În urmă cu cinci ani, modalitatea de lucru în sistem remote era o noutate pe piața locală. În ultima perioadă, tot mai multe companii și candidați optează pentru această metodă, privită ca un beneficiu în plus, potrivit Smartree, unul dintre liderii din România pe piața de externalizare a proceselor de HR.
“Atât angajații, cât și companiile, percep din ce în ce mai mult avantajele sistemului de lucru remote și prezintă această opțiune încă din procesul de recrutare. Ba mai mult, astăzi deja există angajați care își selectează locul de muncă după acest criteriu, în timp ce companiile văd în lucrul de acasă un beneficiu în plus pentru candidat”, declară Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
Munca în sistem remote este întâlnită în special în companiile a căror activitate se poate desfășura într-un alt spațiu decât cel de la birou, fără a afecta realizarea responsabilităților din fișa postului și fără a influența calitatea rezultatelor. În această categorie întră domeniile IT, contabilitate, call center, telemarketing sau chiar HR.
Tinerii sunt cei mai motivați de modalitatea de lucru remote. Explicația este că ei sunt mult mai deschiși și independenți, pun mult mai mult accent pe timpul liber și își asumă direct acest mod de lucru. Generațiile anterioare, angajații de peste 40 ani, sunt mult mai reținuți în această abordare. Ei s-au dezvoltat profesional într-un alt mediu de lucru și asociază, de cele mai multe ori, eficiența activității cu un control strict și direct al superiorului ierarhic.
Avantajele “serviciului de acasă”
“Așa cum spuneam, unul dintre motivele ce au dus la o creștere a ratei de adopție a acestui stil de lucru este reprezentat de beneficiile pe care le-au perceput mai ales companiile. Principalul este reducerea costurilor”, arată Raluca Peneș.
În primul rând, angajatorul își va reduce cheltuielile cu spațiul oferit birourilor și cu utilitățile aferente, transportul angajaților, masa de prânz. În același timp, angajații nu mai pierd timp în trafic, în drum spre și de la birou, și nu mai sunt supuși stresului cauzat de distanță. În plus, munca de acasă le va crea confortul necesar și ocazia de a petrece mai mult timp cu familia. Astfel, pot să devină mult mai productivi și mulțumiți de stilul lor de viață.
În ceea ce privește dezavantajele, există riscul ca managerul direct să piardă controlul asupra activității unui angajat care lucrează de acasă. Echipa poate avea de suferit din cauza lipsei unei comunicări informale între colegi, a unei socializări directe. Raportat la salarii, pentru angajații care lucrează remote nu există o diferențiere. Aceasta se poate vedea doar la nivel de beneficii, fiindcă sunt excluse bonurile de masă sau decontarea transportului.
“Este important de reținut că, deși lucrează de acasă, companiile trebuie să ofere angajatului toate instrumentele necesare desfășurării activității – laptop, telefon, mașină, dacă este cazul. În plus, angajatorul trebuie să se asigure că salariatul are toate condițiile de lucru, conform fișei postului, și este responsabil de acest aspect”, afirmă Raluca Peneș.