Cum ne pregătim pentru economia post-COVID

Foto: Edward Jenner

După această criză fără precedent în istoria recentă, estimăm o adevărată prăpastie între comunicare și acțiune. O despărțire de un trecut definit de norme consacrate și întâlnirea cu un viitor definit de o nouă normalitate care vine cu restructurarea ordinii sociale și economice. Economia post-COVID ne provoacă.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și tehnologii emergente

Ca să convertească această criză în oportunități, companiile e bine să acționeze în cinci etape, care să le conducă de la criza de acum la noua normalitate, cea post-COVID:

  1. Rezolvare
    Multe companii se confruntă cu încetinirea sau chiar stoparea operațiunilor, în timp ce unii încearcă să accelereze pentru a răspunde cererii mari din industriile de bază care acoperă produse alimentare, consumabile casnice și produse de igienă personală. Sunt necesare eforturi pentru înlăturarea dificultăților de aprovizionare, continuitatea activității în condiții de siguranță și stabilirea funcțiunilor care pot lucra de la distanță. Rezolvarea depinde de aprecierea corectă a anvergurii, ritmului și profunzimii acțiunilor necesare, pentru a asigura continuitatea activității companiei, acolo unde este permisă.
  2. Rezistență
    Criza de sănătate se transformă într-o criză financiară, întrucât incertitudinea cu privire la dimensiunea, durata și forma reculului PIB, atestată de recitificarea bugetară și a creșterii solicitărilor de șomaj tehnic subminează ceea ce rămâne din încrederea în afaceri. Acțiunile pe termen scurt de asigurare a numerarului și a solvabilității sunt clar esențiale. Însă, după aceea, companiile vor trebui să acționeze pe planuri de reziliență mai largi, deoarece șocul va începe să erodeze stuctura industriilor, resetând pozițiile competitive poate pentru totdeauna.
  3. Revenire
    Majoritatea industriilor va trebui să își reactiveze întregul lanț de aprovizionare și, în același timp, să îl recalibreze. Veriga cea mai slabă din lanț va influența succesul revenirii la reangajări și la atingerea nivelurilor anterioare ale productivității. Multe sectoare de activitate vor vedea comportamente de cumpărare puternic modificate, cerințe de digitalizare, dispariția/apariția unor produse sau servicii. Repornirea companiilor de importanță strategică, cu angajați mulți și contribuții semnificative în conditii de respectarea siguranței sanitare va conta în reactivarea companiilor de suport din acele industrii si deblocarea economiilor.    
  4. Reimaginare
    Un șoc la această scară va crea o schimbare a preferințelor și așteptărilor indivizilor ca cetățeni, angajați și consumatori. Companiile care se reinventează, pentru a profita la maxim de această experiență și anticipează tendințele, pe măsură ce preferințele evoluează, vor avea un succes garantat. S-ar putea să asistăm la sfârșitul globalizării lanțului de aprovizionare, dacă producția și aprovizionarea se mută cât mai aproape de utilizatorul final. S-ar putea să vedem un moment al unicornilor din e-health, care pot apărea pe fondul nevoii de prevenție și securitate. Domeniul educației va cunoaște o reformatare a mijloacelor de transfer al cunoștințelor și reimaginare a interacțiunii cu studenții, a evaluării, a abordării pedagogice.
  5. Reformare
    Această criză ne va oferi oportunitatea de a învăța dintr-o multitudine de inovații și experimente sociale, de la munca de acasă și instruirea la distanță la respectarea distanței sociale și modalitatea de cumpărare. Se va decide ce inovații sunt adoptate permanent; care ar putea asigura bunăstarea economică și socială și care dintre acestea ar putea inhiba dezvoltarea societății, chiar dacă au fost de ajutor în stoparea sau limitarea răspândirii virusului.

    Ar putea fi ocazia restructurării personalului pentru unele companii, de la prima linie de angajați până la vârf. Ar putea fi relansate linii de producție care nu mai aveau justificare economică. Reinstruirea personalului angajat sau optimizarea utilizării acestuia prin telemunca ar putea modifica gradul de ocupare al clădirilor de birou. Sistemele colaborative de lucru online vor redefini managementul echipei în multe industrii. Recrutarea si strategiile de motivare si evaluare se vor modifica în funcție de forma de colaborare: angajat full-time la birou sau online, program flexibil la birou și acasă,  freelancer.

Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”

Patru componente esențiale pentru decidenți:

  1. Acțiunea rațională – Activarea atenției și gândirii critice și strategice.
  2. Evitarea comparării negative – Subminează starea de spirit prin comparații irelevante. Acum este timpul analizei pertinete și a acțiunii curajoase.
  3. Abordarea operațională de tip “aici și acum” – Nu putem avea planuri clare pe termen mediu și lung în incertitudine, dar putem face totul exemplar aici și acum.
  4. Adaptabilitatea – Trecutul glorios nu este obligația succesului în viitor. Încrederea în sine și în echipă contează. Atenția la noi oportunități și disponibilitatea pentru transformare sunt importante.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de nouă ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share