Doar o treime dintre companiile mari din România alocă un buget anual pentru susținerea strategiilor de Diversitate și Incluziune

Foto: freepik

În 2024, procentul organizațiilor mari și medii din România, care alocă bugete anuale pentru susținerea strategiilor D&I, ar putea să depășească 40 la sută, conform reprezentanților Open Minds – Asociația pentru Diversitate și Incluziune. 

Estimarea vine în contextul în care un studiu MKOR (2020) indică faptul că doar 33 la sută dintre companiile mari alocă un astfel de buget anual. De altfel, efectele lipsei alocării de bugete s-au resimțit și în 2023 – 77 la sută dintre angajați afirmă că nu au participat la traininguri pe teme de diversitate și incluziune.

În România, barierele culturale și sociale influențează viteza de adopție și implementare a politicilor D&I, în special în regiunile unde normele și valorile tradiționale predomină. În 2023, conform unui recent studiu MKOR (octombrie 2023), tot mai mulți angajați consideră că preconcepțiile (37 la sută) și ignoranța (36 la sută) reprezintă cele mai importante limitări în calea asigurării diversității la locul de muncă.

“Scopul inițiativelor de D&I este amplu și cuprinde toate dimensiunile diversității, pentru  crearea unor medii incluzive și echitabile pentru toți oamenii. Realitatea ne arată că încă există multe probleme de rezolvat pentru a atinge aceste deziderate. De altfel, este important de menționat că patru din zece angajați au experimentat personal sau au fost martorii unor situații discriminatorii la locul de muncă, în special din cauza orientării politice, a apartenenței la un grup etnic și a vârstei mai înaintate.  

Ne propunem să promovăm culturi organizaționale ce încurajează deschiderea și primirea tuturor, oferind un mediu în care persoanele cu dizabilități să se poată integra, angajații cu diferite orientări sexuale și identități de gen să se simtă în siguranță pentru a-și exprima individualitatea și femeile și bărbații să aibă șanse egale de a accesa o varietate de profesii și poziții. Angajamentul nostru de a remedia inechitățile sociale, vizibile și în organizații, reprezintă o responsabilitate pe care ar trebui să o împărtășim cu toții”, declară Irina Georgescu, directoarea executivă Open Minds – Asociația pentru Diversitate și Incluziune. 

Angajații au nevoie să cunoască politicile strategiilor D&I din organizații

Diversitatea este o realitate a organizațiilor, însă, conform unui studiu realizat de McKinsey & Company, în parteneriat cu Forumul Economic Mondial (2022), progresul de implementare a inițiativelor D&I este lent. În ritmul actual, va dura încă 151 de ani pentru a reduce decalajele de gen, cu efecte resimțite la nivel economic, global. Un alt studiu, realizat de NICE și co-finanțat de UE (martie 2023), evidențiază că 80 la sută dintre angajați nu au participat la traininguri de instruire privind limbajul incluziv.

În ceea ce privește categoriile slab reprezentate spre care organizațiile își concentrează atenția, același raport arată că 86 la sută dintre organizații se concentrează pe diversitatea de gen, 63 la sută abordează incluziunea persoanelor cu dizabilități, 54 la sută vizează incluziunea grupurilor etnice sau religioase, iar 54 la sută sunt preocupate de îmbătrânirea forței de muncă, acordând atenție echilibrării balanței dintre angajații tineri și seniori.

Dacă privim poziționarea Generației Z în raport cu identitatea organizațională, un studiu Gympass, cea mai mare platformă din lume dedicată stării de bine la nivel corporativ, arată că ea își reevaluează relația cu munca și ar renunța la job dacă organizația nu s-ar concentra pe starea de bine a angajaților. Într-un studiu realizat de IZI Data, în aprilie 2023, privind percepția populației asupra angajamentelor de sustenabilitate ale companiilor, vedem că mai mult de opt din zece români consideră că sunt puține branduri care fac acțiuni concrete orientate spre comunitate. 

Deși organizațiile din România au început să înțeleagă nevoia din spatele preocupărilor de diversitate și incluziune DEIB (Diversity, Equity, Inclusion and Belonging), e nevoie ca strategia D&I să fie integrată în strategia de business, pentru a asigura schimbări benefice și de durată, conform Asociației Open Minds. Formarea și susținerea grupurilor de resurse pentru angajați (ERG) reprezintă un pas-cheie în procesul de acceptare, fiindcă presupune implicarea directă și activă a angajaților în programele de D&I.

Asociația Open Minds pregătește o conferință dedicată Diversității și Incluziunii, menită să aducă împreună specialiști în domeniu care să abordeze problemele comunităților subreprezentate și să conecteze temele și tendințele la nevoile reale din România.

DESPRE OPEN MINDS – ASOCIAȚIA PENTRU DIVERSITATE ȘI INCLUZIUNE

Este o organizație nonguvernamentală care facilitează implicarea companiilor în viețile comunităților locale, prin acțiuni cu impact pozitiv care generează atașament, credibilitate și încredere. Integrează agendele organizațiilor cu inițiative ale societății civile, în abordări pe termen lung și cu impact sporit.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share