Leadership-ul transformațional: ce te forțează mediul să schimbi și cum să o faci

Foto: pressfoto @ freepik

Atunci când abordăm leadership-ul transformațional, este esențial să evidențiem nevoia pentru acest tip de leadership și modul în care ne poate ajuta.

Lilia Dicu

Daring Executive Coach

Ca să răspundem la această întrebare, ne uităm mai întâi la proveniența acestui concept, introdus de James MacGregor Burns. Leadership-ul transformațional este un stil de conducere care se concentrează pe inspirarea și motivarea membrilor echipei pentru a atinge rezultate și pentru a genera schimbări pozitive în organizație.

Leadership-ul transformațional s-a dezvoltat din necesitatea oamenilor de a fi văzuți și înțeleși.

Dintr-o perspectivă a mediului de business, acest aspect indică faptul că, pentru a continua să obținem rezultate bune și pentru ca organizația să prospere, este esențial să observăm schimbările în societate. Pentru a stimula contribuția și implicarea oamenilor în ceea ce este necesar organizațiilor, este necesar să ne implicăm mai profund decât în trecut.

Leadership-ul transformațional reprezintă tranziția de la o abordare tranzacțională, în care oamenii vin la muncă doar ca să-și asigure traiul și unde plata salariilor este considerată suficientă pentru a obține performanță, la una orientată către dezvoltarea competențelor de creștere, care să încurajeze inovarea și creșterea pe termen lung. Cu alte cuvinte, e nevoie de un spațiu de înțelegere mult mai mare și adoptarea unei abordări a transformării la un nivel mai amplu decât cel al unei simple tranzacții.

Companiile care au rezultate bune și unde procesele și oamenii sunt aliniați sunt cele în care leadership-ul transformațional s-a instaurat în perioade de schimbare, când presiunea era de a obține rezultate superioare cu resurse reduse.

Așadar, când discutăm despre leadership-ul transformațional, ne referim în primul rând la o mentalitate nouă, orientată către creștere (growth-mindset). Această mentalitate ne oferă posibilitatea de a influența și de a construi viitorul nostru, având capacitatea de a depăși provocările atunci când îmbinăm toate talentele și abilitățile noastre.

Un exemplu recent în care leadership-ul transformațional își dovedește utilitatea poate fi majorarea recentă a salariului minim pe economie. Multe organizații poate au fost surprinse sau nemulțumite, fiindcă această schimbare afectează mulți stakeholderi și fiecare dintre ei are nevoie să fie gestionat în moduri diferite.

Liderii transformaționali înțeleg această provocare, dar nu permit ca schimbările legislative să împiedice continuarea planurilor lor de creștere. Din perspectiva tranzacțională a acestor schimbări, putem observa furie și nemulțumire. Totuși, adoptând o mentalitate orientată spre creștere, putem vedea această situație ca pe o evoluție firească – este doar una dintre multele transformări care au avut loc până acum.

Aici este esențial ca liderii să identifice soluții și să creeze un spațiu de reflecție pentru a găsi noi modalități de a aborda fiecare stakeholder  (angajații și alte grupuri care au nevoie să fie informate). Vedem, astfel, că, este un proces complex, o formă de “tango” cu mai mulți parteneri. Pentru ca oamenii din organizații să abordeze cu succes acest tangou, este necesară o schimbare de mentalitate, iar aici intervine leadership-ul transformațional.

Care sunt abilitățile necesare în leadership-ul transformațional?

Acesta prespune dezvoltarea mai multor deprinderi. Cele mai importante sunt:

  • Reflectarea asupra a ce cred ceilalți despre o anumită situație sau eveniment, care implică analizarea nevoilor, sentimentelor și reacțiilor acestora. Este o modalitate de a obține o înțelegere mai profundă a perspectivei celorlalți și poate servi ca bază pentru adaptarea comunicării sau a acțiunilor în consecință.
  • Conștientizarea reacțiilor și emoțiilor pe care un lider le experimentează într-o situație de disconfort. Foarte importantă este și crearea unui spațiu de detașare, unde aceste reacții și emoții pot fi privite dintr-o perspectivă mai obiectivă.
  • Preocuparea pentru viața personală și relațiile cu ceilalți – tratarea propriei persoane ca pe un bun este o componentă esențială. E necesar ca liderul să acorde atenție relațiilor personale, să aibă grijă de propria sănătate și să cultive un sentiment general de bunăstare. Fără aceste aspecte fundamentale, un lider va avea dificultăți în gestionarea provocărilor tot mai complexe.

Crearea unei practici de mindfulness și a respirației conștiente sunt două instrumente accesibile și de impact. Mindfulness-ul oferă liderului capacitatea de a observa și întreba: “Ce îmi spune mintea mea, intuiția mea? Ce simt și ce observ?”. Aceste întrebări ne permit să ne detașăm și să examinăm propriile temeri, ceea ce ne ajută să gestionăm stresul, în timp ce respirația conștientă ne aduce în contact cu corpul. Aceste practici sunt printre cele mai cunoscute și ușor de aplicat, dar cer disciplină pentru a deveni parte integrantă a rutinei zilnice.

  • Concentrarea către viitor – este necesar ca liderii și organizațiile să privească în permanență spre viitor. Într-o anumită măsură, acest aspect este abordat prin planurile strategice propuse pentru anumite perioade. Totuși, este necesar ca planificarea pe termen lung să nu se limiteze doar la ce are nevoie să producă organizația, ci să vizeze și modul în care aceasta trebuie să evolueze ca să atingă acele obiective.

Acest aspect se referă la sistemele, procesele, politicile și practicile necesare pentru ca organizația să realizeze ce își propune pentru viitor. Anticiparea nevoilor, preferințelor și comportamentelor angajaților și consumatorilor, adaptarea la schimbări și extinderea transformării în toate aspectele organizației, devin esențiale în această perspectivă. Este o abordare holistică, ce vizează pregătirea organizației pentru provocările și oportunitățile care vor apărea în viitor.

  • Limbajul pozitiv atunci când vorbim despre implementarea sau extinderea transformării în întreaga organizație. Acest lucru presupune desfășurarea unor conversații regulate cu mai mulți stakeholderi, în special pentru a le înțelege perspectivele și pentru a crea un spațiu deschis de comunicare. Utilizarea limbajului pozitiv nu înseamnă să facem promisiuni necondiționate cu privire la toate schimbările, ci implică în primul rând exprimarea unei înțelegeri profunde a impactului asupra stakeholderilor. Este vorba despre a comunica empatie și deschidere față de preocupările și nevoile acestora.
  • Angrenarea unor mecanisme care să ofere oamenilor (angajaților și clienților) posibilitatea de a exprima nemulțumirile într-un mod sistemic și sistematic.

Dacă luăm ca exemplu digitalizarea, chiar dacă observăm implementarea a numeroase sisteme menite să faciliteze învățarea continuă în organizație, să îmbunătățească relația cu clienții și să faciliteze colectarea și interpretarea datelor, există posibilitatea ca acest proces să genereze insatisfacție între angajați și consumatori. Prin urmare, organizațiile au nevoie să dezvolte capacități rapide și inovatoare pentru a răspunde la nemulțumiri într-un mod proactiv. Aceasta poate implica crearea de noi spații de comunicare, menite să reducă deficiențele de comunicare dintre stakeholderi.

Observăm că leadership-ul transformațional se concentrează asupra mentalității oamenilor din organizație și recunoașterii tuturor provocărilor, până la cel mai detaliat nivel. Aceasta poate fi realizată prin utilizarea cunoașterii colective sau a leadership-ului colectiv, în care un grup de lideri are capacitatea și înțelegerea necesare, dar poate întâmpina dificultăți în alinierea și coordonarea experiențelor, personalităților și sentimentelor pentru a conduce cu succes organizația.

Pentru a face aceste aspecte să funcționeze în beneficiul tuturor, este necesară o mentalitate nouă de învățare și dezvoltarea de comportamente și obiceiuri noi, care vor evolua către conceptul de leadership colectiv. Dezvoltarea acestei capacități poate avea loc prin coaching-ul sistemic sau prin cultivarea abilităților de coaching la nivel colectiv și implementarea programelor de coaching la nivel de echipă. Aceste practici pot contribui la consolidarea coeziunii în echipă.

Așadar, leadership-ul transformațional nu este doar un moft în organizațiile actuale, ci o necesitate imperativă pentru a gestiona eficient multiplii stakeholderi și pentru a asculta nevoile și provocările tuturor, având în vedere că abordarea tranzacțională nu mai este suficientă.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share