Parteneriatele cu companiile inovatoare din domeniul tehnologiei sunt cruciale pentru succesul în afaceri, arată studiul EY Global banking Outlook, care are la bază un sondaj derulat în rândul directorilor executivi din aproape 300 de bănci din Europa, America, Africa și Asia-Pacific.
Doar 11 la sută dintre executivii băncilor globale se așteaptă ca performanța financiară să se îmbunătățească semnificativ în următoarele 12 luni, se arată în raport. De altfel, în 2016, rentabilitatea medie a capitalurilor băncilor din Europa și din America de Nord a scăzut. Băncile europene au avut o rentabilitate medie de sub patru la sută, anul trecut, cu mult sub cea a băncilor nord-americane, a căror rentabilitate medie a rămas peste zece la sută.
În pofida eforturilor de reducere a costurilor din ultimii ani, cheltuielile operaționale și administrative s-au redus, în medie, cu doar șase la sută, între 2011 și 2015, dar impactul asupra profitului a fost anulat de reducerea veniturilor din aceeași perioadă. “În sectorul bancar românesc, aşteptările privind performanţa financiară sunt ceva mai optimiste, în principal în baza reducerii costului riscului de credit pentru o bună parte dintre bănci, dar şi a stabilizării venitului net din dobânzi sau chiar a unei uşoare creşteri ale acestor venituri pentru o parte mai mică dintre bănci”, menţionează Gelu Gherghescu, Financial Services Leader EY România.
În ceea ce priveşte managementul riscului, gestionarea riscului reputaţional este o prioritate pentru 69 la sută dintre bănci, iar îmbunătăţirea securității cibernetice şi a securităţii datelor este pe agenda a 64 la sută dintre aceste instituții. Simplificarea modelului de afaceri este considerată o prioritate de către 43 la sută dintre bancherii chestionaţi, în timp ce parteneriatele cu companii FinTech sunt o prioritate pentru 39 la sută. În cadrul segmentului băncilor sistemice globale, procentajele pentru cele două aspecte sunt semnificativ mai mari: 68 la sută dintre aceste bănci consideră parteneriatele cu companii FinTech o prioritate şi 64 la sută consideră o prioritate și simplificarea modelului operaţional.
Studiul concluzionează că 63 la sută din totalul băncilor sunt concentrate pe optimizarea canalelor de distribuţie, în principal prin digitalizare şi prin orientarea spre self-service. 56 la sută consideră o prioritate utilizarea de noi tehnologii, inclusiv robotics, pentru a îmbunătăţi eficiența operaţiunilor. Pe segmentul băncilor globale, 74 la sută consideră optimizarea canalelor o prioritate, iar 63 la sută văd ca prioritară şi raţionalizarea rețelei de unităţi şi agenţii. “O parte dintre băncile importante din piaţa locală au început deja implementarea tehnologiei Robotic Process Automation (RPA), pentru automatizarea anumitor procese cu costuri mari, dar şi ale unora cu impact pe competitivitate”, declară Aurelia Costache (foto), Financial Services Advisory Leader EY România.
Despre EY Global Banking Outlook 2017
Pentru acest raport, au fost sondate opiniile a 286 profesioniști din sectorul bancar de la nivel global, în noiembrie 2016, pentru a oferi o imagine asupra priorităților strategice ale băncilor în următoarele 12 luni. Respondenții provin de pe 29 de piețe diferite. 59 la sută dintre executivii sondați activează în zona EMEIA, 17 la sută în cele două Americi și 24 la sută în zona Asia-Pacific.
Despre EY
Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 230.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de circa 29,6 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2016. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale de la înfiinţare, în 1992. Cei peste 700 de angajaţi din România şi Republica Moldova (Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău) furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri, către companii multinaţionale şi locale.