Beneficiile salariale, instrumentul strategic care contribuie semnificativ la retenția și satisfacția angajaților și optimizează costurile salariale

Foto: senivpetro @ freepik

Beneficiile salariale reprezintă un instrument strategic esențial pentru optimizarea resurselor umane. Anumite categorii oferă avantaje fiscale și motivaționale și pentru angajați, și pentru angajatori.

Aceste beneficii, care variază de la cadouri simbolice la planuri complexe de tip Stock-Option, contribuie semnificativ la retenția și satisfacția angajaților și optimizează costurile salariale, notează specialiștii firmei de audit, consultanță fiscală și financiară, outsourcing și sustenabilitate Forvis Mazars în România.

„Conform art. 76 din Codul Fiscal, ca să poată fi considerate neimpozabile și să rămână scutite de contribuții sociale, anumite beneficii salariale trebuie să se încadreze într-un plafon individual, iar alte venituri trebuie să fie prevăzute expres în Regulamentul Intern/ Contractul Colectiv de Muncă. Adițional, există o categorie aparte de avantaje salariale neimpozabile (indemnizația de mobilitate, contravaloarea hranei acordată de angajator salariaților proprii, abonamentele medicale, contribuțiile la un fond de pensii facultative, contravaloarea serviciilor turistice și/ sau de tratament, etc.), care, pe lângă plafonul individual, acordate împreună trebuie să se încadreze și într-un plafon global de 33 la sută din salariul de bază, ca să-și păstreze tratamentul fiscal avantajos.

Dacă o companie dorește să acorde mai multe beneficii din această categorie, suma totală nu trebuie să depășească 33 la sută din salariul de bază al angajatului. Angajatorul are libertatea de a stabili ordinea în care aceste beneficii sunt incluse în plafonul lunar neimpozabil, însă este important ca această ordine să fie clar specificată într-un document intern al companiei, ca să asigure transparența și respectarea prevederilor legale”, declară Cătălina Călinescu, Partner, HR & Payroll, Forvis Mazars în România.

Este adevărat că avantajele salariale scutite de impozit și contribuții sunt mai atractive pentru angajatori, deoarece optimizează costurile cu salariile pentru companii. Aceste beneficii permit companiilor să ofere pachete salariale competitive fără a crește semnificativ costurile totale. Pe de altă parte, beneficiile care sunt asimilate veniturilor salariale și, prin urmare, sunt subiect de impozit pe venit de zece la sută și contribuții sociale, sunt mai puțin utilizate de companii în pachetele salariale, deoarece cresc costurile totale pentru angajatori.

Este important pentru angajatori să găsească un echilibru între oferirea de beneficii atractive pentru angajați și menținerea costurilor salariale la un nivel optim.

Beneficii salariale scutite de impozit pe venit de zece la sută și de la plata contribuțiilor sociale:

  1. Cadouri de sărbători pentru angajați și pentru copiii lor minori. Cadourile în bani sau în natură, inclusiv tichetele cadou oferite cu ocazia sărbătorilor precum Crăciun, Paști, 1 Iunie (doar pentru copiii minori ai angajaților) sau 8 Martie (doar pentru salariate), în limita a 300 lei per beneficiar, pentru fiecare ocazie în parte reprezintă venituri neimpozabile, scutite și de la plata contribuțiilor sociale obligatorii. Sumele până la această limită sunt neimpozabile, dar orice depășire este supusă impozitului pe venit și contribuțiilor sociale. Aceste beneficii trebuie să fie prevăzute în contractele de muncă sau în regulamentul intern al companiei și sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a cinci la sută din cheltuielile salariale.
  2. Petrecerea de Crăciun. Pot fi considerate cadouri în natură, scutite de impozit pe venit și contribuții sociale, în limita a 300 lei/ salariat, dacă sunt prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă, Regulamentul Intern sau în contractul individual de muncă. Orice valoare peste acest plafon este considerată venit salarial și este supusă impozitului pe venit (zece la sută) și contribuțiilor sociale obligatorii. Totuși, în condițiile în care nu există o prevedere concretă în politicile interne ale companiei, că scopul petrecerii de Crăciun este de a acorda sub această formă salariaților proprii un cadou cu această ocazie, o abordare fiscală prudentă este aceea de a considera contravaloarea petrecerii de Crăciun venit salarial, subiect al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii.
  3. Beneficii pentru evenimente familiale speciale. Sumele oferite cu titlu de ajutor pentru anumite ocazii prevăzute de Codul Fiscal, ca nașterea unui copil, ajutorul pentru boli grave și incurabile, ajutorul pentru deces, reprezintă venituri salariale neimpozabile, dacă sunt prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă, Regulamentul Intern sau în contractul individual de muncă. Condițiile de acordare și valoarea acestor ajutoare pentru evenimente speciale trebuie stabilite prin contractul colectiv sau individual de muncă sau regulament intern, iar documente justificative trebuie anexate la cererea de acordare înaintată de salariat.
  4. Vouchere pentru wellbeing-ul angajaților. Pentru contravaloarea serviciilor turistice sau de tratament, inclusiv transportul, oferite angajaților și membrilor familiei lor în timpul concediului, limita anuală neimpozabilă este stabilită la valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate (în 2024, câștigul salarial mediu brut a fost de 7.567 lei). Beneficiul este netaxabil din perspectiva contribuțiilor sociale obligatorii și a impozitului pe venit, dacă este prevăzut în contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita anterior prevăzută. Documentele justificative trebuie să demonstreze utilizarea sumei pentru scopurile declarate în perioada concediului. Multe companii oferă și abonamente pentru activități sportive și facilitează accesul angajaților la săli de sport. Unele companii au săli de sport la locația lor și le oferă un avantaj suplimentar angajaților, ca să le facă mai ușor accesul la activități fizice și să le sprijine sănătatea fizică și mintală. Acest beneficiu este scutit de impozit pe venit și contribuții sociale în limita a 100 de euro pe an/angajat.
  5. Contribuția la un fond de pensii facultative. Contribuțiile angajatorilor la un fond de pensii facultative sunt considerate beneficii pentru angajați și sunt scutite de impozitul pe venit și contribuțiile sociale, în limita unui plafon anual de 400 de euro/ salariat (1.990 de lei). Sumele ce depășesc acest plafon sunt impozitate și supuse contribuțiilor sociale obligatorii. Contribuțiile la fondurile de pensii facultative reprezintă un avantaj important pentru angajatori, care beneficiază de facilități fiscale în anumite condiții și plafoane, și pentru angajați, care își pot asigura o pensie suplimentară pentru viitor.
  6. Răsplătirea angajaților cu acțiuni. Angajatorii pot utiliza programele de tip Stock Option Plan ca să le ofere salariaților dreptul de a achiziționa acțiuni ale companiei, gratuit ori la un preț preferențial. „Aceste beneficii salariale sunt scutite de impozit pe venit de zece la sută și contribuții sociale, cu respectarea anumitor condiții impuse de legislația în materie. Principala condiție e ca între momentul acordării dreptului și cel al exercitării sale să treacă cel puțin un an. Dacă această perioadă nu este respectată, avantajele devin venituri impozabile și sunt supuse taxelor salariale. În cazul în care angajații decid ulterior să vândă acțiunile, veniturile obținute sunt considerate câștiguri de capital și sunt impozitate cu zece la sută. Dacă venitul din vânzarea acțiunilor depășește anumite plafoane, se poate adăuga și contribuția de asigurări sociale de sănătate de zece la sută”, arată Anca Lamba, Senior Manager, HR & Payroll, Forvis Mazars în România.
  7. Certificări internaționale pentru pregătirea profesională. Angajatorii le pot oferi angajaților certificări internaționale pentru pregătirea profesională și acoperă costurile asociate cursurilor, examinărilor și materialelor de studiu. Aceste beneficii sunt considerate scutite de impozit și contribuții sociale, cât timp sunt oferite în interesul companiei și contribuie la dezvoltarea competențelor profesionale ale angajatului. Cheltuielile pot fi deduse la calculul impozitului pe profit al companiei.

O altă categorie de beneficii salariale, care acordate în condițiile legale sunt purtătoare doar de impozit pe venit zece la sută sau impozit pe venit zece la sută și contribuția de asigurări sociale de sănătate zece la sută, o reprezintă biletele de valoare.

  • Tichetele de masă. Sunt beneficii salariale acordate angajaților pentru a acoperi costurile alimentației zilnice. Sunt supuse unui impozit pe venit de zece la sută și contribuției de asigurări sociale de sănătate de zece la sută, conform legislației în vigoare. Sunt utilizate în principal pentru achiziționarea de produse alimentare și pot fi folosite în diverse locații, ca supermarketuri și restaurante.
  • Tichetele culturale. Pot fi oferite angajaților pentru achiziționarea de bunuri și servicii culturale, cum ar fi bilete la spectacole, filme, muzee sau cărți. Valoarea maximă este de 220 de lei pe lună sau 440 de lei pentru evenimente ocazionale. Acest beneficiu este scutit de contribuții sociale, dar supus impozitului pe venit de zece la sută. Tichetele culturale încurajează angajații să participe la activități culturale și contribuie la dezvoltarea personală și la îmbunătățirea calității vieții.
  • Voucherele de vacanță. Sunt beneficii salariale menite să acopere cheltuielile de călătorie și cazare în timpul concediilor. Sunt supuse unui tratament fiscal favorabil în limita anuală a șase salarii de bază minime brute pe țară (pentru 2024: maximum 22.200 de lei/ an = 6 x 3.700 de lei) și sunt utilizabile pentru turism intern. Acordate în condițiile și plafonul prevăzut de legislația specială, sunt supuse impozitului pe venit de zece la sută și contribuției de asigurări sociale de sănătate de zece la sută și sunt scutite de alte contribuții sociale. Dacă sunt acordate, angajatul nu mai poate beneficia de decontarea altor cheltuieli turistice în același an fiscal. Voucherele le permit angajaților să-și planifice și să-și petreacă vacanțele într-un mod mai accesibil și contribuie la relaxarea și refacerea lor.

Alte beneficii pe care le poate oferi o companie, deși sunt asimilate veniturilor salariale din punct de vedere fiscal și sunt subiect de impozit pe venit zece la sută și contribuții sociale obligatorii:

  • Bonusuri anuale de performanță. Sunt o practică frecvent utilizată pentru recompensarea angajaților, care contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor companiei. Considerate venituri salariale, sunt supuse impozitului pe venit (zece la sută) și contribuțiilor sociale obligatorii (contribuția de asigurări sociale 25 la sută, contribuția de asigurări sociale de sănătate zece la sută, contribuția asiguratorie pentru muncă 2,25 la sută). Deși nu sunt scutite de taxele salariale, reprezintă un mod eficient de a motiva angajații și de a susține retenția acestora.
  • Zile suplimentare libere plătite. Angajatorii pot oferi zile suplimentare de concediu plătit, în special cu ocazia sărbătorilor sau evenimentelor speciale. Deși, din punct de vedere fiscal, sumele aferente sunt asimilate veniturilor salariale, aceste zile libere contribuie la bunăstarea angajaților și la creșterea productivității pe termen lung.
  • Politici non-financiare și family-friendly. Multe companii implementează politici care promovează un echilibru între viața personală și cea profesională. Printre acestea se numără flexibilitatea programului de lucru, telemunca, sprijinul pentru îngrijirea copiilor și accesul la programe de sănătate mintală și coaching.

În final, oferirea de beneficii salariale cu tratament fiscal preferențial angajaților reprezintă nu doar o oportunitate de a crește satisfacția și loialitatea acestora, ci și o modalitate eficientă de a atrage și de a reține talente valoroase. Atunci când sunt utilizate strategic, aceste beneficii pot îmbunătăți nu doar cultura organizațională, ci și performanța companiei în ansamblu. Când investesc în bunăstarea angajaților, organizațiile contribuie la crearea unui mediu de lucru sănătos, echilibrat și productiv, ceea ce, pe termen lung, poate duce la o consolidare a poziției pe piață și la o creștere sustenabilă, remarcă specialiștii Forvis Mazars în România.

DESPRE FORVIS MAZARS

Este una dintre cele mai importante rețele globale de servicii profesionale. Rețeaua funcționează sub un singur brand la nivel global, cu doar doi membri: Forvis Mazars LLP în SUA și Forvis Mazars Group SC, un parteneriat integrat la nivel internațional, care operează în peste 100 de țări și teritorii. În România, are o experiență de peste 29 de ani în audit, consultanță fiscală și financiară, outsourcing și sustenabilitate. Echipa locală include peste 370 de profesioniști.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share