Partea plină a paharului: O treime dintre salariații din mediul urban au simțit că angajatorul s-a apropiat de ei în perioada pandemiei

Foto: Andrea Piacquadio

34 la sută dintre angajații din mediul urban din România au remarcat îmbunătățiri ale comportamentului angajatorului, în perioada pandemiei, arată un studiu realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions.

Studiul relevă faptul că schimbările în modul de lucru au avut un impact și în dinamica relațiilor între angajatori și angajați. Printre lucrurile bune observate de angajați se numără soluțiile eficient implementate, astfel încât activitatea lor să nu aibă de suferit, o mai mare apropiere a angajatorului față de ei și o mai bună înțelegere a nevoilor lor.

Pe de altă parte, 19 la sută dintre angajați au simțit că angajatorul și-a schimbat comportamentul într-un mod negativ și a devenit mai sever cu angajații, mai puțin implicat în relația cu ei, și a implementat soluții în defavoarea lor. Pentru 47 la sută dintre angajații din mediul urban, relația cu angajatorul a rămas la fel.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Pentru aproape o treime (28 la sută) dintre angajații din mediul urban, impactul pandemiei asupra situației profesionale și a beneficiilor obținute a fost unul negativ (salariul și beneficiile au scăzut, au fost în șomaj tehnic, au fost concediați). 65 la sută afirmă că lucrurile au rămas la fel ca înainte de apariția pandemiei, iar șapte la sută au o situație profesională mai bună acum.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Discuțiile în profunzime cu angajații participanți la studiul din comunitatea de cercetare calitativă online iSense Modern Consumers au relevat că starea lor dominantă, la începuturile pandemiei, era caracterizată de nesiguranță, instabilitate, teamă și stres. Cu toate acestea, au putut aprecia faptul că restricțiile pentru limitarea răspândirii Covid-19 au reprezentat un prilej bun pentru implementarea activității profesionale de acasă și le-au adus o serie de beneficii atât lor (economie de timp, protejare prin minimizarea expunerii fizice în afara casei), cât și angajatorilor. Angajatorii au fost apreciați pentru spiritul civic și grija față de siguranța echipelor lor, de care au dat dovadă prin implementarea lucrului de acasă.

Care sunt beneficiile dorite acum de angajați?

Beneficiile dorite de angajați depind în mare măsură de modul și locul din care și-au desfășurat activitatea în această perioadă. 33 la sută dintre angajații din mediul urban și-au continuat activitatea de la birou, 27 la sută de acasă, 23 la sută au lucrat și de acasă, și de la birou, și 17 la sută au lucrat în alte condiții (teren/ fabrici/ șantiere).

Pentru angajații care lucrează de la birou, lista de beneficii așteptate cuprinde măsuri sporite de siguranță la birou (50 la sută): materiale sanitare, măști de protecție, distanțare între birouri, igienizare a spațiului de lucru, testare Covid-19 gratuită (44 la sută), stabilirea unui program de lucru flexibil, pentru evitarea aglomerației din timpul orelor de vârf (37 la sută), posibilitatea de a lucra și de acasă (34 la sută), oferirea unui suport financiar pentru transport individual, pentru evitarea mijloacelor de transport în comun (27 la sută), oferirea unui ajutor financiar pentru părinți în găsirea unei soluții de supraveghere a copiilor – grădiniță/ școală privată/ bonă (25 la sută), punerea la dispoziție a anumitor mijloace alternative de deplasare, precum biciclete, trotinete (zece la sută).

Pentru angajații care și-au continuat activitatea profesională de acasă, lista de dorințe este mai complexă. Ei își doresc o mai mare flexibilitate a programului de lucru (32 la sută), o mai mare încredere din partea angajatorului (30 la sută), asigurarea materialelor tehnice necesare pentru desfășurarea activității, precum laptop/ PC/ imprimantă (28 la sută), tichete de masă (25 la sută), ajutor în plata facturilor furnizorilor de internet și energie (22 la sută), ajutor financiar pentru achiziționarea mobilierului de birou necesar (16 la sută), mai multe activități online de echipă, pentru a nu resimți lipsa socializării cu colegii (14 la sută), oferirea de soluții pentru supravegherea copiilor, în timpul programului (12 la sută), suport psihologic/ ședinte online cu specialiști (zece la sută).

Angajații au menționat și alte beneficii, printre care și oferirea unui spor de pandemie pentru achiziționarea de măști și dezinfectanți în afara serviciului, posibilitatea de trecere activitatea companiei cât mai mult online și găsirea de soluții mai puțin radicale, precum șomajul sau concedierea (reducerea salariilor, micșorarea programului de lucru). La fel de importante sunt și beneficiile emoționale. Ei și-ar dori să primească un suport emoțional mai mare (empatie, apropiere, motivare, încurajare) și mai multă flexibilitate.

“Ultimele șase luni au fost benefice schimbărilor și chiar transformărilor (în anumite situații). Angajații și angajatorii au fost nevoiți să-și adapteze din mers noul mod de lucru în noile condiții, iar asta a dat naștere și unor noi nevoi. Chiar dacă am fi tentați să considerăm că impactul financiar și lipsurile specifice acestei perioade i-a făcut pe angajați să se orienteze către o paletă mai mare de beneficii materiale, se pare că instabilitatea și nevoia de a avea o plasă de siguranță i-a determinat să-și dorească o serie de beneficii emoționale din partea angajatorului, printre care nevoia de a li se acorda mai multă încredere, încurajare și sprijin emoțional. Deși specificul situației are ca laitmotiv distanțarea fizică, angajații au simțit nevoia de mai multă apropiere emoțională din partea angajatorilor”, spune Denisa Apreutesei, Qualitive Research Director, iSense Solutions.

Datale au fost prezentate la conferința Employer Branding 2020, organizată de Evensys, în 11 septembrie, și sunt parte a unui studiu mixt, calitativ-cantitativ, realizat de iSense Solutions. Cercetarea calitativă a fost realizată în august-septembrie, în comunitatea online iSense Modern Consumers, care cuprinde 50 de persoane între 18 și 55 de ani, din mediul urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată pe un eșantion de 500 persoane cu vârsta între 18 și 65 de ani, prin metodologia computer-assisted web interviews, în august-septembrie, și este reprezentativă la nivel urban, cu un grad de eroare +-4,38 la sută la un nivel de încredere de 95 la sută.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share