Ce taxe și impozite plătesc companiile care angajează expați din Bulgaria, Ungaria sau România

Pe măsură ce companiile au ca obiectiv extinderea globală, angajarea transfrontalieră devine o parte esențială a agendei interne pentru majoritatea afacerilor.

Potrivit reprezentanților Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, este reponsabilitatea angajatorilor, dar și a angajaților, să țină cont de orice activitate transfrontalieră sau de șederea în străinătate, care pot declanșa schimbări în obligațiile administrative față de țările în care se desfășoară activitatea.

Acest lucru poate implica în mod specific raportarea șederii și a muncii în țara respectivă, schimbarea reședinței fiscale, diferite obligații fiscale ale salariatului și angajatorului în acea țară și modificări ale obligațiilor de securitate socială.

“Globalizarea, libertatea de circulație în Uniunea Europeană și în întreaga lume au sporit furnizarea transfrontalieră de servicii și angajarea de persoane nerezidente mai mult ca oricând. Niciodată în istorie nu a fost atât de ușor să lucrezi pentru companii din alte țări, să faci afaceri sau să participi la proiecte din străinătate. Prin urmare, realizarea eventualelor obligații de raportare și implicații fiscale și de securitate socială legate de implicarea unui angajat care lucrează activ în străinătate sau angajarea unei persoane din altă țară necesită o planificare strategică. Angajatorul trebuie să ia în considerare rezidența fiscală a salariatului, locul de muncă, timpul petrecut și condițiile de muncă în străinătate”, explică Laura Ștefan, Managing Director Accace România.

În Bulgaria, rezidenții fiscali sunt impozitați pe venitul lor internațional, iar nerezidenții numai pe venitul lor din țară, care cuprinde o gamă largă de definiții legale. În general, acestea includ toate veniturile obținute ca urmare a activității economice pe întreg teritoriul Bulgariei. Cota de impozitare pe venitul personal în Bulgaria este de zece la sută. 

Contribuțiile la asigurările sociale se plătesc și de angajator (cotă de 14,12 la sută), și de angajat (10,58 la sută). Cota agreată a contribuțiilor la asigurări de sănătate este de opt la sută – 4,8 la sută este plătită de angajator și 3,2 la sută de angajat. Aceste rate sunt aplicabile atât cetățenilor bulgari, cât și celor din UE și sud-estul Europei, supuși contribuțiilor bulgare de asigurări sociale.

Pentru plata contribuțiilor, străinii au nevoie de un Număr Personal de Străin, emis de Agenția Națională de Venituri. Contribuțiile la asigurările de sănătate se calculează și se plătesc separat de impozitul datorat, iar raportarea și depunerea întregii plăți se face de angajator. Dacă o persoană este angajată de mai mulți angajatori, toți sunt obligați să raporteze și să plătească contribuții de asigurări de sănătate, cu excepția cazului în care întregul venit al salariatului este mai mare decât baza maximă de calcul (3400 BGN). Dacă persoana străină nu este rezidentă a Bulgariei, primește venituri numai dintr-un contract de muncă, fără alte venituri și nu folosește avantaje fiscale, atunci nu este obligată să depună o declarație fiscală anuală.

Condițiile fiscale pentru lansarea unui startup în Bulgaria

O prevedere nouă din Legea pentru modificarea și completarea actului privind străinii în Bulgaria introduce Startup Visa. Antreprenorii care vin din țări din afara UE ca să înceapă o afacere vor avea o posibilitate mai rapidă de a locui în țară. Ministerul Economiei stabilește dacă o persoană îndeplinește condițiile pentru un astfel de program.

Pentru a primi Startup Visa, o persoană trebuie să dețină un certificat de proiect high-tech sau inovator eliberat de Ministerul Economiei, a devenit partener sau acționar la o companie bulgară după eliberarea unei vize de ședere pe termen lung sau deține cel puțin 50 la sută din capitalul companiei.

Ce impozit pe venit plătesc angajatorii în Ungaria

În Ungaria, impozitul pe venitul personal este de 15 la sută, aplicabil fără prag. Baza de impozitare se calculează din toate veniturile diminuate cu părțile neimpozabile ale venitului, dacă e cazul, cum ar fi alocațiile de bază de impozitare în funcție de starea familiei. Contribuțiile la asigurările sociale sunt împărțite în 18,5 la sută cotă pentru angajat (împreună cu contribuția la pensie și la sănătate) și 13 la sută pentru angajator. Înregistrarea salariului, inclusiv orice alte modificări ulterioare și plățile contribuțiilor angajatului și a părții angajatorului, se face de angajator. Acest lucru este valabil și pentru angajatorii străini.

Contribuțiile de asigurări sociale nu sunt acoperite de impozitul datorat, prin urmare sunt calculate și plătite separat lunar. În cazul în care salariatul este angajat la doi sai mai mulți angajatori, toți sunt obligați să raporteze și să plătească contribuțiile.

Rezidentul fiscal maghiar care lucrează în altă țară sau mai multe alte țări este obligat să depună declarația fiscală până pe 20 mai. În cazul rezidentului fiscal al unei țări care lucrează în Ungaria, angajatorul este considerat plătitor și este obligat să raporteze și să rețină impozitul personal pe venitul lunar.

În România, reședința fiscală împărțită între mai multe țări nu este recunoscută

Impozitul pe venitul persoanelor fizice din țară este de zece la sută. Baza de impozitare se calculează din venitul brut impozabil, diminuat din contribuțiile la asigurările sociale plătite de salariat, diminuat în continuare cu părțile neimpozabile din venit, dacă este cazul (ex. pensii facultative, training-uri, cadouri cu limita de buget).

O persoană care lucrează în România și primește salarii de la angajatorii care nu au sediul social în țară are obligația de a declara impozit pe venit, în timp ce angajatorul nerezident este supus contribuțiilor la asigurările sociale în numele acestuia. Persoanele fizice nerezidente, care lucrează în România pentru angajatori locali, vor fi supuse impozitării locale conform legislației aplicabile. Ele vor fi supuse impozitului pe venit lunar ce va fi calculat, reținut și plătit de angajator.

Ghidul general al taxelor pentru mobilitatea globală poate fi consultat aici.

DESPRE ACCACE

Cu o experiență în externalizare și consultanță acumulată în cei 15 ani de la înființare, oferă aceste servicii la nivel mondial, prin nouă sucursale proprii în Europa și Africa, inclusiv două asocieri de tip joint venture în Africa de Sud și Marea Britanie. La nivel de grup, dispune de experiența a peste 700 de specialiști în gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scară mică și mare.

Prezentă pe piața locală din 2007, a devenit un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii. Oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal și consultanță fiscală, corporate și juridică, printr-un cabinet de avocatură afiliat. Pune la dispoziția clienților și soluții tehnologice noi, pentru a susține și a îmbunătăți aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.

Accace operează pe plan internațional ca Accace Circle, o comunitate de business formată din consultanți și furnizori de servicii BPO, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperă aproape 40 de locații prin cei peste 2.000 de profesioniști, sprijină peste 10.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din Fortune 500, și procesează cel puțin 170.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share