie AUTENTIC, să-și asume responsabilitatea pentru ceea ce spune și face. Când ești la început de carieră, nu știi mereu ce ți se potrivește, însă dacă ești CURIOS să afli, să te implici în proiecte sau să cauți noi experiențe, te va ajuta să iți identifici pasiunile.
Avem multe proiecte de practică, Internship și Mastership, prin care studenții au acces direct la activități din companie, acces la viața profesională reală. Încurajez tinerii să profite din plin de astfel de experiențe.
Dacă vorbim de creștere rapidă în carieră, consider că nu este întotdeauna și una sănătoasă. Consider oportun să fac o analogie aici – este ca atunci când îți pui o pălărie foarte mare pe cap, creând altora așteptări nerealiste și, în final, deoarece nu ești pregătit să le onorezi din cauza lipsei de experiență, te poți simți copleșit și, în final, frustrat.
Tinerii de azi sunt extraordinar de ancorați în realitate, sunt foarte creativi, cred că știu foarte bine ce vor și totul trebuie să se întâmple REPEDE. Este ok să se întâmple REPEDE, atâta timp cât reușim să învățăm din fiecare experiență, indiferent dacă a fost una pozitivă sau o lecție de viață.
Care sunt așteptările pentru anul viitor, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?
Referitor la dezvoltarea mea profesională, sunt implicată în două proiecte de HR la nivel global, în cadrul grupului, și cu siguranță voi avea parte de multe noi provocări, mai ales când vorbim de diferențe culturale.
Îmi doresc să rămânem în aceeași formulă, la fel de uniți ca echipă, o echipă de profesioniști – un PARTENER de încredere atât pentru angajați, cât și pentrucompanie. Îmi doresc să fim sănătoși, ceea ce vă doresc și vouă, tuturor cititorilor.
Sărbători Fericite!