Ce este coaching-ul pentru manageri?

Business meeting

Un coach este o persoană de încredere, care încurajează, acordă sprijin, ghidează, adresează întrebări ce provoacă. Determină managerul să privească lucrurile în profunzime, să facă analize, pentru a găsi răspunsurile relevante. Procesul de coaching contribuie la atingerea potenţialului maxim al managerului, atât în domeniul business-ului, cât și pe plan personal.

Monica Ichimescu

Corporate & Executive Coach

Potrivit lui Robert Witherspoon, fondatorul Performance & Leadership Development Ltd., un nume „greu” în coaching-ul mondial, coaching-ul face parte relativ recent din „trusa de unelte” a companiilor și poate fi utilizat în diferite situații:

  • Pentru dobândirea de abilităţi – procesul se concentrează pe sarcinile sau proiectele în care este implicat managerul în prezent;

  • Pentru performanţă – atenţia se îndreaptă spre eficienţa managerului, în postul pe care-l ocupă;

  • Pentru dezvoltare – procesul se concentrează pe responsabilităţile viitoare, pe planurile de carieră;

  • Pentru agenda managerului – diverse subiecte, ce compun agenda managerului, inclusiv obţinerea rezultatelor specifice de business.

Coaching-ul pentru manageri

Fiecare situaţie de coaching este unică. De aceea, un astfel de proces va începe cu o etapă de evaluare, de stabilire a obiectivelor clare de lucru. Pasul următor constă în alegerea de către coach a metodelor de lucru potrivite, cu scopul de a ghida clientul spre implentarea acţiunilor propuse. Robert Witherspoon sugerează următoarele elemente, ce fac parte din procesul de coaching pentru manageri: o relaţie profesională, abilitatea celui implicat în procesul de coaching de a învăţa din feedback și de a extrage învăţăminte din propria experienţă, prin procesele de observaţie, investigaţie, dialog și descoperiri personale, metode care, împreună, furnizează informaţii valide și contribuie la responsabilizarea celui aflat în procesul de dezvoltare.

Coaching-ul pentru manageri este un proces de învăţare, bazat pe acţiuni concrete, realizate cu scopul de a spori acţiunile eficiente și ușurinţa în învăţare. Este vorba despre o relaţie personală, un proces intenţionat, personalizat, care își propune să ofere informaţii valide, posibilitatea de a face alegeri consimţite, în cunoștinţă de cauză.

R. Witherspoon

Suport în trei moduri

Cui se adresează coaching-ul? Dacă până acum ceva vreme această metodă era rezervată doar managerilor de top, în ultima vreme, coaching-ul se adresează mai multor categorii de angajaţi dintr-o companie: middle manageri, supervizori, team leaderi, altor categorii de angajaţi. Cât de eficient este procesul de coaching? Într-un studiu realizat în 2013, de Sherpa Coaching, se menţiona că 60 la sută dintre companiile ce utilizează coaching-ul descriu rezultatele obţinute în urma acestui demers ca fiind „excelente” (2013, Executive Coaching Survey, Sherpa Coaching).

Conform aceluiași studiu, coaching-ul acordă suport în trei moduri. În primul rând, un coach permite celor care se află în acest proces să reflecteze asupra deciziilor luate și asupra lor înșiși. În al doilea rând, oamenii evită, de obicei, adevărurile dificile. Coaching-ul facilitează confruntarea cu realitatea. Managerii nu au întotdeauna pe cineva în care să aibă încredere și care să le spună adevărul despre nevoile lor de dezvoltare. În al treilea rând, oamenii nu știu cum să se schimbe. Un coach ghidează un client în identificarea comportamentelor care să servească scopului dorit. La rândul lor, ca lideri, pot susţine organizația din care fac parte să gestioneze mult mai eficient un proces de schimbare.

Rezultatele

Care sunt situaţiile în care companiile apelează la coaching? Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) a realizat studiul Coaching Climate 2011. A reieșit că 61 la sută dintre companii apelează la coaching ca suport în dezvoltarea liderilor, 48 la sută pentru dezvoltarea și sprijinirea bunei performanţe, 47 la sută pentru perfecţionarea abilităţilor și 43 la sută ca metodă pentru îmbunătăţirea slabei performanţe. Cum evaluăm rezultatele unui program de coaching? Unul dintre rolurile coach-ului este acela de a acorda o atenţie deosebită procesului iniţial de analiză și stabilire a obiectivelor pentru coaching; coach-ul va înregistra și monitoriza îndeplinirea acestor obiective.

Metodele care se utilizează în evaluarea succesului unui program de coaching pot fi (fără a se rezuma doar la acestea):

  • discuţii iniţiale de stabilire a indicatorilor de performanţă a programului de coaching, la care pot participa, în funcţie de situaţie, cel care va beneficia de sesiunile de coaching, managerul acestuia, reprezentantul HR, coach-ul;

  • utilizarea indicatorilor de performanţă ai organizaţiei sau indicatorii pentru performanţa individuală;

  • evaluări 360 de grade;

  • teste psihometrice;

  • evaluarea sesiunilor de coaching, înainte și după intervenţia de coaching;

  • automonitorizarea;

  • observarea directă.

Este coaching-ul pentru manageri unealta potrivită pentru dezvoltarea organizaţiei tale?

DESPRE MONICA ICHIMESCU

A absolvit Facultatea de Psihologie din cadrul Universităţii Babeș-Bolyai Cluj-Napoca. Pe parcursul a peste zece ani, a acumulat o vastă experienţă în domeniul resurselor umane. A lucrat în cadrul unor companii multinaţionale din domeniul automotive, logistică sau retail, unde a ocupat poziţii manageriale. De-a lungul carierei profesionale, a colaborat cu echipe de manageri și a lucrat alături de ei la stabilirea planurilor de acţiuni pentru îndeplinirea și creşterea performanțelor lor şi a echipelor pe care le conduceau. În 2009, și-a început formarea de coach, în cadrul Noble Manhattan, o apreciată şcoală britanică de coaching. Din 2010, și-a continuat formarea ca și Corporate & Executive Coach, la școala britanică. Între aprilie 2010 și octombrie 2011, a condus și organizat activitatea grupului de coaching Coaching Support Group Cluj, ce are ca obiectiv constituirea unui mediu propice, în care persoanele interesate de dezvoltare personală se pot întâlni, pot împărtăși din experienţa personală, pot cunoaște modalităţi noi de dezvoltare. Este membru European Mentoring & Coaching Council (EMCC), International Institute of Coaching (IIC), International Coaching Register (ICR) şi lector în cadrul Noble Manhattan.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share