Potrivit studiului „Barometrul respectării drepturilor elevilor din județul Constanța în anul școlar 2016-2017”, lansat de Asociația Elevilor din Constanța (AEC), 48,3 la sută dintre liceenii din acest județ consideră că drepturile elevilor nu sunt respectate deloc sau doar parțial.
Unul dintre drepturile încălcate cel mai frecvent este cel la învățământ gratuit. 70,1 la sută dintre liceenii constănțeni declară că le-au fost cerute sume de bani prin care să se asigure funcționarea unității de învățământ, în special pentru cheltuieli materiale, achiziționare de mobilier, renovări, tocmai acele obligații legale ce revin statului și autorităților locale. 89,2 la sută dintre elevii de liceu reclamă că nu și-au putut exercita dreptul de a oferi feedback profesorilor care predau la clasă, la finalul semestrului. În acest caz, vina aparține Ministerului Educației Naționale (MEN), care, în luna ianuarie, a refuzat să trimită în școli un model al acestei fișe de feedback și să solicite implementarea prevederii din Statutul Elevului, și a invocat autonomia școlilor. În lipsa unor indicații clare din partea MEN, unitățile de învățământ nu au pus în aplicare litera legii. Doar unu din zece elevi constănțeni au putut să-și exercite acest drept.
Prin Statutul Elevului a fost introdusă o prevedere explicită, prin care profesorilor le este interzis să-l consemneze absent pe elev, dacă acesta este prezent. Aceeași prevedere stabilește că instrumentul absenței nu poate fi folosit ca măsură de coerciție. Potrivit AEC, pentru majoritatea profesorilor din Constanța, norma imperativă a legii nu înseamnă nimic. 70,1 la sută dintre respondenți au indicat că lor sau colegilor lor le-a consemnată absență, cel puțin o dată, chiar dacă erau în clasă. Aceasta reprezintă o eludare a regimului sancționator impus de cap. V din Statutul Elevului, iar profesorii au utilizat sancțiuni alternative, nelegale. Fapta de a consemna absență unui elev, în condițiile în care acesta este prezent, reprezintă infracțiunea de fals intelectual, prevăzută și pedepsită de art. 321 Cod penal.
„Încălcarea Statutului Elevului este un semnal de alarmă pentru noi, deoarece ne arată gradul ridicat de conservatorism pe care îl întâlnim în sistemul de educație. Rezistența la schimbare este vizibilă și în acest caz. Pentru o mai mare respectare în școli a Statutului Elevului, avem nevoie de acțiuni concrete, la nivelu unităților, din partea reprezentanților elevilor, care trebuie să se lupte pentru respectare în fiecare clasă a acestor prevederi. O condiție esențială este și promovarea prevederilor din Statut. Cât timp elevii nu își cunosc drepturile, nu se vor putea bate pentru respectarea acestora”, declară Constantin-Alexandru Manda (foto), președintele Asociației Elevilor din Constanța.
„Barometrul respectării drepturilor elevilor din județul Constanța în anul școlar 2016-2017” este o cercetare pe 20 de indicatori, care măsoară gradul de respectare a drepturilor beneficiarilor principali ai actului de educație în liceele din Constanța. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 402 elevi, din 44 de licee din județ. Marja de eroare calculată este de +/- 4 la sută. Elevii respondenți provin de la toate filierele, profilurile și specializările existente.