Recrutarea în 2023: cât durează să ocupi un rol, care sunt cele mai bune canale de recrutare și ce așteptări salariale au candidații

Foto: pressfoto @ freepik

Un job atrage, în medie, 260 de candidați, iar cea mai bună zi în care să publici anunțurile de angajare este lunea. Acestea sunt câteva dintre concluziile studiului „Puncte de reper în recrutare pentru 2023”, publicat de Mingle.

Studiul analizează felul în care companiile își pot eficientiza procesele și oferă informații despre cât durează să ocupi un rol, care sunt cele mai bune canale de recrutare sau ce așteptări salariale au candidații. Studiul se bazează pe activitatea a peste 300 de manageri și profesioniști HR din 35 de companii din România, care folosesc aplicația Mingle ca software de recrutare.

În cât timp se ocupă un rol?

Durează 48 de zile, în medie, să ocupi un post vacant. Însă asta nu e valabil pentru toate industriile: în IT, timpii de recrutare sunt de două sau de trei ori mai mari decât în retail sau outsourcing. În IT, durata medie este de 64 de zile, în sistemul de sănătate – 56, în telecomunicații – 43, în marketing – 41. Cele mai scurte perioade se regăsesc în producție – 26 de zile și retail – 23.

Angajări mai rapide, candidați mai disponibili

În 2022, durata de recrutare s-a redus cu circa o săptămână față de anul precedent. Care este explicația? Sunt mai mulți candidați disponibili, poate și din cauza veștilor despre recesiune sau restrângerea activității unor companii, iar valul de concedieri din companii mari a deschis potențialul de creștere al organizațiilor mai mici și le-a oferit pentru prima dată un avantaj competitiv. 

În general, doar companiile cu 150-300 de angajați folosesc un test în procesul de recrutare, fiindcă mai puțin de jumătate ajung să fie completate. Companiile mai mari, care au de recrutat zeci de candidați lunar, nu dau teste ca să nu îngreuneze procesul. Ele evaluează candidații mai bine la interviu, fără a le mai da “teme pentru acasă”, și își cresc șansele de a păstra în proces candidații valoroși.

Câți oameni aplică în medie pentru un job?

În medie, un anunț de job are 2.000 de vizualizări. Însă doar 13 la sută dintre cei care îl văd aleg să aplice pentru el. 260 de candidați aplică, în medie, pentru un job.

Cifrele diferă mult în funcție de domeniu. În IT, sunt doar 50 de candidați, în medie, pentru un rol. Cu cât rolul este mai entry-level, iar cerințele de intrare mai permisive, cu atât va atrage mai mulți candidați. Pentru rolurile de vânzări din retail aplică, în medie, 840 de candidați, iar pentru cele din call-center – 500.

Care sunt cele mai bune canale de recrutare?

În funcție de tipul jobului, unele canale funcționează mai bine ca altele. În IT, cel mai bine funcționează recomandările interne: 51 la sută din totalul angajărilor vin din recomandări, 20 la sută provin din LinkedIn, iar restul candidaților – de pe pagina de cariere și site-urile de recrutare. La polul opus, în producție sau logistică, cele mai multe angajări sunt făcute de pe OLX (50 la sută) și din recomandări (30 la sută). Restul angajărilor sunt făcute de pe celelalte site-uri de joburi.

Lunea este cea mai bună zi să candidezi pentru un job

De ce? Pentru că lunea este ziua în care oamenii se întorc la lucru după weekend și își reamintesc că nu sunt fericiți la actualul job sau simt nevoia să facă o schimbare. Prin urmare, se creează un cerc logic al cererii și ofertei – dacă oamenii sunt activi lunea, site-urile de joburi și companiile sunt și ele mai active, lucru ce se vede ușor și din numărul de joburi noi publicate la primele ore ale începutului de săptămână.

De ce resping candidații ofertele de angajare?

De cele mai multe ori, pentru că au primit o ofertă de la altă companie. Asta nu înseamnă neapărat că oferta primită a fost mai avantajoasă, ci doar că cealaltă companie s-a mișcat mai repede și i-a ofertat înaintea altora. Multe oferte sunt respinse pentru că nu sunt pe măsura așteptărilor salariale ale candidatului, ori, uneori, angajatorul actual vine cu o contraofertă suficient de atrăgătoare.

Cum arată așteptările salariale ale românilor?

La așteptările salariale, discrepanțele sunt enorme, în funcție de domeniu sau nivelul de experiență. În IT, sunt așteptări salariale nete de 20.000 de lei. Pentru rolurile entry-level din alte industrii, așteptările candidaților sunt la polul opus, de doar 2.000-3.000 de lei. Această discrepanță nu înseamnă că trebuie să micșorăm salariile mari, ci mai degrabă să mărim salariile mici.

Ce pot face companiile mai bine? Dar candidații?

Pentru companii, cel mai important este să asculte feedback-ul candidaților: dacă mulți oameni resping ofertele de angajare fiindcă sunt sub așteptările lor, poate că salariile oferite ar trebui regândite.

Mulți candidați se plâng de procesele de recrutare îndelungate, care se întind pe multe săptămâni. În această cursă pentru talente, câștigă companiile care se mișcă mai rapid și ofertează primele candidații. De aceea, ele își pot regândi procesele ca să grupeze mai multe etape în una singură și să scurteze fluxul de recrutare.

Candidații își pot ușura munca de căutare dacă își dedică puțin timp înainte de a merge la interviuri, ca să se documenteze și să afle cât mai multe despre companie. Astfel, își creează o imagine cât mai reală asupra viitorului angajator și își pot da seama dacă rolul li s-ar potrivi sau nu.

Întregul raport de recrutare realizat de Mingle poate fi descărcat de aici.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share