Grupul Bosch este prezent în România de peste 25 de ani. Cu peste 8.000 de angajaţi în cinci entităţi din ţară și o paletă extinsă de activități, Bosch este unul dintre cei mai mari jucători din economia României și al doilea cel mai dorit angajator din industria auto locală. Compania dezvoltă soluții și servicii ce urmăresc să îmbunătățească calitatea vieții și este activă atât în zona de producție și R&D, cât și în cea de vânzări de produse sau servicii de outsourcing.
Bosch este al doilea cel mai dorit angajator din industria automotive din România. Care este, din punctul tău de vedere, rețeta acestei reușite?
CRISTINA CORELLO: Cred că rețeta acestei reușite sunt oamenii. Mai cred și că ceea ce ne diferențiază și ne plasează în topul preferințelor canditaților sunt experiențele pe care le oferim atât angajaților, cât și candidaților. Faptul că Bosch este al doilea cel mai dorit angajator din industria automotive din România nu face decât să-mi reconfirme acest crez.
Afirmația “Oamenii sunt cheia succesului unei organizații” este arhicunoscută și o regăsim în strategiile multor companii de pe piață. Din punctul meu de vedere, mai ales în contextul actual, este o nevoie și mai mare să îi înțelegem pe oameni, să le arătăm aprecierea noastră și că ne pasă. Mizăm pe calitatea relației pe care o dezvoltăm cu candidații și angajații noștri și am certitudinea că tocmai această legătură,care se reflectă în multe acțiuni concrete, face diferența dintre o strategie de employer branding bună și o strategie de employer branding de succes.
Pentru noi, oferirea unei experiențe valoroase pentru candidați, dar și pentru cei peste 8.000 de angajați, este o prioritate, iar rezultatele obținute în ultimii ani nu fac decât să ne confirme că inițiativele, proiectele și parteneriatele pe care le dezvoltăm răspund nevoilor acestora și sunt în sinergie și cu nevoile de business ale companiei. Transparența și autenticitatea în comunicare sunt două dintre elementele-cheie ale activității noastre de zi cu zi, mai ales în această perioadă, și mă bucur să văd că există atâta deschidere din partea colegilor noștri și eforturi susținute pentru a atrage grupurile-țintă strategice pentru organizație.
Anul acesta a fost unul atipic, cu multe situații neprevăzute. Cum l-ați resimțit la nivel de organizație?
Într-adevăr, 2020 a fost – și este în continuare – un an pe cât de dificil, pe atât de intens și plin de satisfacții, deopotrivă. Dacă ar fi să fac o paralelă mai puțin convențională, aș spune că în trecut obișuiam să mergem pe bicicletă și eram performanți într-ale ciclismului, iar în luna martie, peste noapte, totul s-a schimbat radical și ne-am regăsit în situația în care a fost necesar să învățăm, pe repede înainte, să pedalăm pe monociclu.
Sigur, monociclul e șic, dar să stăpânești un astfel de aparat presupune nu doar prudență sporită și un efort semnificativ, ci și menținerea unui echilibru perfect și capacitatea de a te adapta rapid la schimbare. Pentru noi, ultimele opt luni au avut multe similitudini cu povestea de mai sus și mă bucur că am reușit să menținem acest echilibru între nevoile candidaților, angajaților și ale business-ului Bosch în sine. Este fantastic de complicat să găsești un mix bun, dar iată că nu este imposibil.
Cum a decurs procesul de recrutare în această perioadă și cum reușiți să mențineți o comunicare unitară între cei peste 8.000 de colegi?
Ne-am adaptat rapid și am dezvoltat soluții digitale care permit integrarea în organizație, cum ar fi aplicația Welcome 2 Bosch. Mai mult, am căutat mereu să creăm contexte de interacțiune cu viitorii colegi prin intermediul evenimentelor online. Welcome 2 Bosch este mai mult decât un nume de concept – este materializarea unui principiu fundamental care stă la baza procesului de onboarding în lumea Bosch. Prețuim interacțiunea umană la fel de mult ca înainte, poate chiar mai mult, în această perioadă dificilă, și menținem o legătură constantă – chiar dacă pentru moment doar virtuală – cu toți colegii noștri.
Derulăm multe proiecte prin care ne-am propus să oferim o perspectivă transparentă asupra realității din organizație. Recent, am lansat campania Remarkable People, un proiect pe cât de special, pe atât de emoționant pentru noi. Remarkable People este un omagiu adus colegilor noștri și, în același timp, o modalitate de a le arăta viitorilor colegi cum sunt și cine sunt, în afara programului de lucru, oamenii din Bosch. Am ales să facem acest lucru prezentându-i pe colegii noștri prin prisma pasiunilor pe care le au și a modului în care îi motivează pe cei din jur să devină mai buni, mai implicați, să-și urmeze visurile sau să găsească un echilibru între muncă și viața personală. Am început timid, cu 15 povești, dar ne dorim să continuăm cu cât mai multe. Profit de ocazie și vă încurajez să-i urmăriți pe www.bosch.ro/RemarkablePeople.
Ce s-a schimbat și ce a rămas la fel în procesele de atragere a noilor angajați?
S-a schimbat totul și, în același timp, nu s-a schimbat nimic. Strategia noastră de a atrage candidații integrează două principii care par antagonice la o primă vedere, dar care împreună formează un întreg: digitalizarea și relaționarea interumană. Ne-am concentrat foarte mult, în această perioadă, pe zona de digitalizare și pe crearea de soluții care să permită o experiență cât mai plăcută pentru candidați, dar am rămas conștienți și de necesitatea și aportul interacțiunii umane, chiar dacă nu neaparat fizice, în procesul de facilitare a deciziei candidaților de a alege Bosch ca angajator. Le sunt recunoscătoare colegilor mei care au avut în vedere să mențină balanța între aceste două direcții.
La fel au rămas gradul nostru de adaptabilitate și atenția pe care o acordăm fiecărui candidat în parte. Ne adaptăm mereu la piață și la comportamentul candidaților și încercăm să facilităm pe cât posibil integrarea lor în organizație. Urmărim cu atenție studiile și ne concentrăm atenția pe comportamentele, nevoile și modul în care candidații percep anumite lucruri. Neschimbat a rămas și modul nostru de comunicare – autentic și targetat, precum și mixul de canale pe care le utilizăm – online și offile.
Comunicăm în funcție de nevoile candidaților și abordăm toate subiectele dintr-o perspectivă umană (people-oriented), iar asta pentru că, alături de toate argumentele raționale de care candidații au nevoie pentru a lua o decizie legată de carieră, ce ne dorim este să le arătăm fața umană a Bosch, nu doar cultura organzațională, valorile sau beneficiile. Tocmai din aceste considerente, peste 100 de colegi sunt astăzi implicați în diferite inițiative de comunicare în mediul online, prin care dorim să arătăm cum sunt, în realitate, viitorii colegi, viitorul manager sau atmosfera din organizație.
Ce oportunități de carieră oferiți în această perioadă? Care sunt grupurile-țintă pe care le vizați?
Grupul Bosch în România se remarcă printr-o paletă extinsă de oportunități de carieră și de creștere, determinate în special de evoluția rapidă și susținută a business-ului, diversitatea activităților specifice celor cinci locații Bosch din țară, a gradului mare de tehnologizare – în special în cele două unități de producție din Blaj și Cluj, care integrează principiile industriei 4.0, în Centrul de Inginerie de la Cluj sau a complexității serviciilor pe care le oferim – cum sunt cele din centrul de servicii din Timișoara.
Invităm candidații să acceseze www.bosch.ro/cariere, pentru a vedea lista de oportunități actualizate. Sunt prezentate aici oportunități pentru studenți, masteranzi și absolvenți care își doresc o carieră într-o organizație cu profil tehnic sau business, în unitățile de producție, și pentru profesioniști cu experiență, pentru care oferim roluri de experți, tehnicieni, specialiști sau coordonatori pentru diverse arii tehnice.
În ce măsură a afectat pandemia dinamica echipelor?
Reiau aici una dintre ideile pe care vi le-am împărtășit mai devreme: în momente delicate, și nu numai, oamenii sunt cheia succesului unei organizații. De aceea, este esențial să comunici transparent și să te asiguri că toți angajații au acces și vizibilitate maximă asupra imaginii de ansamblu. Făcând acest lucru, organizația alimentează încrederea care i-a fost oferită de angajați. Este o strategie în care cred foarte mult și o strategie care are în vedere întocmai protejarea dinamicii echipelor. Toți colegii noștri sunt informați constant despre măsurile luate ca o formă de adaptare la situația curentă. Cunoașterea deschide calea către implicarea în progresul pe termen lung al companiei și menținerea unei conexiuni constante între colegi.
Prioritizăm, în egală măsură, atât sănătatea și siguranța angajaților, cât și continuitatea proiectelor noastre, iar rezultatele de până acum nu fac decât să ne confirme că împreună suntem mai puternici și că putem găsi oportunități valoroase chiar și în perioadele de criză. Și, da, a fost nevoie de o mai mare implicare din partea tuturor, pentru a putea compensa distanțarea fizică, dar faptul că fiecare dintre colegii noștri este responsabil și autonom în activitățile sale zilnice a ajutat extrem de mult în această perioadă.
Bosch promovează filosofia life-long learning. Spune-mi, te rog, continuați, în această perioadă, programele de dezvoltare în această direcție?
Mizăm foarte mult pe blended learning. Este un concept care îmbină metodele și mediile de învățare variate, asigurând astfel răspunsul la nevoi diferite de învățare. Learning@Bosch este un ecosistem complex, care vine să întregească și să îmbine într-o manieră armonioasă structura proceselor ce vizează dezvoltarea resurselor umane. Este un sistem menit să răspundă nevoilor actuale și să pregătească organizația pentru integrarea cât mai rapidă a trendurilor de pe piață.
Acest ecosistem de învățare presupune integrarea unei noi perspective și a unei noi gândiri în organizație, și aici vorbim despre perspectiva învățării continue (life-long learning). Ne dorim ca angajații să înteleagă că procesul de învățare este unul continuu și că ei sunt principalii responsabili pentru dezvoltarea lor profesională, iar Bosch le pune la dispoziție toate elementele de care au nevoie. Varietatea programelor de dezvoltare acoperă o gamă largă de subiecte, de la leadership, project management sau nivel de expert pe o anumită arie de business, până la programe avansate de dezvoltare a competențelor tehnice în toate ariile de business.
Urmărim mereu să învățăm și să ne perfecționăm continuu, susținem și încurajăm self-learning-ul sau schimburile de experiență. Aș adăuga aici și avantajul de a învăța unii de la ceilalți. Chiar în această perioadă, avem în durulare o inițiativă globală unde sunt organizate peste 150 de sesiuni (workshop-uri, sesiuni interactive de sharing) de colegii noștri, chiar în acest scop. Conținutul este propus chiar de ei și adaptat nevoilor specifice acestei perioade.
Închei prin a-ți mărturisi că ne surprindem des spunând: Cum ar fi dacă ar ști Bosch tot ce știe Bosch?!? De la această întrebare retorică pornesc multe inițiative de învățare în organizația noastră. Este un gând care ne-a servit drept forță motrice în trecut și rămâne viu și la fel de important chiar și în aceste vremuri.