Când își aleg jobul și domeniul de activitate, 82 la sută dintre tinerii din Generația Z își doresc să le placă ce fac la locul de muncă, dar și echipa alături de care lucrează și atmosfera de lucru (63 la sută), pachetul salarial (60 la sută) și flexibilitatea programului (60 la sută), arată datele studiului Insights PulseZ, conceput și coordonat de specialiștii programelor Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din organizația Romanian Business Leaders (RBL), și realizat de agenția de studii de piață iZi data.
Fetele acordă și mai mare importanță faptului că se simt bine cu ce fac la job (84 la sută) comparativ cu băieții (78 la sută), iar 50 la sută dintre tinere menționează și beneficiile extrasalariale printre aspectele motivatoare (vs. 42 la sută în rândul băieților).
De altfel, domeniile umaniste (psihologie, resurse umane, sociologie) apar pe primul loc în rândul preferințelor GenZ (24 la sută) – mai mult în rândul fetelor (32 la sută) vs. băieți (14 la sută), urmate de IT și inginerie – prima alegere în cazul băieților (35 la sută) vs. 12 la sută fete. Tinerele sunt cele care aleg într-o mai mare măsură un job în educație (20 vs 10 la sută băieți) ori în publicitate, PR ori marketing (20 vs 5 la sută băieți).
Când vine vorba despre factorii care îi motivează cel mai mult în viață, aceștia sunt stabiliți, indiferent de vârstă, de contextul economic/ social, iar preferințele sunt clare: 62 la sută consideră împlinirea personală drept cea mai importantă, urmată de independența financiară (57 la sută) și de sănătate (41 la sută). Tinerii au început să acorde mai multă atenție nevoii de dezvoltare psihologică și emoțională (36 la sută în 2021 vs. 31 la sută în 2020), în detrimentul unei cariere de succes (31 vs. 36 la sută).
Raportul complet poate fi descărcat gratuit de aici.
Despre studiu și metodologie
Aflat la a doua ediție, Insights PulseZ a fost realizat în iulie, pe un eșantion de 1.186 de respondenți, cu vârste între 16 și 24 de ani, și este reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural. Cercetarea (care a vizat mai multe aspecte și prezintă secvențial rezultatele obținute) s-a axat pe atitudinea tinerilor referitoare la bani, pe gestionarea resurselor financiare și preferințele lor de achiziție, și pe factorii motivatori în alegerea unui job și a ghidării în viață, în noul context pandemic. Ea a vizat membrii generației Z, comparativ cu valul 2020 (mai-iunie 2020, când s-a desfășurat prima ediție a studiului).
Studiul a fost coordonat de echipa programelor naționale Vreau să fiu Antreprenor și Insights, din organizația non-guvernamentală Romanian Business Leaders, cu sprijinul partenerilor de cercetare iZi data și suport Chilli Ideas, Coca-Cola HBC, Aegon și Banca Transilvania.