Ca să aibă o viziune reală și obiectivă asupra pieței muncii, specialiștii Universității Politehnica Timișoara (UPT) au stat de vorbă cu recrutorii, pentru a obține informații concrete despre abilitățile pe care viitorii angajați ar trebui să le aibă.
În ultimii doi ani, universitățile din România au trecut brusc printr-un proces de schimbare a modului de predare. Au fost perioade în care procesul educațional s-a desfășurat exclusiv online, însă treptat studenții s-au reîntors în amfiteatre și laboratoare. La rândul lor, companiile au început să recruteze tinerii care au făcut o parte din cursuri online, iar multe dintre abilitățile pe care le căutau înainte de pandemie le caută și acum.
„Companiile din domeniile tehnice puneau și în trecut accent pe capacitatea unui student de a lucra în echipă, însă acum parcă sunt mult mai atente la acest lucru. Școala online i-a făcut pe studenți să învețe pe cont propriu, să facă proiecte comune prin intermediul aplicațiilor, așa că relațiile interumane au avut puțin de suferit. Companiile care recrutează studenți îi integrează în echipe de angajați cu experiență, tocmai pentru a le stimula capacitatea de a lucra în echipă. Își doresc de la studenți și să fie implicați activ în acțiuni de voluntariat, în activități educaționale sau să participe la concursuri de tip hackathon”, declară Florin Drăgan, rectorul UPT.
Potrivit lui Alexandru Luca, student reprezentant în Consiliul de Administrație al UPT, în această perioadă, au fost două categorii de studenți care au studiat online: cei din anii mai mari, pentru care tranziția de la o viață activă în campus la o închidere în casă a fost un șoc, și cei din anii mai mici, care au început direct studiile universitare cu predarea online.
„Studenții din prima categorie nu au mai găsit motivație în conexiunile interpersonale, iar stilurile de învățare și de muncă s-au modificat. Înainte, existau proiecte comune, exista și partea de socializare, acum acestea au lipsit. Totuși, tranziția în digital a scos la suprafață și avantaje. Cel mai important este că a crescut productivitatea, atât în rândul studenților, cât și al angajaților. Oamenii au devenit mai orientați spre muncă, au idei mai creative, iar unele pauze s-au transformat în timp productiv. De altfel, pentru a se integra ușor pe piața muncii, tinerii trebuie să aibă cunoștințe tehnice solide, chiar dacă la noul loc de muncă beneficiază de training suplimentar”, explică Alexandru Luca.
Pe de altă parte, specialiștii HR ai companiilor din IT sau din domeniile tehnice sunt atenți în continuare le adaptabilitatea pe care o are studentul, flexibilitatea, dar și capacitatea de self-learning. Aceste trăsături erau căutate și înainte de pandemie și au rămas o constantă în procesul de recrutare.
Companiile recrutează mai mulți oameni decât capacitatea din birouri
Majoritatea companiilor din domeniul IT au mulți angajați care lucrează de acasă. De altfel, această tendință se va păstra și după ce situația sanitară nu va mai pune probleme. Actualii angajați își doresc să lucreze în continuare de acasă sau vor să vină la birou doar una sau două zile pe săptămână. Această situație a făcut ca managerii să caute să-și extindă echipa fără să mai fie limitați de spațiul fizic de lucru pe care îl are compania.
„Putem vorbi despre o supraaglomerare a companiilor, într-o direcție bună. În urmă cu doi ani, companiile de IT din vestul țării aveau nevoie de un număr mai mare de angajați, însă erau limitate de numărul de birouri disponibile. În plus, ca să fii angajat, în majoritatea cazurilor trebuia să existe o filială a companiei în orașul tău sau într-unul apropiat. Acum nu mai există această limitare, fiindcă majoritatea au implementat un sistem de muncă online sau hibrid, prin care în nicio zi nu sunt toți angajații la birou. Astfel, au scăzut mult costurile și este un mod de lucru pe care angajații și o mare parte dintre angajatori îl preferă”, susține Florin Drăgan.
În acest moment, majoritatea companiilor mari de IT din Timișoara au angajați și din alte județe, pe care îi lasă să lucreze de acasă.