Școlile din România, “repetente” la digitalizare. Cei mai mulți antreprenori cred că profesorii au competențe digitale de începători

Digitalizarea în școlile din România este la nivel minim, de 20 la sută din potențialul maxim, iar profesorii sunt începători în folosirea calculatorului și a internetului, față de alte țări din Europa, consideră majoritatea antreprenorilor români, potrivit unui studiu realizat de CIEL România, unul dintre cei mai importanți producători de software pentru companii.

Principalele cauze pentru lipsa de investiții în tehnologie și digitalizare în învățământ sunt mentalitatea învechită și dezinteresul guvernanților, arată analiza CIEL.

46 la sută dintre antreprenori cred că nivelul de dotări este minim, lucru vizibil cu ochiul liber, iar 26 la sută afirmă chiar că nivelul din România este cel mai slab din Europa. Doar 25,8 la sută dintre ei consideră că nivelul de dotare este moderat și că școlile beneficiază de dotări esențiale, dar nu suficiente.

În ceea ce privește dotările școlilor cu infrastructură IT și digtailizare, peste 20 la sută dintre antreprenori consideră că este nevoie de conexiune la internet și calculatoare mai performante în toate școlile de stat. Aproape 35 la sută afirmă că este nevoie de dotări superioare, pe lângă cele de bază: calculatoare pentru informatică/ TIC, platforme digitale (catalog digital accesibil părinților), programă pe abilități digitale din școala primară.

Peste 34 la sută dintre ei sunt de părere că este nevoie nu doar de educație digitalizată, ci și de dotări fizice avansate – de exemplu, ferestre inteligente, care se deschid când nivelul de oxigen din clasă scade -, iar zece la sută cred că predarea tradițională ar trebui înlocuită, în licee și facultăți, cu predarea și învățarea digitale (table și cărți digitale, teme făcute online și prezentate digital, biblioteca digitală).

”România are toate ingredientele necesare pentru a fi un model în Europa la digitalizarea în școli, însă sistemul de învățământ este lăsat să se degradeze continuu. Paradoxal, deși stăm foarte bine la capitolul IT, suntem Silicon Valley al Europei și suntem renumiți pentru forța de muncă din IT și pentru viteza mare a Internetului, suntem ultimii la digitalizarea sistemului de învățământ.

E trist să constatăm că nici măcar pandemia nu a accelerat acest proces de digitalizare. Este al doilea an școlar care începe sub auspiciile crizei sanitare, se vorbește din nou de școala online, iar situația nu s-a îmbunătățit deloc față de toamna lui 2020.

Noi susținem digitalizarea în școli oferind gratuit softuri în mai multe licee și facultăți și știm, din discuțiile cu profesorii și elevii, că e nevoie de dotări serioase în tehnologie și digitalizare în școli, inclusiv în orașele mari. În plus, colectăm calculatoare pentru elevii din familiile defavorizate, pentru ca ei să beneficieze de acces la școala online și să-și dezvolte abilitățile digitale”, declară Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.

Roxana Epure, Managing Partner @ CIEL România.

Forțate de pandemie, școlile ar putea atinge un nivel decent de digitalizare (acces la Internet, calculatoare noi, platforme de educare) relativ curând, consideră 7,1 la sută dintre antreprenori, în timp ce 19,4 la sută cred că asta se va întâmpla în ritm natural, în următorii cinci ani. Majoritatea sunt însă pesimiști și cred că acest nivel va fi atins doar când România va fi obligată de UE (36,1 la sută) și că orizontul de timp este incert și nu există interes deoarece “se poate și așa” (37,4 la sută).

Deși sectorul de IT este în plină dezvoltare și România are printre cele mai bune viteze la Internet din lume, școlile au beneficiat de puține dotări tehnologice și digitale și nu sunt pregătite pentru școala online. Peste 23 la sută dintre antreprenori susțin că asta se întâmplă deoarece există nepăsare și dezinteres din partea guvernanților, 22,6 la sută cred că profesorii nu sunt pregătiți și nu au deschiderea să deprindă abilități digitale, în timp ce 36,8 la sută sunt convinși că motivul este mentalitatea învechită la nivel de guvernare și la nivel academic, fiindcă mediul academic este sigur că metodele clasice de predare/ învățare sunt mai bune decât cele moderne. 17,4 la sută dintre respondenți cred că este o percepție falsă și că doar sectorul privat de IT este în dezvoltare, iar România este în urmă la capitolul IT, per total.

Nivelul de competențe digitale al profesorilor în pandemie este aproape de zero, consideră 20 la sută dintre antreprenori, convinși că aceștia nici nu știu să se conecteze pe platformele de live streaming folosite pentru școala online. 55,5 la sută dintre respondenți afirmă că profesorii au competențe digitale de începători și au doar abilități de bază în folosirea unui laptop și a internetului. Doar 23,2 la sută dintre respondenți sunt de părere că nivelul de competențe digitale al profesorilor este mediu și doar 1,3 la sută consideră aceste competențe avansate.

Lipsa educației digitalizate și a dotărilor tehnologice din școli are efecte majore: 43,9 la sută dintre antreprenori afirmă că elevii nu sunt pregătiți pentru schimbările din viitor, evoluție și câmpul muncii, 27,1 la sută spun că activitatea profesorilor și elevilor este îngreunată, iar 16,1 la sută cred că elevii nu dezvoltă abilitățile digitale necesare în prezent.

Dintre participanții la studiul CIEL România, 28 la sută activează în comerț, 23 la sută în servicii financiar-contabile, 19 la sută în IT, zece la sută în industria medicală și farma, opt la sută în construcții. Circa 15,5 la sută au o cifră de afaceri cuprinsă între unu și cinci milioane de euro, 7,7 la sută trec de acest prag, iar 76,8 la sută au o cifră de afaceri sub un milion de euro.

DESPRE CIEL ROMÂNIA

Fondat în 1991, dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori şi contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi, în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Adresate companiilor mari şi medii, softurile CIEL sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi a optimiza procesele şi previziunile de business. CIEL România are peste 7.000 de clienți, cu o medie de cinci useri per companie.

Articolul anterior

Skanska: 6 măsuri de avut în vedere pentru reîntoarcerea în siguranță la birou

Articolul următor

96% dintre candidați vor salariul în anunțurile de joburi. Mai mult de jumătate ezită să-și depună CV-ul când salariul nu e afișat

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share