Ei oferă direcție și claritate în strategia organizațională. Ei inspiră și motivează, apropie echipele, încurajează colaborarea, susțin dezvoltarea profesională și stimulează inovația. Ei sunt mai mult decât coordonatori de echipă sau manageri – sunt lideri. Sunt modele, mentori. Iar mai mult decât în orice domeniu, în sectorul IT, unde lucrurile se succed cu o viteză uimitoare, unde inovația și dezvoltarea sunt cruciale, rolul liderilor este esențial.
Așadar, pornim o serie [Leaders in Tech], prin care prezentăm povești inspiraționale ale celor care au ales o carieră în cel mai dinamic domeniu al momentului: IT. O serie prin care ne propunem să aflăm cum liderii asigură autonomie oamenilor de echipă, după ce reguli își ghidează stilul de leadership, cum încurajează o cultură a inovației, cum motivează și cresc echipe, dar și ce lecții au învățat sau cu ce provocări se confruntă.
Deschidem seria de interviuri cu Cătălina Hușanu, Principal Product Manager în echipa Adobe Express. Cătălina profesează în zona de Product Management de 8+ ani și s-a alăturat echipei Adobe acum doi ani. A venit pe un proiect nou, de impact, care i s-a părut foarte interesant: Adobe Express.
- TIME World’s Best Companies: JYSK, pe lista cele mai bune companii din lume în 2024
- Forvis Mazars, “Best Place to Work” în Europa Centrală și de Est și Asia Centrală
- Investiție: Fuchs Condimente România își dublează capacitățile de producție în fabrica din Curtea de Argeș
Cătălina spune că succesul va fi definit de cât de bine și expresiv putem să ne spunem povestea într-un mediu digital, indiferent de zona de expertiză pe care operăm. Și tocmai aceasta a fost oportunitatea pe care a văzut-o în Adobe Express și acesta e motivul pentru care a ales să vină să lucreze pe acest proiect.
Acum doi ani, proiectul era într-o formă incipientă în Adobe România, așa că ea a avut șansa să fie primul Product Manager care a lucrat la acest produs.
Care sunt primele trei “reguli” după care te ghidezi în stilul tău de leadership?
Principala regulă după care mă ghidez este “Lead by example”. Cred mult în această regulă pentru că este un mod foarte onest de a ancora o echipă în anumite reguli, acțiuni, procese și într-o anumită cultură.
Altă regulă foarte importantă pentru mine este “Personalizarea stilului de leadership, în funcție de fiecare persoană”. Fiecare om este diferit, are factori de motivație diferiți și atunci e important să nu folosești același stil cu toți oamenii pe care-i ai în echipă, ci mai degrabă să personalizezi abordarea în funcție de factorii motivaționali. Iar a treia regulă, la care țin foarte mult, este corectitudinea, adică “Be Fair”. Este important să ai aceleași criterii de evaluare, cunoscute, pentru toată echipa. E important ca, atunci când trebuie să iei decizii, tu, ca lider, să le fie clar oamenilor din echipă care au fost criteriile sau datele și motivul din spatele acelei decizii, să nu se simtă defavorizați din motive subiective.
Cum le asiguri autonomie oamenilor din echipă?
Cred că nivelul de autonomie este direct proporțional cu nivelul de expertiză, însă el trebuie să existe indiferent de acesta, pentru a da spațiu oamenilor să învețe, să greșească și să crească. Asigur o autonomie graduală, în funcție de fiecare membru al echipei. Aleg anumite proiecte sau task-uri pentru care le dau spațiu să vină cu idei, cu propuneri, să învețe și să implementeze, și, cel mai important, pentru care le dau spațiu să greșească.
Pe lângă nivelul de expertiză, care crește cu timpul și cu practica, un criteriu important pentru a mari nivelul de autonomie este modul în care se reacționează la feedback-ul primit și capacitatea fiecăruia de a-l înțelege și de a-l implementa. Cu cât văd mai multă deschidere către feedback, către dorința de a învăța, dar și de a te asigura că iei în considerare mai multe puncte de vedere, cu atât mă simt mai încrezătoare să măresc nivelul de autonomie al acelui membru din echipă.
Cum încurajezi o cultură a inovației în echipa ta?
În primul rând, mindsetul de inovație este unul dintre criteriile de evaluare ale echipelor de Product Management din Adobe, în general, deci și din echipa mea.
În al doilea rând, inovația este încurajată prin faptul că există multă colaborare cu diverși stakeholderi, chiar din etapele incipiente de înțelegere și definire a nevoilor pe care le au utilizatorii noștri, și stabilirea potențialelor metode de dezvoltare ale produsului.
Practic, nu limităm implicarea oamenilor din diverse arii de expertiză doar pe anumite etape ale proiectului, ci încurajăm aportul lor chiar și în arii din afara zonei lor de confort. Este minunat ce idei pot veni de la oameni din diverse arii de expertiză, perspective noi, care ajută la menținerea culturii de inovație. Nu în ultimul rând, consider că responsabilitatea noastră, ca Product Manageri, e să fim foarte aproape de utilizatorii noștri, să aflăm constant și să înțelegem care le sunt nevoile de creație, dar mai ales, care le sunt dificultățile actuale și ce-i împiedică să ajungă acolo unde își doresc. Căutăm mereu soluții și alimentăm constant această cultură de inovație în echipă.
Ce faci pentru ca în echipa ta oamenii să se poată dezvolta profesional așa cum își doresc?
Pentru ca oamenii să se poată dezvolta profesional, lucrez cu ei pe următoarele întrebări:
- Care este următorul pas în dezvoltarea lor profesională pe care și-l doresc să îl atingă?
- Ce își doresc ei practic pe zona de dezvoltare profesională?
- Care este nivelul lor actual?
Identificăm zonele în care ei se descurcă foarte bine, dar și zone care necesită îmbunătățiri pentru nivelul curent și pentru nivelul de dezvoltare la care aspiră. Stabilim obiective care să asigure un focus clar pe zonele importante de îmbunătățire, pentru a putea ajunge gradual la nivelul așteptat de dezvoltare profesională.
Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o de la managerii tăi și o aplici și azi?
De-a lungul timpului, am învățat cât de importantă e transparența cu care comunici, ca manager, cu echipa ta. Propagarea informațiilor către echipă făcute cu transparență – asta influențează mult atât gradul de motivație, cât și de implicare. Să știi pentru ce muncești, nu numai la ce anume muncești, să știi care este aportul tău în dezvoltarea companiei.
De ce ai ales să faci tranziția către leadership?
Am ales să fac această tranziție deoarece prezintă o oportunitate de învățare și de dezvoltare pentru mine, pe plan profesional și personal. Leadership-ul este un proces de învățare continuă, în acțiune. Iar atunci când văd cum evoluează procesul de învățare și dezvoltare și pentru oamenii cărora le sunt, într-o formă sau alta, mentor, simt mândrie și bucurie, lucru care mă face să continui.
Așadar, cum se măsoară succesul Cătălinei? Prin rezultatele echipei. Printr-o cultură organizațională pozitivă, bazată pe respect, deschidere și colaborare. Prin dezvoltarea profesională a membrilor echipei. Prin capacitatea de a gestiona eficient schimbările și de a încuraja echipa să gândească creativ. Prin impactul pozitiv pe care îl are asupra oamenilor.
Leaders in Tech este un proiect al Adobe România, prin care prezentăm povești inspiraționale, cu și despre specialiștii în IT care au evoluat de la mentee la mentor, de la juniori la lideri.
Adobe România are în plan consolidarea poziției de centru de excelență în România și atragerea de noi talente. Compania are poziții deschise de la entry-level la senior level și management. Pe lângă oferta salarială competitivă, angajații Adobe primesc pachete de acțiuni la companie și o suită de beneficii în zona de sănătate și wellbeing, dezvoltare personală și profesională și mai multe zile libere plătite. Mediul de lucru din Adobe România este unul care susține diversitatea și echilibrul muncă – viață personală.
- Vrei să știi mai multe? Adobe Romania te încurajează să intri în dialog cu echipa sa, fie pe LinkedIn – de la pagina oficială Adobe la profilul profesional al echipei de Talent Acquisition sau al oricăruia dintre Engineering Managers de la Adobe.
- Vrei să afli mai multe despre ceea face Adobe? Adobe Blog reunește articole și video-uri despre produse, noutăți, angajați și contribuția către comunitate adusă de Adobe.
- Vrei să vezi tipul de roluri disponibile în companie? Pagina de Careers este actualizată constant cu cele mai recente posturi disponibile la Adobe.
Dacă vrei să lucrezi la Adobe Romania, acest articol îți poate fi de folos.