După 15 ani lucrați în IT, dintre care zece în străinătate, una dintre concluziile majore cu care am rămas este că nu există work-life balance.
Adrian Vîntu
Inginer Software, Trainer, Coach
Lista noastră cea de toate zilele
De fapt, cred că la concluzia asta ai ajuns și tu dacă ai lucrat chiar și câteva luni în industrie. Ce tinde să devină această fugă după conceptul eluziv? O agitație continuă de a face cât mai multe cât mai repede, de a fi buni în carieră, iar în același timp de a fi părinți mai buni decât au fost ai noștri, și, dacă se poate, să ne facem timp și de acea carte pe care ne-am promis că o scriem. Dar nu ne oprim aici: noi suntem persoane altruiste, vrem să fim cunoscuți ca oameni care îi ajută pe cei în nevoie. Și care fac și sport. De luni.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Așa viața noastră se transformă dintr-o listă de TODO infinită atât în lungime, cât și în cantitatea de auto-învinuire pe care ne-o provoacă, pentru că, pur și simplu, nu avem timp pentru toate dorințele noastre.
Timpul
Există o ecuația simplă și profundă a vieții noastre. Avem 24 pe zi, din care opt le dormim, nouă le trăim la lucru, 1-2 ore mâncat, la fel câteva le petrecem sub duș, în tranzit, poate chiar o vizită la dentist. Ne mai rămân maximum două ore pe zi pentru noi, iar dacă ai copii… știi exact câte ore îți rămân.
Sunt oameni care mi-au declarat că, după ce le-am arătat aceste simple, dar pătrunzătoare numere, s-au speriat, iar apoi, încet-încet, au început să conștientizeze că viața zilnică personală este, de fapt, foarte și mult prea scurtă.
De fapt, ce persoană de o inteligență peste medie nu s-ar speria, văzând că timpul personal este de două sau mai puține ore pe zi?
Work-life Balance
Pe vremuri, soluția magică la problema noastră era definită sub o serie de pași care să creeze miraculos timp, ori în domeniul de work, ori în domeniul de life/family. Una dintre problemele mari era că perspectiva job-viață este ca un zero-sum game. Asta înseamnă că, pentru a câștiga timp în familie, e nevoie ca jobul să sufere. La fel, pentru ca jobul să câștige resurse, însemna ca familia/viața personală să iasă în pierdere.
Nu e de mirare atunci că lumea era confuză, și mai ales că companiile nu voiau să aplice aceste programe pe angajații lor – ar fi fost clar în defavoarea firmei astfel de cursuri.
Cine este atunci noul jucător?
Work-life Integration
Această nouă perspectivă a apărut în marile facultăți de business din străinătate și se predă în cadrul MBA-urilor sau în privat, prin coaching. Ideea este următoarea: oamenii sunt de succes nu în ciuda faptului că au o viață plină pe lângă job, ci tocmai datorită acestui fapt!
Oameni celebri au aplicat acest model cu succes: Michelle Obama, Bruce Sprinsteen, etc. – dar aș vrea să îți spun despre un om fascinant și viziunea sa. Richard Branson este creatorul Virgin Group și controlează peste 400 de companii.
A făcut lucruri revoluționare în companiile sale, printre care și acela că a oferit vacanță nelimitată angajaților. Da, ai citit bine. Richard este un inovator și, cu siguranță, un mare umanist. Dar firma (Netflix) nu pierde bani din această politică, ci invers – atrage talent și bunăstare.
Prin politica de vacanță nelimitată se recrutează cei mai buni oameni – cine nu vrea să lucreze în acest mediu? Munca de echipă strălucește – aceste vacanțe se iau totuși în comuniune cu echipa, și nimeni nu vrea să fie oaia neagră. Loialitatea – ai pleca spre o firmă care nu oferă acest beneficiu?
Ce Richard a înțeles, și lucrul cel mai important care îl ghidează este:
Many assume my business success has brought me happiness. But the way I see it, I am successful because I am happy.
Oameni ca Branson, Springsteen și Obama au făcut lucruri extraordinar de mari în carieră pentru că au știut să integreze părțile componente ale vieții: job, familie, comunitate și self. Ei sunt exemple pentru noi despre cum putem să cultivăm o viață în care valorile proprii, acțiunile noastre, contribuția socială, precum și creșterea personală, să existe în armonie.
Cum funcționează
Integrarea work-life este un proces de învățare a multor domenii din psihologia aplicată, care durează minimum trei luni. Lucrurile acoperite sunt foarte multe, dar încerc să îți descriu câteva.
La început și probabil cel mai important lucru de clarificat este viziunea personală – încotro mă îndrept? Pot să îți dezvălui că multe persoane găsesc cu greu o direcție în viață – asta trecând peste sinistrele „vreau bani”, „vreau familie”, „vreau ce vor și alții”.
Ce descoperă cei mai mulți este că atenția lor este prea mult direcționată pe lucru – nu numai în orele de serviciu, ci și după. Stresul din cele nouă ore de la job este adus în familie. Poate simți și tu asta. Iar acest fenomen duce încet, dar sigur, către burnout – pe care nici tu, nici compania, nu-l doriți.
Cine sunt cei mai importanți oameni din viața mea? Ai fi plăcut surprins/ă cât timp îți eliberează clarificarea listei cu persoanele care au un rol în viața ta și eliminarea celor care nu contează.
Îmi sunt valorile aliniate cu acțiunile? Tindem să trăim pe pilot automat, să tăiem cât mai multe lucruri de pe acea listă de TODO pe care o menționam la început. Multe persoane își dau seama că fac lucruri pe care nu le vor, pentru că „așa trebuie”, „așa face toată lumea”. Dar asta nu le aduce fericire, ci frustrare și stres. Dar asta se poate schimba – vezi mai jos.
Vreau să schimb modul tradițional în care făceam lucrurile (inclusiv la serviciu, familie sau self). Ce fac ca să aduc inovația în viața mea? Cei care sunt deschiși la psihologie sunt și cei care deja au în gând dorințe sau vise, și au nevoie de metode practice de a le atinge.
Cel mai mare câștig
Integrarea work-life aduce o grămadă de beneficii, precum relații interpersonale superioare – atât la job cât și acasă, înțelegerea vieții ca un sistem asupra căruia ai control, crearea de schimbări sustenabile, etc.
De departe, cel mai mare beneficiu însă este câștigarea de… timp. Clarificarea viziunii, a oamenilor importanți, înțelegerea managementului schimbării, toate acestea îți aduc mult timp pe care poți să îl petreci în folosul propriu și al celor dragi.
Aliat
Poate surprinzător, de data aceasta compania la care lucrezi ți-ar putea fi aliat. Așa cum scriam în acest articol, veniturile companiei sunt strâns legate de fericirea personală a angajaților.
O persoană care știe să comunice psihologic corect cu iubita sau copiii va ști să comunice bine și eficient și cu colegii. O persoană care trăiește cu stresul acasă îl va aduce și la lucru.
În cuvintele lui Richard Branson:
Happiness is the secret ingredient for successful businesses. If you have a happy company it will be invincible.
Este în interesul companiilor să se diferențieze și să ofere cele mai bune lucruri pentru angajații lor. De fapt, am și discutat în Cluj cu firme care sunt tot mai deschise la acest subiect, deci cel mai probabil că vor fi implementate programe anul acesta.
Pe scurt
Nu există work-life balance, dar din fericire există work-life integration. Oamenii, ca mine și ca tine, au nevoie de cea mai scumpă resursă din lume: timp! Cunoștințele adânci de psihologie predată la universitățile de top din lume le pot aduce această cea mai scumpă cerință. Companiile sunt tot mai interesate de a oferi acest lucru foarte valoros și diferențiator pe piață.
Îți doresc să înveți lucrurile cele mai de calitate care să îți ofere o viață mult mai plină, și să ai parte de mult mult timp liber!