Companiile traversează, astăzi, momente fără precedent. Geoeconomia, oazele profesionale, oportunităţile de carieră sau de business sunt neaşteptate și inovate de anii trecuți, prezenţi şi următori. Megatrenduri de culturi, leadership, sisteme și procese. Predictibilitatea este, însă, scăzută, iar locul ei este luat de experienţă.
Carmen Meșter
HRchitect for the people
Experienţele anterioare sunt foarte folositoare în aceste momente. Funcţionează ca start al acţiunilor noastre. Și totuşi, interiorul fiecăruia este mai vizibil decât oricând. Ca un moment al adevărului, fiecare se descoperă în faţa celorlalţi şi pe sine. Interiorul fiecăruia este constituit din mai multe particule colorate, care se întrepătrund. Cei care lucrează cu oamenii şi realizează asta vor face carieră sigură în meseria aceasta, prin care resursele oamenilor îi determină să fie oameni. Deoarece munca îţi oferă, în primul rând, demnitate. Înainte de toate. Iar demnitatea este interioară, dar legată de imaginea pe care o au ceilalţi despre tine: de credibilitate. Iar asta din urmă – de încredere. Iar cu aceste daruri în desagă, poţi să obţii influenţă.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Aceşti trei termeni mă preocupă, astăzi, mai mult ca oricând: credibilitate, încredere şi influenţă. În domeniul pe care-l urmez eu, sunt termeni fără de care nu poţi trăi. Credibilitatea este parte a interiorului fiecăruia, prin care acea persoană se minte tot mai puţin, pe parcursul vieţii, până când ajunge să n-o mai facă deloc. Și atunci devine credibilă. Încrederea este forţa interioară, care deosebeşte un om slab de unul puternic. Pregătirea pentru a deveni puternic se poate face prin învăţare. Unii îi zic training. Influenţa este cea mai subtilă dintre toate şi se joacă foarte bine afară, pe prispă, cu empatia. Dacă ştii ce gândeşte celălalt, o să ştii şi ce vrea să audă. Atunci o să poţi să-i arăţi cărarea doar de tine ştiută şi care este cea mai bună pentru el. Ei da, aici e marele secret al influenţei: nu are voie să folosească doar influenţatorului. Coaching-ul este surioara influenţei.
Cele trei – credibilitatea, încrederea şi influenţa – sunt, astăzi, călcâiul lui Ahile. Fiindcă sunt o parte mică, dar extrem de signifiantă în corpul relaţiilor dintre oameni. Se câștigă greu și se pierd într-o secundă; deoarece nimeni nu mai crede pe nimeni, companiile îşi pierd mult prea uşor reputaţia, eşuează în campaniile lor de recrutare sau de promovare, oamenii sunt uluiţi de schimbări. Calea cea mai simplă, evidentă şi la îndemâna oricui este să nu asemeni oamenii între ei, să sesizezi diferenţele, să acţionezi în consecinţă şi să le doreşti binele. În același timp, oamenii trebuie susţinuţi, ținuţi împreună și uniţi.
Omul este o fiinţă socială. Nimeni nu este capabil să răzbească de unul singur. Totuși, sunt persoane atât de încrezătoare în propriile puteri încât cred că nu mai au nevoie de alţii, pentru a reuși. Și atunci se întâmplă decăderea morală. Moralitatea este cea care ajută la întărirea Călcâiului lui Ahile. Constituie o dilemă, astăzi, mai ales pentru cei care conduc oameni. Presiunile externe, afrodisiacul unei poziţii înalte, dorinţa de a demonstra sau promova, oricare dintre ele sau împreună pot defecta moralitatea. Devine dificil să lucrezi cu cineva care nu-și mai zărește decât propriile păreri, propria faţă și propriile nevoi. Se pot întâlni foarte multe metamorfoze astăzi, din oameni deosebiţi, care au, până la urmă, călcâiul zdrobit. Nu mai pot păși, iar osul nu se va mai reface niciodată pe de-a-ntregul. Infirmitatea devine evidentă.
Ce poţi face pentru oameni, în aceste condiţii: să te păstrezi pe tine însuţi, să nu abandonezi valoarea în favoarea cantităţii, să-ţi fie drag să stai cu oamenii, să-i cunoști și să-i sprijini în tot ce fac ei și, mai ales, în ce și-ar dori să facă. Să le crești aripi, să-i încurajezi să zboare cu ele, să nu-i lași să cadă și să nu-i lași să-și fractureze călcâiul lui Ahile. Oferindu-le credibilitate, susţinându-i cu încredere și influenţându-i înspre bine.
articol publicat în sb.business