Felix Schuierer (Retarus): “Competențele tehnice pot fi formate, dar nu poate fi jobul nostru să compensăm o lipsă de abilitate socială”

Retarus, furnizorul de servicii cloud pentru companii, cu sediul central la München, sărbătorește, în 2 decembrie, doi ani de prezență în România. Filiala din Timișoara s-a dezvoltat accelerat încă de la înființare, iar în ultimul an a înregistrat o creștere semnificativă a proiectelor clienților, dar și a dezvoltării și suportului pentru produse. 

În calitate de director de resurse umane al companiei, Felix Schuierer este responsabil pentru subiecte legate de managementul personalului, de dezvoltarea echipei și de cultura corporativă la Retarus, la nivel mondial.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în management/ domeniul resurselor umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu -, care vă inspiră în carieră?

FELIX SCHUIERER: Am intrat în contact cu domeniul resurselor umane de la o vârstă fragedă, deoarece tatăl meu a fost profesor de management al resurselor umane și a lucrat în calitate de consultant în acest domeniu. Bineînțeles, acest lucru a avut o influență semnificativă asupra parcursului meu profesional.

După ce am terminat studiile de afaceri, am lucrat în domeniul consultanței în management strategic și am ajuns să cunosc diferite departamente și procese operaționale. În acest timp, am învățat că cel mai bun concept și cel mai bun proces sunt inutile fără o cultură corporativă care să însoțească schimbările constante din companie. Și, fără un lider care să-și inspire angajații, nici nu funcționează.

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de business/ HR?

Un bun start al zilei începe cu o gestionare judicioasă a timpului și a programului de lucru. Ca furnizor global de servicii, suntem always on. și trebuie să reacționăm prompt la evenimentele curente și la informațiile primite de la filiale aflate în alte fusuri orare. În calitate de persoană responsabilă de cultura corporativă, schimbi constant idei cu managerii și angajații care formează această cultură.

Asta implică atât dezvoltarea strategică a companiei, cât și nevoile și preocupările angajaților noștri, ceea ce include, desigur, și dezvoltarea oamenilor din echipă. La Retarus – în ciuda pandemiei -, aceste probleme sunt întotdeauna influențate de tema creșterii: ce angajați putem și vrem să recrutăm, ce angajați putem dezvolta în continuare, ce putem face pentru a păstra angajații în companie, care vor recomanda Retarus ca angajator?

Suntem mulțumiți și mândri că circa 30 la sută dintre noii angajați vin la noi datorită recomandărilor colegilor. Acest lucru funcționează doar dacă nu te ascunzi în spatele monitorului, ci dacă mergi printre oameni, vorbești cu ei și le simți starea de spirit.

Motivația intrinsecă a unui candidat – dorința de a face ca lucrurile să meargă înainte – trebuie să se simtă din primul minut.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Găsirea angajaților potriviți este una dintre cele mai mari provocări în activitatea de resurse umane. Toate companiile de succes se luptă pentru talentele remarcabile. Retarus urmărește o combinație de mai multe măsuri. Investim în mod special în tinerele talente – Retarus este o companie care formează oameni de peste 25 de ani – și abordăm absolvenții de universități, dar folosim și mijloace clasice, cum ar fi anunțurile de angajare în mass-media consacrate și pe rețelele de socializare.

Odată ce i-am “câștigat”, angajații rămân, de obicei, pe termen lung. De exemplu, avem în echipă doi colegi care ni s-au alăturat ca stagiari, în urmă cu 25 de ani. Și, deși forța noastră de muncă a crescut cu 15 procente numai anul trecut, vechimea medie în companie este de peste cinci ani. La asta contribuie și nivelul ridicat de stabilitate și independență financiară al organizației. Oferim atât cariere clasice de specialist, cât și cariere de management, iar în mediul nostru IT, unul dinamic, există mereu opțiuni de carieră internațională, fără a fi nevoie să părăsești compania.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Pentru noi, o atitudine antreprenorială și o înțelegere interpersonală sunt clar în prim-plan. Motivația intrinsecă a unui candidat – dorința de a face ca lucrurile să meargă înainte – trebuie să se simtă din primul minut. Fără această atitudine, nu poți avea succes. Avem o formulă simplă pentru a testa abilitatea socială: aș ieși seara la o bere cu acel candidat? Dacă răspunsul este nu, nu angaja persoana respectivă. Și, mai presus de toate: nu încerca să te păcălești pe tine însuți când răspunzi la această întrebare.

Competențele tehnice pot fi formate. Dar nu poate fi jobul nostru să compensăm o lipsă de abilitate socială.

Ultimul an a fost un veritabil “test de stres” pentru management/ departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioadaaceasta?

Nimic nu poate înlocui o echipă bună și un spirit de echipă bun. În ciuda stresului pe care l-ați menționat, echipa noastră a reușit să facă din ultimul exercițiu financiar cea mai de succes perioadă din punct de vedere economic, din istoria companiei. Nu a fost nevoie să concediem niciun angajat din cauza pandemiei. Dimpotrivă, am înregistrat o creștere a echipei cu peste 15 la sută.

Nu alegeți calea pe care o urmați doar dintr-un calcul de carieră, ci aveți încredere în intuiția voastră în ceea ce privește deciziile pe care le luați.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta “specială”?

Ne punem mai degrabă întrebarea opusă: ce putem face noi pentru a deveni mai vizibili pentru candidați, fiindcă avem încă prea puțini. De aceea, facem apel la toți cei interesați: aflați mai multe lucruri despre noi de pe site-ul companiei noastre, de exemplu, și dacă simțiți că Retarus ar putea fi angajatorul potrivit pentru voi, luați legătura cu noi!

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Cariera vine din vocație. Nu alegeți calea pe care o urmați doar dintr-un calcul de carieră, ci aveți încredere în intuiția voastră în ceea ce privește deciziile pe care le luați. Ce faci ar trebui să fie motivat intrinsec și făcut din convingere. Ce nu trebuie să uitați niciodată: dobândirea de abilități sociale și învățarea pe tot parcursul vieții, pasiunea și curiozitatea de a cunoaște mereu lucruri noi. Atunci, cel mai probabil, veți avea succes și veți fi mulțumiți.

Care sunt așteptările pentru perioada următoare, în ceea ce privește profesia dvs.?

În acest moment, la fel ca majoritatea angajaților Retarus, echipa de resurse umane lucrează de acasă, din cauza pandemiei. Deși totul funcționează fără probleme, aștept cu nerăbdare să pot lucra din nou față în față cu colegii, de la birou, cât mai curând posibil. Apoi, există obiectivul anual de ocupare a posturilor vacante și de lansare a unei noi platforme de gestionare a învățării în companie.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în management/ HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Cea mai importantă decizie personală pe care am luat-o în cariera mea profesională a fost acum 20 de ani, când am început să lucrez la Retarus. De atunci, am ocupat numeroase și, mai ales, interesante poziții în companie. Să vedem ce va mai urma. Nu iei întotdeauna o decizie activă, dar poți fi “deturnat” de evenimentele care îți ies în cale. De multe ori, altfel decât crezi.

DESPRE RETARUS

Gestionează comunicațiile pentru companii din întreaga lume, prin soluții și servicii de top, infrastructură inteligentă și tehnologii brevetate “Made in Germany”. Tehnologiile de ultimă generație, centrele de date de înaltă disponibilitate și platforma inovatoare de mesagerie în cloud ale Retarus oferă securitate maximă, performanță de top și continuitate în afaceri. Datorită experienței sale în gestionarea fluxurilor de informații la nivel de întreprindere, compania se asigură că fiecare informație ajunge în mod sigur și fiabil la momentul potrivit, în locul potrivit și în formatul potrivit. Înființată în 1992, are acum 15 birouri pe patru continente. În serviciile Retarus au încredere 75 la sută dintre companiile din DAX 30, jumătate din EURO STOXX 50 și 25 la sută din S&P100. Printre clienții cu care Retarus are colaborări de lungă durată se numără Adidas, Bayer, BNP Paribas, Bosch, Continental, DHL, DZ BANK, Fujitsu, Galbani, Goldman Sachs, Honda, Linde, PSA, Puma, Sixt, T-Systems, Singapore Airlines și Zeiss.

Informații suplimentare despre Retarus și oportunitățile de carieră pe care le oferă pot fi găsite aici.

Articolul anterior

Am încredere în tine, șeful meu!

Articolul următor

Auchan a "investit" 122.739 ore de instruire în angajații din România, anul trecut

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share