Cele mai multe firme vor acorda prime și tichete de Sărbători, ca să-și fidelizeze angajații. Valoarea medie a bonusurilor: 1.000-1.500 de lei

Foto: kues1 @ freepik

Peste 90 la sută dintre firmele din România vor acorda bonusuri de Crăciun și Anul Nou, iar valoarea acestora va fi, în cele mai multe cazuri, între 1.000 și 1.500 de lei, arată rezultatele unui barometru de opinie privind situația de pe piața forței de muncă, pentru care au fost chestionați 1.200 de manageri, antreprenori și angajați cu funcții de răspundere.

Potrivit cercetării derulate de compania de consultanță Frames, 34,8 la sută dintre manageri vor acorda prime salariale sau cadouri, 30,4 la sută – tichete cadou și prime salariale, iar 26,1 la sută doar tichete cadou. Numai 8,7 la sută dintre firme nu vor acorda astfel de beneficii de sfârșit de an.

Cei mai mulți antreprenori și manageri (44,4 la sută) vor oferi beneficii de 1.000-1.500 de lei, iar 16,7 la sută între 2.000 și 2.500 lei. Un procent similar afirmă că va oferi bonusuri între 300 și 1.000 de lei. Majoritatea respondenților sunt din IMM-uri. Doar 5,6 la sută vor oferi bonusuri simbolice, de până în 300 de lei.

„Cele mai mari bonusuri vor fi oferite în zona serviciilor financiare și IT, acolo unde s-ar ajunge și la beneficii de peste 2.500 lei. Media valorii beneficiilor, de 1.000-1.500 lei, este asociată, în principal, firmelor din construcții, retail, servicii medicale, farma și alte prestări de servicii. Cele mai mici bonusuri vor fi acordate de firmele mici și foarte mici, acolo unde și forța financiară e una redusă. Per ansamblu, majoritatea managerilor a înțeles cât de importante sunt bonusurile de sfârșit de an, din perspectiva retenției de personal”, afirmă analiștii de la Frames.

Bonusarea de final de an, la fel ca și celelalte soluții aflate la îndemâna companiilor (tichete cadou, vouchere, abonamente la servicii medicale, sport) vor conta tot mai mult în pachetul de beneficii oferit angajaților, spun majoritatea antreprenorilor, în condițiile în care criza de pe piața forței de muncă se accentuează.

Un nou trend ce se va extinde îl reprezintă platformele integrate de beneficii din care angajații să-și poată selecta beneficiile dorite, precum asigurările medicale și de pensii private, abonamente la sălile de sport, cursuri de pregătire, vouchere și bonusuri oferite de companiile partenere. 52,6 la sută dintre investitori vor pune la dispoziția angajaților astfel de soluții.

„Tichetele de masă se vor afla, în continuare, în topul beneficiilor salariale, urmate de tichetele cadou, voucherele de vacanță, cursurile de pregătire și pachetele de servicii de sănătate și sport. Diferența e că vom vedea mai multe oferte integrate, dezvoltate de firmele specializate”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

„Foarte important, mai ales în contextul creșterilor de taxe de la 1 ianuarie, este că majoritatea firmelor (66,7 la sută) va suporta din bugetul propriu taxarea cu zece la sută a tichetelor de masă, un beneficiu esențial pentru majoritatea angajaților. E încă un semn că tichetele de masă rămân un argument important pentru angajați, alături de salarii și celelalte beneficii conexe, fapt confirmat de peste 66,7 la sută dintre respondenți”, afirmă analiștii.

Rezultatele confirmă importanța pieței de tichete de masă, cadou, studii și alte asemenea beneficii, într-o economie în care puterea de cumpărare a angajaților este redusă, iar taxele pe muncă sunt în continuare foarte mari, raportat la media regională.

„Pentru mulți angajați, tichetul de masă face diferența dintre a mânca sănătos în fiecare zi, la serviciu, și a mânca nesănătos, pe fugă, ori a nu mânca deloc. Faptul că tot mai multe firme apelează la sistemele de tichete arată, pe de o parte, că asistăm la o maturizare a acestui sector de beneficii, iar pe de altă parte indică faptul că trebuie să susținem, din punct de vedere fiscal, acest mod de bonusare a angajaților”, declară Adrian Negrescu.

Un an plin de incertitudini

2024 se anunță a fi un plin de incertitudini pentru majoritatea managerilor. Întrebați care vor fi principalele provocări, cei mai mulți menționează creșterea taxelor. De la 1 ianuarie, cresc taxele pentru majoritatea firmelor, alături de noi cote de TVA, accize și alte impozite. Potrivit Frames, creșterile de taxe, dincolo de faptul că aduc mai mulți bani la buget, vor genera noi creșteri de prețuri, ce vor afecta și mai mult relațiile din mediul de business. Scăderea vânzărilor apare pe locul secund în topul temerilor investitorilor.

Inflația va continua să afecteze puterea de cumpărare, iar efectele cumulate se vor vedea în accentuarea blocajului financiar. În topul îngrijorărilor managerilor apar și riscul de insolvență în relația cu partenerii și deprecierea cursului valutar. Perspectiva îngrijorătoare se va resimți și în dinamica investițiilor.

Întrebați dacă vor deschide noi linii de business în 2024, cei mai mulți manageri (55,7 la sută) au răspuns nu și doar 27,6 la sută au răspuns da. 16,7 la sută nu au toate datele necesare ca să decidă dacă vor face sau nu investiții. De altfel, 72,2 la sută dintre cei chestionați se așteaptă ca 2024 să fie mai rău decât 2023 pentru firma pe care o reprezintă și numai 5,6 la sută sunt optimiști și așteaptă rezultate pozitive. Chiar și în această situație, 72,2 la sută dintre ei sunt dispuși să facă angajări, anul viitor, semn că problema forței de muncă este în continuare una sensibilă.

„Firmele vor face eforturi să-și mențină oamenii, să-și restructureze operațiunile, să facă business într-un an extrem de complicat din punct de vedere economic, social și politic. Fidelizarea angajaților va face diferența, mai cu seamă că presiunile de ordin salarial se vor accentua pe măsură ce inflația va continua să erodeze din puterea de cumpărare a românilor. Pentru multe firme va deveni vital să ofere un pachet de beneficii cât mai variate și relevante pentru angajați. Tichetele de masă, care vor ajunge la valoarea de 40 de lei, de la 1 ianuarie, vor asigura un venit suplimentar de 880 lei celor care au normă întreagă de muncă”, arată Adrian Negrescu.

Potrivit acestuia, dincolo de dorința firmelor de a oferi beneficii angajaților, este de datoria statului să susțină industria de profil. „Asistăm la tot felul de măsuri aberante, mai ales de ordin fiscal, menite să afecteze dezvoltarea acestui segment extrem de important în orice economie. În loc să stimulăm dezvoltarea sistemelor de tichete spre cât mai multe paliere, cu reduceri de taxe aferente, am transformat piața într-un vinovat de serviciu pentru politica incoerentă a statului pe piața forței de muncă. Firmele nu vor putea susține la nesfârșit, din bugetul propriu, efectele nocive ale creșterilor de taxe, a măsurilor care distorsionează mediul economic”, explică managerul Frames.

Barometrul de opinie, dezvoltat de Frames între 8 și 10 decembrie, a vizat răspunsurile valide a 1082 de antreprenori, manageri și angajați cu funcții de răspundere din IT&C, asigurări, echipamente, materii prime, energie, FMGC sau turism.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share