Radu Petrescu (MedLife): “Să ne facem treaba cu zâmbetul pe buze și deschiși să învățăm lucruri noi – altfel, înseamnă că nu suntem în locul și cu oamenii potriviți”

Sistemul Medical MedLife a pornit la drum acum aproape trei decenii și a devenit cel mai mare furnizor de servicii medicale private din România. Operează cea mai extinsă reţea de clinici, una dintre marile reţele de laboratoare medicale și cea mai mare rețea de spitale generale şi specializate din țară.

Radu Petrescu conduce departamentul Resurse Umane și este membru al Comitetului Executiv al MedLife din septembrie 2017. În HR, a coordonat proiecte complexe de dezvoltare organizațională, managementul performanței sau managementul talentelor. Înainte de MedLife, a profesat în FMCG, iar în farma a fost HR Operations Manager Europe la Pfizer și a lucrat, o perioadă, la sediul central din Berlin. În domeniul serviciilor financiare, a activat în echipa de consultanță pentru PWC. Absolvent al Facultății de Sociologie de la Universitatea București, a urmat și un program de masterat la aceeași instituție.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?

RADU PETRESCU: Prin vara lui 2003, împreună cu colegii din asociația studențească pe care o înființasem, am organizat prima școală de vară de resurse umane din Facultatea de Sociologie de la Universitatea București. A fost o experiență deosebită și, pentru câteva zile, am fost sub magia unor profesioniști excepționali care ne-au deschis ochii nu doar spre zona de HR, dar și spre business. Radu Panait, Andrei Goleșteanu, Gabriel Mățăuan, Corneliu si Brândușa Fecioru au fost doar câțiva dintre cei care ne-au inspirat în acele zile dragostea lor pentru domeniul managementului resurselor umane.

Apoi, din 2004, am avut șansa să debutez la primul loc de muncă în consultanță pe zona de HR, în echipa de taxe din PwC. A fost o experiență profesională unică de șase ani, pentru că am putut să trec prin toate proiectele de HR posibile și imposibile, de la recrutări pentru poziții de top management la restructurări de companii, de la studii salariale sau scheme de bonus pentru vânzări la training. Am lucrat cu companii de stat, dar și cu companii antreprenoriale românești sau cu corporații globale uriașe ca cifră de afaceri. De asemenea, am luat parte și la câteva internaționale, în Rusia sau Serbia. Pe lângă experiența unui job într-un mediu competitiv și provocator ca Big4, am avut norocul să lucrez cu o echipă excepțională de oameni dedicați și pasionați meseriei lor, de la care am învățat foarte multe lucruri.

Probabil că cea mai mare influență asupra carierei mele a avut-o primul meu manager, care, prin exemplul ei personal și prin modul inventiv de abordare a problemelor, m-a ghidat către viitor. Un aspect pe care-l privesc cu amuzament, apropo de rolul pe care-l am acum, este faptul că că Ruxandra este de formație medic, iar una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat de la ea este să ne facem treaba cu zâmbetul pe buze și deschiși să învățăm lucruri noi – altfel, înseamnă că nu suntem în locul și cu oamenii potriviți.

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de HR?

În departamentul de resurse umane, o zi nu seamănă cu cealaltă. Pot fi zile în care stăm într-o sală de ședințe ca să pregătim un nou proiect, iar altel în care suntem în fața a zeci de colegi pentru a le susține un training. Sunt zile în care ne ocupăm de o recrutare urgentă sau de un articol ce așteaptă de multe zile să fie scris, dar și perioade în care dezbatem cifre și bugete, în timp ce oferim suport colegilor pentru a-și coordona echipele. Uneori este un maraton, alteori un sprint în care trebuie să fii conectat la realitățile din business și cu colegii care se confruntă cu provocările managementului echipelor.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști încompanie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Oamenii din domeniul medical sunt speciali prin prisma vocației: și-au ales o meserie în care-și dedică timpul, talentul și energia pentru ajutorarea altor oameni aflați în suferință, iar misiunea noastră, la MedLife, este să facem România bine împreună, deci putem spune că avem obiective comune. Ne străduim să le oferim oamenilor noștri un mediu de lucru profesional, dotat cu tot ce au nevoie, în care să-și poată îndeplini vocația.

Concurența în domeniul medical este una foarte strânsă și toți colegii noștri sunt importanți. De aceea, încercăm să creăm pentru fiecare mediul în care se simte respectat și în care se poate dezvolta profesional.

Cum ar arăta un portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Sunt foarte multe posturi în companie, de la cele medicale la cele de call-center, la suport sau vânzări. Principalele atribute pe care  dorim să le aibă candidații noștri țin de moralitate, dedicație pentru meserie și respect pentru pacienți și colegi. Abilitățile tehnice contează mai mult sau mai puțin în funcție de complexitatea postului și uneori pot fi dobândite ulterior, însă cele morale sunt mai greu de insuflat.

Pentru mine, cei mai vizibili candidați sunt cei care au un profil sau un CV structurat, în care explică pe scurt experiența pe care au acumulat-o.

Modul în care se muncește s-a schimbat în majoritatea companiilor, din martie 2020 încoace. Tendințele de pe piața muncii indică un viitor în care va predomina formatul hibrid pentru desfășurarea activității, iar companiile sunt mai atente la starea de bine a angajaților. Cum a fost organizată activitatea în compania dvs., în acești ani, în departamentele în care munca remote a fost posibilă?

În domeniul medical, este dificil să desfășurăm activitatea remote. Deși am dezvoltat conceptul de clinică online, există anumite constrângeri legale și fizice pentru ca actul medical să fie practicat cu acuratețe. Deși avansul tehnologic este considerabil, prezența fizică a medicului este necesară pentru a putea pune un diagnostic competent în cazul multor specialități medicale. În schimb, am implementat și menținem programe de muncă remote pentru departamentele de suport, care sunt foarte apreciate de colegi.

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimii trei ani, perioadă în care am avut de înfruntat un val de “turbulențe” fără precedent – pandemia, războiul din Ucraina, rata inflației, etc.?

Este o perioadă complicată, dar când nu a fost în ultimii 30 ani? Fie că a fost perioadă de ”tranziție”, hiper-inflație, mineriade, război în fosta Iugoslavie, crize financiare sau imobiliare, pandemie sau războiul din Ucraina, am învățat că sunt evenimente trecătoare și am ieșit mai puternici din ele, atât timp cât am fost solidari în fața greutăților și le-am tratat cu curaj și responsabilitate

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Pentru mine, cei mai vizibili candidați sunt cei care au un profil sau un CV structurat, în care explică pe scurt experiența pe care au acumulat-o. Pentru cei tineri, este important să se implice în proiecte încă din facultate. Experiența cu un angajator vs. implicarea în activități studențești le văd pe picior de egalitate atât timp cât le dezvoltă abilități tehnice (excel) sau soft (lucru în echipă).

Domeniul resurselor umane intră într-o nouă eră, în care va trebui să mențină echilibrul între tehnologie și inteligență artificială, pe de o parte, și cerințele individuale și inteligență emoțională, pe cealaltă parte.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Creșterile rapide în carieră nu sunt imposibil de obținut, însă țin foarte mult de domeniul abordat. Un chirurg nu va putea crește mai repede decât numărul de operații pe care le conduce și rata lor de succes, pe când un programator poate învăța cod într-un timp scurt și poate să avanseze mai rapid prin muncă neîntreruptă. Rețeta de succes conține multă muncă și dedicație, bazată pe 5-10 la sută talent, dar și 15-20 la sută noroc. Contează enorm debutul profesional, echipa și prezența unui manager preocupat de dezvoltarea tehnică și emoțională a colegului care-i este în subordine.

Pentru cei mulți care-și doresc să fie “manageri”, sfatul meu este să studieze constant câte ceva din psihologie, sociologie, filozofie și să-și însușească conceptul că “oamenii părăsesc managerii, nu companiile”. Abia apoi să se întrebe dacă au luciditatea necesară pentru un asemenea rol. Ca manager, nu ai doar responsabilitatea unor proiecte, ci și a oamenilor pe care trebuie să-i ghidezi să-și atingă potențialul cognitiv și emoțional la locul de muncă.

Care sunt așteptările pentru 2023, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?

2023 este un an în care vom consolida procese interne în zona operațională de HR, pentru a încorpora eficient companiile care au intrat și vor intra în Grup. Ne dorim să folosim cât mai multă tehnologie și să creștem capacitatea de a răspunde clienților interni pentru a îndeplini și depăși obiectivele strategice ale Grupului.

Domeniul resurselor umane intră într-o nouă eră, în care va trebui să mențină echilibrul între tehnologie și inteligență artificială, pe de o parte, și cerințele individuale și inteligență emoțională, pe cealaltă parte. Însă se schimbă doar uneltele pe care le avem la îndemână, fiindcă această bătălie a început demult, odată cu industrializarea.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Decizia de a alege o companie în care să lucrez a fost printre cele mai complicate din carieră. Dacă la debut a fost o alegere foarte simplă, pentru că nu participasem și la alte interviuri, ulterior am căutat să îmbin elemente multiple, de la mediul de lucru și posibilitățile de dezvoltare, la echipa de management și situația financiară a companiei.

Am experimentat consultanța de resurse umane, companii din pharma, FMCG și medicină, unde abordările sunt diferite. Nu m-am plictisit de zona de HR – este prea complicată și frumoasă, te pune în contact cu toată organizația și cu motivul de a fi al companiei, deci e destul de improbabil să schimb domeniul. Însă ca om de business am obligația să mă întreb măcar o dată pe an dacă sunt ok cu ce fac și să fac corecțiile necesare pentru a menține pasiunea și zâmbetul din activitatea zilnică.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share