Modificările fiscale aduse în lunile octombrie și decembrie 2023 aduc creșteri de taxe și necesită noi investiții făcute de companii, iar lipsa de predictibilitate în ceea ce privește regimul fiscal a tulburat mediul de afaceri pe final de an.
Modificările aduse la nivelul microîntreprinderilor și eliminarea posibilității de optimizare fiscală în cazul antreprenorilor care dețin participații la mai multe microîntreprinderi, dublarea taxării pentru tichetele de masă oferite angajaților, creșterea TVA de la nouă la 19 la sută pentru unele activități din turism (inclusiv accesul la festivaluri), dar și obligativitatea înrolării în sistemul RO e-Factura, sunt o parte dintre schimbările pe care firmele încă încearcă să le proceseze și să le implementeze, arată o analiză a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.
“2024 aduce schimbări de fiscalitate importante în toate sectoarele de activitate, iar managerii și antreprenorii au fost nevoiți să lucreze, în ultimele două luni, cu mai multe scenarii de business. Deciziile liderilor de business au fost diverse: de la eliminarea unor beneficii pentru angajați și înlocuirea lor cu altele mai avantajoase, la creșteri de prețuri menite să acopere majorările de taxe sau găsirea unor soluții pentru noile investiții necesare pentru digitalizarea relației cu autoritățile. Pentru microîntreprinderi, situația este mai dificilă și deciziile se iau mai greu, iar acest lucru se reflectă și în statisticile privind aderarea la sistemul RO e-Factura, la care s-au înrolat până acum doar 11 la sută din totalul celor 1,2 milioane de firme din România. Noile investiții sunt primele care au de suferit în urma unei astfel de avalanșe de modificări fiscale, iar rezultatul lipsei de predictibilitate se va vedea în bilanțurile companiilor din 2024”, explică Mitel Spătaru, Tax Partner la Crowe România.
Crowe România a realizat o listă a celor mai importante modificări fiscale cu impact în mediul de afaceri, care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care au fost reglementate prin două acte normative publicate în Monitorul Oficial în octombrie și decembrie 2023:
- Un acționar/ asociat poate deține peste 25 la sută din valoarea acțiunilor/ părților sociale la o singură microîntreprindere. Până acum, limita era de deținere a peste 25 la sută din acțiuni/ părți sociale la trei microîntreprinderi. Dacă un antreprenor are, în 2024, peste 25 la sută acțiuni/ părți sociale din mai multe microîntreprinderi, trebuie să decidă, până la 31 martie, la care dintre firme să aplice sistemul de impozitare specific microîntreprinderilor.
- S-a introdus o condiție suplimentară pentru a fi microîntreprindere: depunerea situațiilor financiare în termenul legal, respectiv până la 31 martie 2024. Aceasta se adaugă unor modificări fiscale anterioare aduse regimului microîntreprinderilor, respectiv impozitarea, din 2024, cu unu la sută din venituri pentru cele cu încasări de 60.000 de euro/ an (5.000 de euro pe lună) și cu trei la sută pentru cele cu încasări de peste 60.000 de euro/an (până la 500.000 de euro/ an) sau care activează în anumite sectoare (IT, HoReCa, unele activități juridice, asistență medicală sau stomatologie etc.).
- Sistemul RO e-Factura, prin care facturile emise de o firmă ajung în același timp la autoritățile statului și la firma/ instituția care trebuie să plătească acele facturi, devine obligatoriu pentru majoritatea firmelor (cu câteva excepții). În prima etapă, între 1 ianuarie și 30 iunie 2024, firmele au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu alte companii și cu instituţiile publice. De la 1 iulie 2024, pentru firme devine obligatoriu să factureze direct prin RO e-Factura, altfel vor primi contravenții. Un ghid care detaliază ce trebuie să facă antreprenorii și managerii de companii ca să se înroleze în acest sistem menit să combată evaziunea fiscală a fost pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor.
- Cota de TVA crește de la cinci la 19 la sută pentru utilizarea facilităților sportive, transporturile turistice (cu vehicule istorice, transport pe cablu, cu tracțiune animală, cu ambarcațiuni turistice), livrarea alimentelor bio-eco, montane și accesul la bâlciuri, parcuri de distracții. De asemenea, crește TVA de la cinci la nouă la sută pentru livrarea de panouri fotovoltaice și restul categoriei de bunuri pentru generarea energiei verzi.
- Laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică se adaugă pe lista alimentelor cu zahăr adăugat, care vor avea în continuare un TVA de nouă la sută, pe lângă cozonac și biscuiți. Pentru celelalte produse cu zahăr adăugat, TVA crește la cota standard de 19 la sută (față de nouă la sută, până în prezent).
- Băncile datorează, pe lângă impozitul pe profit, un impozit suplimentar de doi la sută din cifra de afaceri. Cota suplimentară se aplică între 1 ianuarie 2024 și 31 decembrie 2025, iar de la 1 ianuarie 2026 va scădea la unu la sută.
- Freelancerii care obțin venituri din activități independente, determinate în sistem real, nu mai pot avea cheltuieli de sponsorizare care să fie deductibile. De asemenea, își pot deconta cheltuielile cu abonamentele de sport în limita a 100 de euro pe an (față de 400 de euro, cât era până în prezent).
- Firmele care susțin educația timpurie a copiilor angajaților pot oferi până la 1.500 de lei/ lună ca beneficiu pentru fiecare copil al angajaților, sumă menită să acopere taxele aferente creșei/ grădiniței copilului. Această sumă este deductibilă pentru angajator, deci nu se va mai plăti impozit pe profit pentru ea.
- Tichetele de masă și voucherele de vacanță nu vor mai fi scutite de CASS – contribuția la sănătate – și vor fi impozitate cu zece la sută. Impozitarea totală pentru aceste beneficii ajunge la 20 la sută. Ministerul Muncii a anunțat că, din februarie 2024, valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu 14 la sută, de la 35 la 40 de lei.
- Suma de 200 de lei/ lună din salariile angajaților rămâne neimpozabilă și în 2024. Aceasta nu se va include în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale. Această facilitate este în vigoare de la 1 ianuarie 2023.
- 7 din 10 angajatori se plâng că salariații lor nu sunt destul de flexibili și nu înțeleg că piața muncii se schimbă rapid
- Cum a murit managementul resurselor umane
- Adina, “internul” de la Iași care testează aplicațiile Poștei Române
Consultanții Crowe România au realizat o sinteză completă a principalelor modificări aduse de ordonanța de urgență 115/2023 din 15 decembrie 2023 și de legea 296/2023 din 27 octombrie 2023.
Crowe România este membră a Crowe, rețea globală de consultanță, audit și contabilitate, dezvoltată ca suport pentru companiile care își asumă angajamente transfrontaliere. Cotată în top 10 rețele de specialitate la nivel mondial, cu peste 33.000 de profesioniști grupați în 750 sedii, oferă expertiză detaliată și transparentă în peste 130 de țări. Crowe România ocupă poziția 7 la nivel național în topul firmelor de consultanță, contabilitate și audit. Are prezență regională in București, Cluj-Napoca și Timișoara.