Potrivit unui studiu realizat la comanda Epson Europe, în 14 țări din zona EMEA, 65 la sută dintre români lucrează peste program.
Angajații petrec, în medie, 6,2 ore pe săptămână peste program, la serviciu. Cu toate acestea, majoritatea respondenților din România sunt, în general, mulţumiţi de locul lor de muncă și susţin că echilibrul dintre muncă şi timpul liber este aproape perfect.
Timpul suplimentar de lucru este determinat de presiunea sarcinilor de lucru, asociată cu activitatea opţională suplimentară. 39 la sută dintre angajaţii români admit că, „pur şi simplu, nu au suficiente ore la dispoziţie pentru a finaliza sarcinile de lucru”, şi 42 la sută indică faptul că cerinţele de lucru, precum întâlnirile, raportarea şi administrarea, interferează cu activitatea lor principală. Totuşi, potrivit cercetării, în timpul orelor petrecute peste programul de lucru se obţin cele mai bune performanţe. Angajaţii români citesc e-mailurile necitite (39 la sută), revizuiesc sarcinile finalizate sau viitoare (41 la sută) şi citesc materiale, pentru a-şi îmbunătăţi cunoştinţele profesionale (38 la sută).
Cercetarea sugerează că timpul suplimentar este utilizat pentru a permite crearea unui mediu de lucru dinamic în timpul programului de lucru. 37 la sută dintre angajați spun că le place să discute şi să socializeze la muncă şi de aceea lucrează ore suplimentare pentru a-şi finaliza sarcinile. Acest lucru este susţinut de faptul că 87 la sută dintre ei sunt de acord cu interacţiunea socială la locul de muncă. „Satisfacţia angajaţilor este un element esenţial, care nu ar trebui trecut cu vederea în mediul de afaceri competitiv din prezent. Organizaţiile pot întotdeauna să facă mai multe pentru a încuraja o cultură pozitivă a muncii, sporind mulţumirea angajaţilor”, declară Simona Decuseară, Sales and Marketing Manager Epson România şi Bulgaria.
Cercetarea relevă și faptul că multe companii nu s-au aliniat tendințelor în privința programului de lucru flexbil. Majoritatea respondenților români (42 la sută) spun că munca de la birou oferă cel mai mare grad de eficiență. Doar cinci la sută dintre ei lucrează în mod regulat de acasă, 22 la sută lucrează de acasă cel puţin una sau două zile pe săptămână, iar zece la sută – trei sau patru zile pe săptămână. 21 la sută dintre angajaţii chestionaţi spun că organizaţia lor nu permite lucrul de acasă. 29 la sută dintre cei chestionaţi declară că lucrul de acasă le îmbunătățește echilibrul între muncă şi timpul liber, un factor-cheie pentru păstrarea angajaţilor, şi 17 la sută au observat că lucrul de acasă le-a permis să elimine timpul alocat deplasării spre birou.
„Deşi nu toate organizaţiile sunt pregătite să integreze aceste modificări în modelele de lucru, pe măsură ce mediul de recrutare din EMEA devine tot mai competitiv, în 2017, este posibil ca ele să se confrunte cu o alegere clară. Companii care manifestă reticenţă faţă de lucrul flexibil, ca parte din beneficiile pentru angajaţi, pot fi afectate de situaţia pieţei de talente, deoarece devine tot mai greu să descopere candidaţi calificaţi în regiune”, adaugă Simona Decuseară.
În România, studiul a fost realizat pe un eșantion de 100 de respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani. Cel mai mulți sunt angajați în sectorul privat, în companii din București, și au poziții de middle-management.