Irina Manole (Adobe): „Bunăstarea echipelor înseamnă și empatia și compasiunea, nu doar programele de wellbeing”

Unul dintre cei mai doriți angajatori din România, Adobe este cel mai mare centru din Europa al “gigantului” care a marcat, la finalul anului trecut, patru decenii de inovație în dezvoltarea de produse software.

Adobe a trecut pragul de 1.000 de angajați pe piața locală și are în plan consolidarea poziției de centru de excelență în România și atragerea de noi talente. Asta înseamnă că departamentul HR al companiei este mereu în căutare de talente care pot contribui la dezvoltarea de produse ce vor schimba lumea. Irina Manole, HR Business Partner la Adobe Romania, este unul dintre oamenii care au misiunea de a le descoperi.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?

IRINA MANOLE: Am început pregătirea pentru HR încă din anul II de facultate. Am urmat și am absolvit modulul de Managementul Resurselor Umane la Facultatea de Sociologie. La momentul respectiv mi s-a părut alegerea cea mai potrivită pentru mine și cred același lucru și acum. Și dacă în anul II de facultate vedeam zona de resurse umane ca fiind destul de tranzacțională – cineva are o problemă, întrebare, sigur găsim răspunsul în vreun proces -, am descoperit pe parcurs că există multe straturi ale respectivei probleme/ întrebări și rareori este o interacțiune pur tranzacțională. 

Cea mai recentă sursă de inspirație este unul dintre managerii mei. În contextul ritmului accelerat de lucru din ultimii trei ani, m-a învățat să abordez situațiile mult mai relaxat.

Cum arată o zi „la birou”, în viața unui om de HR?

Zilele sunt foarte diferite între ele. Niciodată nu știi ce te așteaptă la birou sau în inbox. Activitățile sunt dinamice și jonglez zilnic cu multe subiecte diferite, am interacțiuni cu diverse echipe locale și internaționale, pot ieși dintr-o ședință mai dificilă, ca imediat să particip la un eveniment intern de wellbeing. Pe scurt, în rolul de HR Business Partner, nu ai cum să te plictisești. Acesta este și unul dintre motivele pentru care îmi și place foarte mult ce fac. 

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți pentru Adobe? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

În opinia mea, Adobe se află în aceeași paradigmă ca ceilalți angajatori mari de pe piața IT: această industrie a devenit una dintre cele mai active piețe, iar una dintre consecințe este și plaja largă de oferte concomitente pe care un candidat sau un angajat curent le primește. Companiile sunt în concurență să ofere beneficii și pachete financiare cât mai atractive.

Însă sunt câțiva diferențiatori pe care Adobe îi are, iar unul dintre cei mai importanți este că avem roluri deschise pe proiecte de impact pentru milioane de utilizatori și pe produse foarte cunoscute. Candidații și angajații noștri își doresc să aibă în portofoliu produse precum Adobe Experience Manager, Adobe Target sau Adobe Express.

Pe lângă pachetul salarial în sine, oferim și o gamă largă de beneficii – pe lângă cele clasice de sănătate, asigurare de viață sau evenimente interne, care ajută zona de socializare -, oferim și bugete anuale care acoperă total sau parțial trainguri de scurtă sau lungă durată – aici ar putea intra chiar și un MBA. Sunt la Adobe de patru luni și am fost plăcut surprinsă să aflu că on-site se află și un kinetoterapeut care oferă sesiuni de recuperare colegilor care au nevoie.

Și, desigur, după angajare, ne asigurăm că experiența pe care o au alături de Adobe îi menține motivați prin prisma dezvoltării personale prin alocarea pe proiecte motivante, dar și prin crearea unei culturi la care să simtă apartanență.

Vizibilitatea și claritatea profilului sunt foarte importante și fac sigur diferența între doi candidați care concurează pentru același rol.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Cu siguranță, punem preț pe ambele componente (într-o măsură egală) și tocmai asta ne asigură succesul în livrarea proiectelor. Produsele Adobe se dezvoltă în echipe mai mici sau mai mari, locale sau internaționale, și punem accent pe capacitatea de muncă în echipă, comunicare, orientarea către soluții și capacitatea de inovare. Iar candidatul ideal are un mix ideal intre capacitățile tehnice și cele interpersonale menționate.

Modul în care se muncește s-a schimbat în majoritatea companiilor, din martie 2020 încoace. Tendințele de pe piața muncii indică un viitor în care va predomina formatul hibrid pentru desfășurarea activității, iar companiile sunt mai atente la starea de bine a angajaților. Cum a fost organizată activitatea la Adobe, în acești ani?

La Adobe, munca remote a fost posibilă în timpul pandemiei, dar va continua în mod permanent de aici încolo. Și, dacă în timpul pandemiei ne-am organizat conform cu legea, de anul acesta am introdus politica de lucru hybrid. Această politică se traduce prin jumătate din timpul de lucru petrecut acasă, pentru munca individuală, și cealaltă jumătate la birou, pentru munca de echipă, planificări, prezentări interne sau evenimente pentru angajați. Rămânem în continuare flexibili și echipele își pot alege zilele în care doresc să vina la birou. Poți să alegi ora la care să-ți începi ziua sau să ai o pauză de prânz prelungită, menținând o abordare echitabilă și echilibrată.

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimii trei ani, perioadă în care am avut de înfruntat un val de “turbulențe” fără precedent – pandemia, războiul din Ucraina, rata inflației, etc.?

Cred că cele mai importante lecții sunt legate de importanța digitalizării, încrederii și transparența între manager și echipă, dar și cât de importantă este bunăstarea echipelor – iar aici intră și empatia și compasiunea, nu doar programele de wellbeing.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Sunt de acord cu colega mea, Ariadna – vizibilitatea și claritatea profilului sunt foarte importante și fac sigur diferența între doi candidați care concurează pentru același rol. Aș adăuga și zona de networking, fie la târguri de joburi pentru rolurile junior, de exemplu, sau meet-ups pentru rolurile senior.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

În ambele situații, recomandarea mea este să investească timp și energie în discuții cu persoane pe care le admiră, oameni care au deja parcursul profesional pe care și-l doresc, să învețe și din experiența celorlalți.

Care sunt așteptările pentru 2023, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul în care activați, în mod special?

Așteptarea generală este să continuăm cu abordarea flexibilă în ceea ce privește organizarea programului de lucru, dar și o disponibilitate mai mare a angajatorilor pentru rolurile fully remote. Specific pentru zona de HR Business Partnering, aș adăuga la partea de tehnologie că echipele de leadership cu care lucrăm au nevoie de un suport mai mare pe people analytics, astfel încât să poată lua decizii productive pe baza unor informații mai clare. 

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Una dintre cele mai importante decizii a fost să mă mut o vreme în Marea Britanie, unde am avut oportunitatea să lucrez într-o companie multinațională. Cu această ocazie, mi-am dat seama cât de mult îmi place să lucrez cu echipe internaționale. Nu aș schimba domeniul de activitate, însă m-aș mai reloca într-o altă țară. Sunt curioasă să văd și alte abordări HR din alte țări.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share