După interviul cu prima femeie Director din Adobe România, păstrăm registrul și continuăm seria de interviuri [Leaders in Tech], prin care prezentăm povești inspiraționale ale celor care au ales o carieră în cel mai dinamic domeniu al momentului, IT, tot cu o femeie într-un rol de leadership: Eliza Turcitu.
Cariera profesională a Elizei a început în 2003, în telecom, când era încă studentă. A fost un început plin de provocări, din care a învățat foarte multe, de la a-și împărți eficient timpul între facultate și job, la a-și aprofunda și aplica cunoștințele dobândite în facultate, în mediul “real”.
Eliza este absolventă de Cibernetică și a unui master în Management la ASE București. Pe partea profesională a intrat încet-încet în lumea managementului de proiecte cu componentă IT și a continuat în această direcție circa 15 ani, în industrii precum telecom, banking sau technology, iar în 2017 se alătură echipei Identity Services, din Adobe România.
În 2021, având deja o experiență vastă în program delivery management, Eliza face o schimbare laterală și trece către rolul de Engineering Manager în echipa Analytics. În urmă cu un an, a absolvit Stanford Business School, programul LEAD (Learn| Engage| Accelerate| Disrupt), unde a învățat că inovația este cheia transformării durabile, iar cu această perspectivă s-a “întors” în echipa ei și se simte mai mult decât pregătită să facă schimbări în acest sens.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
Despre toate acestea, dar și despre cum asigură autonomie colegilor din echipă, după ce reguli se ghidează în stilul de leadership, cum încurajează o cultură a inovației ori cum motivează echipele, ne spune Eliza în episodul 4 din seria [Leaders in Tech].
Care sunt primele trei „reguli” după care te ghidezi în stilul tău de leadership?
De obicei nu mă ghidez după reguli, însă țin la inovație, deschidere la schimbare, comunicare eficientă în stilul meu de leadership. Sunt o susținătoare a ideilor și abordărilor noi și consider că adaptabilitatea și flexibilitatea ar fi două dintre abilitățile pe care ar trebui să le avem ca să fim pregătiți în ajustarea abordărilor, atunci când este necesar.
Sunt o persoană directă și acord o importanță foarte mare comunicării deschise și transparente. Consider că doar așa putem crea un mediu de lucru sănătos și îmi încurajez și echipa să acționeze în acest sens.
Cum le asiguri autonomie oamenilor din echipă? Ce libertate oferi celor care se ocupă de arhitecturarea software-ului, din perspectiva alegerii tehnologiei?
Atunci când obiectivele sunt clare, toate celelalte – decizii, probleme -, pot fi rezolvate pentru atingerea acestor obiective. Iar asta ajută mult ca inginerii din echipa mea să fie autonomi și să aleagă de multe ori singuri calea în atingerea acelor obiective. Deciziile le luăm împreună, în echipă. Avem multe întâlniri de brainstorming sau knowledge sharing, ca să putem vedea situațiile din mai multe perspective și să ajungem la consens. Păstrăm timp și pentru experimentare. Așa putem să vedem dacă sunt tehnologii noi ce pot fi adoptate și de echipa noastră, dacă putem face altfel lucrurile pe care le facem în mod obișnuit, ca să optimizăm (timp, resurse), dar să ne și ajute să ne îmbunătățim competențele existente.
Cum încurajezi o cultură a inovației în echipa ta?
Timpul este foarte important, mai ales când este vorba de inovație – timpul pe care noi, ca manageri, îl putem oferi echipelor noastre, spațiul de care ei au nevoie pentru experimentare de tehnologii sau testarea conceptelor noi. Interacțiunile cu cei din domeniu sunt la fel de importante, iar eu susțin colaborarea cu celelalte echipe cu care noi interacționăm și lucrăm îndeaproape – întâlniri în care prezentăm proiectele, ce probleme am întâmpinat, cum am abordat anumite situații. Toate acestea sunt foarte benefice, întrucât ne pot aduce perspective noi și soluții de rezolvare optime.
Poți să dai un exemplu despre modul în care inovațiile echipelor tale au afectat viața de zi cu zi a utilizatorilor?
Unul dintre cele mai interesante, provocatoare și inovatoare proiecte la care echipa mea a lucrat recent a fost Derived Fields – pe scurt, capacitatea de a crea câmpuri derivate în CJA (Customer Journey Analytics), un instrument puternic, ce le permite utilizatorilor noștri să manipuleze și să transforme datele de intrare pe care vor să efectueze analize complexe de business. Această nouă funcționalitate oferă mai multă flexibilitate. Clientul profită practic de capacitatea de a vedea datele în timp real, în raportul efectuat, fără a altera sau a distruge datele “sursă”.
Feedback-ul primit a fost unul incredibil de bun, iar unul dintre clienții noștri a menționat despre acest proiect că: “Derived Fields isn’t just the best feature that CJA’s ever released, it’s the best feature Adobe Analytics has ever released. Period”.
Legătura constantă cu clientul, înțelegerea nevoilor și problemelor lui, cuplate cu capacitatea echipei de a livra o funcționalitate care schimbă cu adevărat modul în care clienții operează zi de zi soluția noastră – toate acestea contează enorm pentru echipa mea și pentru energia și entuziasmul său.
Ce faci pentru ca în echipa ta oamenii să se poată dezvolta profesional așa cum își doresc?
În primul rând, discut cu fiecare dintre ei, ca să le pot înțelege mai bine obiectivele de dezvoltare profesională, iar apoi încerc, împreună cu ei, să facem și un plan în acest sens, să îi pot susține în creșterea lor în carieră. Consider că feedback-ul este o unealtă extrem de importantă în creșterea noastră și de aceea insist destul de mult ca în echipă să avem o cultură a feedback-ului sănătoasă, care să contribuie activ la dezvoltarea noastră continuă.
De asemenea, încerc în permanență să încurajez rotirea membrilor echipei între diverse zone sau proiecte, astfel încât să le ofer oportunități de a acumula experiențe cât mai diferite. Am observat că asta îi ajută la încrederea în sine și la creșterea profesională în general, fiindcă așa se expun la experiențe și perspective variate.
Care sunt cele mai importante lecții valoroase din categoria „așa nu”, pe care le-ai învățat de la managerii tăi?
Cred că una dintre ele ar fi comunicarea ineficientă – erau ori vagi în comunicare, ori nu ofereau claritate. Asta ducea de multe ori la confuzie, frustrări, interpretări și chiar conflicte. Eu militez pentru o comunicare cât mai clară. Nu îmi reușește mereu, însă mă străduiesc în acest sens și îmi încurajez și echipa să împărtășească idei, gânduri, opinii, cât mai des. Iar pentru asta, ce ne poate ajuta destul de mult este feedback-ul constant.
O a doua lecție ar fi faptul că nu se punea accent pe recunoașterea și aprecierea echipelor și de aici lipsa de motivație sau a angajamentului. Cred că pentru noi, în calitate de lideri ai echipelor de ingineri, este esențial să recunoaștem și să apreciem eforturile echipei. Pot să spun că aici este una dintre zonele în care încerc să devin și mai prezentă și să evidențiez, mult mai des decât o fac momentan, realizările membrilor echipei mele.
De ce ai ales să faci tranziția dintr-un rol de inginer software, care scrie cod, la unul de engineering manager?
În cazul meu, tranziția a fost de la rolul de inginer software la cel de Program Manager și, în final, la Engineering Manager – ceva mai complexă poate decât pentru alți Engineering Manageri. La puțin timp după ce am absolvit facultatea, am fost atrasă de un aspect ceva mai diferit de scrierea de cod: implementarea proiectelor software, alinierea echipelor de proiect, mai multă coordonare și urmărire a transformării ideilor de proiect în “realitate”.
În toți acei ani în care am purtat “pălăria” de Program Manager, pot spune ca mi-am consolidat abilitățile de planificare, organizare și comunicare, iar emoția de a gestiona termenele și resursele mi-au alimentat o bună perioadă de timp această pasiune.
Cu toate acestea, pe măsură ce timpul trecea, dorința mea de a avea un impact mai în detaliu asupra aspectelor tehnice a devenit mult mai puternică, iar după un moment de reflectare am realizat că este nevoie să fac această schimbare. Am realizat, la acel moment, că îmi doream mult mai mult să fiu implicată în complexitatea tehnică, în ghidarea echipei către elaborarea unor soluții solide și influențarea direcției tehnice ale proiectelor. Și mă bucur mult că am făcut acest pas, întrucât experiența acumulată anterior ca Program Manager m-au ajutat în noul rol.
În Adobe, am avut această oportunitate de schimbare de carieră și pot spune că programul internal mobility și încrederea managerului meu direct m-au ajutat foarte mult aici.
Și, totuși, cât de mult îți lipsește scrisul de cod? Cum faci să-ți treacă dorul?
În ultima perioadă, m-am axat destul de mult pe creșterea competențelor de leadership. Nu neg că din când în când simt că-mi lipsește, însă încerc, în limita timpului disponibil, să rămân conectată în industrie, să particip la evenimente sau diverse întâlniri din domeniul nostru de activitate.
Leaders in Tech este un proiect al Adobe România, prin care prezentăm povești inspiraționale, cu și despre specialiștii în IT care au evoluat de la mentee la mentor, de la juniori la lideri.
Adobe România are în plan consolidarea poziției de centru de excelență în România și atragerea de noi talente. Compania are poziții deschise de la entry-level la senior level și management. Pe lângă oferta salarială competitivă, angajații Adobe primesc pachete de acțiuni la companie și o suită de beneficii în zona de sănătate și wellbeing, dezvoltare personală și profesională și mai multe zile libere plătite. Mediul de lucru din Adobe România este unul care susține diversitatea și echilibrul muncă – viață personală.
- Vrei să știi mai multe? Adobe Romania te încurajează să intri în dialog cu echipa sa, fie pe LinkedIn – de la pagina oficială Adobe la profilul profesional al echipei de Talent Acquisition sau al oricăruia dintre Engineering Managers de la Adobe.
- Vrei să afli mai multe despre ce face Adobe? Adobe Blog reunește articole și video-uri despre produse, noutăți, angajați și contribuția către comunitate adusă de Adobe.
- Vrei să vezi tipul de roluri deschise în companie? Pagina de Careers este actualizată constant cu cele mai recente posturi disponibile la Adobe.
Dacă vrei să lucrezi la Adobe Romania, citește și acest articol.