În octombrie 2015, Oliver Blume devenea președinte al Board-ului Porsche. Numirea sa a venit într-o perioadă de transformări semnificative. La un an de la preluarea acestei responsabilități, este momentul pentru un prim bilanț al activității sale în fruntea producătorului german de automobile.
A trecut un an de când sunteți CEO-ul Porsche. Ce vă lipsește cel mai mult din viața “de dinainte”?
OLIVER BLUME: Poate că “a lipsi” nu este cel mai potrivit cuvânt. E clar, viața mea s-a schimbat foarte mult. În rolul meu anterior, în calitatea de membru al Comitetului executiv, responsabil pentru producție și logistică, am petrecut mult timp în prima linie a departamentelor de producție din fabricile noastre. Acum, din păcate, am mai puțin timp pentru asta. Totuși, munca mea legată de produs este acum mult mai cuprinzătoare, deoarece include toate aspectele. Pe lângă sarcinile de management, munca legată de design și concept este extrem de importantă.
Ce s-a schimbat în viața dvs. personală?
În special un lucru s-a schimbat clar: acum am o responsabilitate mult mai mare. Gama mai largă de sarcini pe care le presupune actuala mea muncă de zi cu zi înseamnă că trebuie să-mi stabilesc priorități clare și să-mi gestionez timpul cu precizie. În plus, acum sunt mai mult în atenția publicului. Cu toate acestea, viața mea nu este diferită de cea de până acum – timpul petrecut cu familia și cu prietenii este la fel de important. Întotdeauna a fost important pentru mine să mă definesc ca persoană, nu prin rolul meu de la locul de muncă.
Ce contează cel mai mult pentru dvs., în calitatea de CEO al companiei Porsche?
Fără îndoială, oamenii. Oamenii sunt în centrul a tot ceea ce facem la Porsche. O echipă bună poate pune în mișcare absolut orice. Totuși, o echipă bună are nevoie și de o conducere puternică. Respect, încredere, angajament și o abordare deschisă – acestea sunt lucrurile pe care le prețuiesc cel mai mult. Un alt factor extrem de important, în opinia mea, este să existe o structură organizatorică clară, cu procese eficiente, care funcționează eficient. Nu în ultimul rând, o strategie focusată pe viitor, cu obiective clare și etape bine stabilite. Și, să nu uit, o doză sănătoasă de ambiție, ca să găsești întotdeauna cea mai bună soluție. Toate acestea sunt caracteristici care definesc Porsche.
Care sunt cele mai importante lucruri care s-au întâmplat în ultimul an, la Porsche?
A fost o perioadă extrem de dificilă. Am început cu o echipă executivă aproape nouă. Lansările pe piață ale modelelor 718 Boxster și 718 Cayman, 911 R și noul Panamera ne-au adus multe nopți albe, la fel ca și decizia de a începe producția pentru Mission E. În ceea ce privește partea sportivă, apărarea titlului în cursa de 24 de ore, la Le Mans, s-a dovedit a fi o experiență extrem de emoționantă. Apoi, după anunțarea proiectului Porsche Strategy 2025, am stabilit direcția pentru următorul deceniu. Înființarea Digital GmbH, la Ludwigsburg, și lansarea Digital Lab-ului nostru din Berlin, au fost alte două decizii-cheie, pe care le-am luat în ultimul an.
Cum arată viitorul pentru Porsche?
Există o serie de oportunități concrete pentru noi – dar trebuie să fim consecvenți în valorificarea lor. Suntem obligați să păstrăm un echilibru între sumele importante investite în produse viitoare și în tehnologii noi, și protejarea unui nivel ridicat de rentabilitate, pe termen lung. Eu rămân încrezător: în anii următori, vom continua să ducem mai departe succesul companiei și să atingem o creștere moderată. Clienții mulțumiți, rezultatele financiare solide și joburile sigure și atractive sunt mai importante pentru noi decât numărul mașinilor vândute.
Cum privește conducerea companiei evoluția tehnologică și cum afectează ea produsele?
În ultimele luni, am lansat o întreagă serie de produse noi. Iar asta se va întâmpla și în anii următori. Așa cum am demonstrat deja cu noul Panamera, punem un accent tot mai mare pe combinarea inovațiilor digitale cu conceptul nostru legat de dinamica condusului sportiv. În același timp, vom continua să ne încântăm fanii cu mașinile noastre sport clasice.
Tema Strategiei Porsche 2025 este “Viitorul automobilui sport”. Care sunt cele mai importante aspecte ale acestei strategii?
În centrul strategiei este portofoliul nostru de produse viitoare. Mașina sport a viitorului va combina istoria și valorile Porsche cu tehnologii inovatoare, însă, în același timp, va asigura durabilitatea. Pentru a ajunge acolo, teme precum electromobilitatea, digitalizarea și conectivitatea vor juca un rol important. Prin abordarea acestor probleme, vom aduce o contribuție esențială la mobilitatea viitoare. În ciuda tuturor acestor inovații și schimbări, un lucru rămâne constant: Porsche este și va rămâne Porsche.
Un Porsche va fi mereu o mașină pe care vei dori să o conduci tu însuți. Totuși, vom oferi opțiuni individualizate. Nu există o contradicție în termeni, între Porsche și condusul autonom. În cazul în care clientul dorește să utilizeze caracteristici oferite de condusul autonom, aceste funcții pot fi un accesoriu util. Este cazul sistemelor Traffic Jam Pilot și ParkAssist. Și avem multe alte idei.
Ce oportunități vedeți în faptul că digitalizarea câștigă tot mai mult teren?
Pentru noi, digitalizarea nu este un scop în sine. Cu toate acestea, o vom folosi în toate domeniile care pot îmbunătăți experiența clientului sau pot duce la o utilizare mai facilă a produselor. Ne vom concentra pe trei aspecte principale: în primul rând, asupra produselor și serviciilor noastre, apoi asupra clienților și vânzărilor, iar în al treilea rând asupra companiei în sine. Cu toate acestea, oamenii sunt mereu în centrul a ceea ce facem – fie că este vorba despre un client, partener de afaceri sau angajat. De aceea, nu vom ghida oamenii către digitalizare, fără să ne gândim, întâi de toate, cât de necesar este acest lucru. În opinia mea, succesul depinde, într-o măsură considerabilă, de cât de simple și intuitive sunt tehnologiile și procesele digitale, și dacă ele aduc beneficii clare.
Sunteți una dintre mărcile de lux, în cadrul grupului Volkswagen, alături de Bentley și Bugatti. Ce potențial are această colaborare?
Aducerea brandurilor Porsche, Bentley si Bugatti împreună, într-un grup, oferă numeroase avantaje reciproce. Aceste beneficii sunt clare încă din faza de dezvoltare. Noile noastre kit-uri și module formează baza pentru această activitate de dezvoltare. De exemplu, platforma MSB, dezvoltată de Porsche pentru noul Panamera, va fi folosită și de Bentley. Asta creează efecte reale de sinergie și, în cele din urmă, duce la reducerea costurilor. Pe de altă parte, construirea modulară a platformei oferă dezvoltatorilor o flexibilitate suficientă pentru a garanta experiența specifică de conducere pe care o așteaptă clienții, fără a fi nevoie de compromisuri. Mai mult decât atât, putem utiliza în comun inițiative legate de calitate, echipamente de producție, servicii financiare și procese de vânzare. În ceea ce privește gestionarea mărcilor, cerința e următoarea: identitățile mărcilor trebuie să fie păstrate. Toate cele trei mărci operează independent.
Predecesorului dvs., Matthias Müller, îi sunt recunoscute meritele pentru revigorarea filozofiei Porsche. Dvs. cum ați vrea să rămâneți în “istorie”, după un an în fruntea Porsche?
Aș prefera să-i las pe alții să decidă asta. Îmi place să cred despre mine că sunt un jucător de echipă – dar unul care are curajul de a redefini Porsche, atât cât este nevoie. Scopul meu este însă să duc mai departe moștenirea acestui brand. Cu alte cuvinte, să combin ADN-ul unei mașini sport clasice cu noile oportunități pe care le oferă tehnologia. Nu pot să ajung la o altă concluzie decât aceea că, până la urmă, în toate este vorba despre oameni, că trebuie să ne tratăm cu respect și că Porsche trebuie să își asume responsabilitatea pentru societatea în care funcționează și pentru mediul înconjurător.
Burse pentru studenții din Cluj-Napoca
Studenții Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) mai au câteva zile pentru a se înscrie în cursa pentru obținerea unei burse private, oferite de gigantul auto german. Programul Advanced Techniques in Automotive Engineering (Tehnici Avansate în Ingineria Autovehiculelor), derulat de Porsche Engineering România, în parteneriat cu Departamentul de Autovehicule Rutiere și Transporturi, va aduce 100 de euro în plus, în fiecare lună, pe parcursul anului universitar 2016-2017, pentru 15 studenți din anul al IV-lea, de la specializarea Autovehicule rutiere. Candidaturile sunt așteptate până pe 15 octombrie. Reprezentanții Universității Tehnice din Cluj-Napoca și cei ai companiei Porsche Engineering România au semnat, în iulie, un parteneriat pentru înființarea unui program de masterat, denumit Tehnici Avansate în Ingineria Autovehiculelor. Masteratul va fi coordonat de către Departamentul de Autovehicule Rutiere și Transporturi, din cadrul Facultății de Mecanică a UTCN.
PORSCHE