O companie nu foarte mare, de familie, dar cu ambiții uriașe. Pornită din Cehia, în 1998, Alca Plast este astăzi unul dintre cei mai mari producători de produse sanitare din Europa Centrală și de Est.
Pentru cei 300 de angajați ai companiei cu rădăcini în Cehia, ținta pentru următorii doi ani este clară: trebuie să transforme Alca Plast în cel mai important producător de produse sanitare din Europa. Deocamdată, poziția companiei pe podium nu este amenințată. Alca Plast se bucură de o poziție dominantă pe piețele din Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Rusia și statele baltice. Mai mult decât atât, deține un segment de piață în țările arabe și a “atacat”, în ultimii ani, și Australia, Israel ori India. De altfel, 60 la sută din producție merge la export.
În România, compania este prezentă din 2008, ca reprezentanță. “Creierul” operațiunilor este la Sibiu – oraș ales datorită poziționării sale geografice, dar și pentru că primul client local de anvergură a fost Ambient. Chiar dacă, între timp, portofoliul Alca Plast s-a lărgit, compania condusă de Ioan Ciolan a rămas partenerul cel mai mare. Alături de ea, a apărut o rețea solidă, formată din 25 de parteneri, organizați pe patru segmente: distribuție, DIY, proiecte și firme cu magazine proprii. Din 2009, afacerile Alca Plast în România au fost în continuă creștere. „De vină” au fost extinderea accentuată – și, prin urmare, apariția de noi clienți -, dar și lărgirea gamei de produse. În 2011, cifra de afaceri a fost cu 42 la sută mai mare decât în anul precedent.
Pentru 2012, Dragoș Marcu, directorul general al Alca Plast RO, estimează un nou salt, de 52 la sută, în comparație cu anul trecut. Rezultatele din primul trimestru al anului îi dau încredere. “Era normal să existe o astfel de creștere. Cumpărătorii au început să ne cunoască produsele, să aibă încredere în ele, în Alca Plast și în noi. Încercăm să le oferim clienților noștri servicii cât mai bune: produse de calitate, livrări prompte, suport tehnic, prezentări de produse, protecție. Ne dorim să construim o relație corectă, pe termen lung, cu absolut toți partenerii noștri, și suntem deschiși la sugestiile lor. Aplicăm aceste reguli în fiecare zi, iar rezultatele nu întârzie să apară”. Concurența produselor venite din partea competitorilor consacrați nu îl sperie. “În ultimii ani, cumpărătorul din magazinele de profil, clientul nostru final, preferă să investească în produse de calitate. Avem o politică foarte clară: lucrăm exclusiv prin parteneri și avem un control permanent al poziției noastre pe piață”.
Până în 2011, Dragoș Marcu a fost singurul angajat al subsidiarei din România. Colaborarea sa cu Alca Plast a venit natural. A lucrat, ani buni, în cadrul departamentului de importuri, la Ambient. Cunoștea foarte bine produsele Alca Plast, iar atunci când managementul ceh i-a propus să preia frâiele activității din România, nu i-a fost greu să se adapteze la noua carieră. “Forțat” de rezultatele bune, a adus alături de el un colaborator și plănuiește, pentru viitorul apropiat, extinderea echipei. Mai mult, conducerea Grupului ia în calcul și construirea unei unități de producție, în România. “Ne-am propus, de la început, să avansăm cu pași mărunți, dar siguri. Pe de altă parte, producția din Cehia ne obligă să ținem pasul cu ritmul lor de dezvoltare. Până acum, ne-am atins țintele fixate: suntem o companie de succes, un brand cunoscut la nivel național”, afirmă Dragoș Marcu.
DESPRE ALCA PLAST
Pe lângă gama de produse tradiționale de mecanisme, Alca Plast produce rezervoare îngropate pentru WC și cadre, rezervoare aparente, sifoane de cădiță, ventile, legături de cadă. De curând, gama s-a îmbogățit cu rigole de duș, sifoane de pardoseală și o sferă largă de accesorii. “Desenul decorativ și calitatea joacă rolul fundamental în conceptul companiei. Portofoliul s-a dezvoltat ca urmare a unei experiențe îndelungate și a considerației pentru necesitățile clienților, ultimele tendințe în domeniu și pe piață”, arată Dragoș Marcu. Pentru a se familiariza cu produsele Alca Plast, partenerii din România sunt invitați, periodic, în Cehia. La finalul lunii aprilie, 30 dintre ei au fost prezenți la ceremonia de inaugurare a unei noi hale de producție.
articol publicat în sb.business – ediția de primăvară 2012