Despre obiective și sensul activităţii​

Discutând cu diverși clienţi despre programele de pregătire managerială, adeseori am fost întrebat care dintre temele prezentate în agendă sunt cele mai importante. “Desigur că sunt toate importante”, am răspuns. “Bine, bine, dar dacă aș avea bani să plătesc doar o temă, pe care ai alege-o?”, au insistat cei mai perseverenţi. Răspunsul l-am oferit fără nici o ezitare: “Este vorba despre formularea obiectivelor”.

Eliade Rotariu

Director general @ De Klausen

De ce? Pentru că:

  • dacă știi clar unde și când vrei să ajungi, vei găsi soluţii;

  • oamenii vor înţelege mai ușor și clar dacă și cum te pot ajuta;

  • tu vei fi mai motivat, vei ști unde ai ajuns și cât mai ai de mers până la final;

  • vei delega mai ușor sarcinile;

  • coechipierii tăi și le vor asuma în mai mare măsură;

  • vei reuși să vizualizezi și să simţi victoria, ceea ce îți va da energie și entuziasm.

O să poţi avea, în mod natural, un comportament de manager și de lider, și vei avea toate șansele să devii un bun conducător. Este uimitor câte minuni poate face acea celebră formulă numită SMART. Face parte din ABC-ul managementului și leadership-ului. La fel de uimitor este cât de des uităm să o folosim, chiar dacă o cunoaștem. Obiectivele stabilite în mod corect (principiul SMART) și monitorizate periodic constituie piatra de temelie a eficienţei manageriale. Cele cinci caracteristici ale unui obiectiv sunt:

  • Specific  – Un obiectiv descrie detaliat acţiunile și rezultatele în termeni cuantificabili. Această caracteristică este, de fapt, “specificaţia tehnică” a rezultatului urmărit, atunci când se caută răspunsuri la întrebări de genul: “Cine?”, “Ce?”, “Când?”, “Cum?”.

  • Măsurabil  – Un obiectiv măsurabil este cel care permite stabilirea cu exactitate a faptului că a fost atins ori nu, sau în ce măsură a fost atins. În același timp, un obiectiv măsurabil permite monitorizarea progresului atingerii lui. Este recomandat să specificaţi numeric (ex. “Luna aceasta, vom crește vânzările la produsul X cu 30 la sută faţă de luna anterioară”).

  • Asumabil  – Pentru a defini acest criteriu, trebuie să știi să răspunzi la întrebarea “de ce”. Și răspunsul trebuie să te inspire nu numai pe tine, ci și pe cei din echipa ta sau pe cei implicaţi în atingerea obiectivului. Este motivaţia care le dă energie și entuziasm și de care poate să depindă succesul final.

  • Realist  – Trebuie să identifici și să definești resursele necesare și dificultăţile posibile, căutând răspuns la întrebările: “Sunt disponibile resursele de care am nevoie (timp, finanţe, materiale, oameni, informaţie), pentru a îndeplini acest obiectiv?”, “Ce dificultăţi este posibil să apară și cum le voi depăși?”.

  • Temporal  – Stabilește un deadline clar pentru fiecare obiectiv. Un termen de realizare cert este hotărâtor pentru îndeplinirea reală a obiectivului. Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu încadrat în timp, utilizează întrebări precum: “Când?”, “Până când?”, “În ce perioadă?”.

Nimic nou, dar să nu uităm să folosim constant și perseverent ceea ce știm deja. Succesul depinde, în primul rând, de scopuri menite să ne reprezinte și să ne împlinească, cu adevărat, și care, pe termen lung, să dea sens și forţă existenţei și activităţii noastre.

Dacă nu știi spre ce port navighezi, nici un vânt nu-ţi va fi favorabil.

Seneca
Articolul anterior

Alca Plast: "Avalanșa" cehă

Articolul următor

Excelenţa în servicii = performanţă​

Articole din aceeași categorie
Citește

Decizia în cod roșu

Zi de zi, luăm sute de decizii conștiente sau inconștiente, mai bune sau mai proaste, mai ieftine sau…
Total
0
Share