Doar o treime dintre români merg la muncă cu plăcere. Principalele surse de stres: volumul mare de muncă și plafonarea salariului

Foto: Drazen Zigic @ freepik

Într-o societate în care stresul profesional devine o problemă tot mai urgentă și persistentă, un studiu derulat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre manifestarea fenomenului de epuizare profesională în rândul românilor.

Conform studiului, doar o treime dintre români (34 la sută) sunt fericiți la locul de muncă. Ei desfășoară activități care îi împlinesc personal și contribuie la o stare generală de bine.

Anumite grupuri demografice experimentează o mai mare împlinire în mediul lor profesional, în special femeile (37 la sută vs. 31 la sută bărbați), persoanele între 35-45 ani (43 la sută), cei care au copii (43 vs. 27 la sută dintre cei fără copii) și cu venituri peste 5.000 de lei (39 la sută).

47 la sută dintre români se declară mulțumiți de locul lor de muncă și de remunerația pe care o primesc, însă fără ca această satisfacție să fie însoțită de sentimentul de împlinire. Pe de altă parte, 19 la sută dintre ei nu sunt mulțumiți de jobul actual și consideră că nu sunt plătiți suficient și că nivelul de stres este ridicat. Această atitudine este regăsită în special la cei între 45 și 55 de ani (24 la sută) și cei cu venituri mici, sub 3.000 de lei (33 la sută).

65 la sută dintre români au observat colegi afectați de burnout

Jumătate dintre români (51 la sută) au realizat inițiative pentru minimizarea nivelului de stres la locul de muncă, în special cei între 18 și 24 ani (58 la sută) și cei cu venituri mari, de peste 5.000 de lei (57 la sută).

65 la sută dintre români au observat colegi afectați de burnout la locul de muncă. Aceștia au manifestat simptome de epuizare fizică sau psihică. Fenomenul este remarcat în mai mare măsură în rândul reprezentanților Generației Z, cu vârste de 18-24 de ani (77 la sută), al persoanelor mature, de 45-55 de ani (71 la sută) și al celor cu venituri de peste 5.000 de lei (71 la sută).

Jumătate dintre români (51 la sută) au avut inițiative, de-a lungul timpului, ca să minimizeze nivelul de stres cu care se confruntă la locul de muncă. Acest comportament este mai des întâlnit în rândul celor între 18 și 24 ani (58 la sută) și al celor cu venituri mari, peste 5.000 de lei (57 la sută).

“Datele studiului relevă că fenomenul epuizării la locul de muncă este o realitate observată de o parte semnificativă a angajaților și necesită măsuri pentru a minimiza stresul la locul de muncă. Factorii precum genul, vârsta, statutul familial și nivelul de venit influențează semnificativ percepția de împlinire la locul de muncă, iar înțelegerea acestor diferențe este esențială pentru elaborarea unor strategii de gestionare a resurselor umane și crearea unui mediu de lucru mai motivant pentru toți angajații”, arată Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Metodele principale de combatere a stresului la locul de muncă includ luarea concediilor de odihnă (41 la sută), petrecerea timpului în oraș sau sesiuni de shopping (37 la sută) și relaxarea prin ascultarea de muzică (29 la sută).

Principalele cauze ale nivelului crescut de stres în rândul angajaților includ volumul ridicat de muncă (42 la sută), plafonarea salariului și preluarea excesivă de responsabilități (câte 33 la sută), interacțiunea cu clienți dificili (24 la sută) sau presiunea generată de crize financiare cauzate de fenomene ca inflația sau recesiunea (19 la sută).

Pentru persoanele de 35-55 de ani, volumul de muncă generează un nivel de stres mai ridicat (47 la sută), iar plafonarea salariului este o cauză mai des întâlnită la bărbați (35 vs. 30 la sută femei). Clienții dificili sunt mai des menționați de tinerii între 25-34 ani (30 la sută).

Ca să facă față nivelului ridicat de stres sau epuizării cauzate de volumul mare de muncă, 41 la sută dintre români își iau concediu de odihnă, 34 la sută preferă să se relaxeze în timpul liber, prin ieșiri în oraș sau shopping, 29 la sută ascultă muzică ca să se destindă, iar 26 la sută aleg să ia pauze mai lungi și mai dese ca să creeze un mediu de lucru mai agreabil.

22 la sută dintre respondenți consideră că schimbarea locului de muncă ar putea fi o modalitate de a face față nivelului ridicat de stres, în timp ce 12 la sută au menționat o creștere a consumului de substanțe precum tutunul sau alcoolul ca să facă față stresului. Opt la sută au apelat la serviciile unui terapeut sau psiholog.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, între 24 aprilie și 3 mai 2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1.005 respondenți (dintre care 895 lucrează), iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1 la sută, la un nivel de încredere de 95 la sută.

DESPRE REVEAL MARKETING RESEARCH

Este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share