Firmele din retailul nealimentar, pe butuci: peste 5.000 au dispărut anul trecut, 200.000 de angajați sunt în pericol

Peste 5.000 de firme din retailul nealimentar şi-au închis porţile, anul trecut, în România, pe fondul lipsei oricărui sprijin real al autorităţilor, susţin reprezentanţii Organizaţiei Patronale a Retailerilor din România – RORETAIL, potrivit cărora sectorul are nevoie de o abordare corectă şi un ajutor concret.

“Într-o industrie în care activează peste 45.000 de companii cu o cifră de afaceri de 81,55 miliarde de lei, lipsa oricărui sprijin real al autorităţilor a făcut ca peste 5.000 de firme din retailul nealimentar să îşi închidă porţile. Nu este un punct de maxim sau un punct de final. Ne îndreptăm rapid spre un colaps cvasigeneralizat al retailului nealimentar, ceea ce riscă să lase fără un loc de muncă peste 200.000 de salariaţi şi să provoace un puternic şoc la nivel economic şi social. Avem nevoie de o abordare corectă şi de un ajutor concret, nu de promisiuni. Vremea lor a trecut”, declară Roxana Socaciu, director executiv RORETAIL.

Patronatele din retail subliniază că redeschiderea magazinelor cu anumite restricţii nu a condus la revenirea volumului vânzărilor la un nivel minimal necesar supravieţuirii economice. “Deşi unele centre comerciale au încercat să susţină activitatea retailerilor nealimentari în baza asigurărilor date de autorităţi privind promovarea unor măsuri de sprijin a acestora, situaţia s-a înrăutăţit dramatic în ultimele luni, în condiţiile în care nu a fost implementată nicio astfel de măsură. Proiectul de OUG privind sprijinul pentru plata chiriilor magazinelor nu a mai fost adoptat, iar Ministerul Fondurilor Europene a eliminat activităţi economice esenţiale ale companiilor active în industrie din categoria celor eligibile pe măsura 2 – capital de lucru. Drept urmare, multe centre comerciale au început executarea scrisorilor de garanţie bancară sau/ şi la acţiuni în instanţă, pentru recuperarea datoriilor de la retaileri. Sub această presiune şi în condiţiile dificultăţilor financiare profunde, companiile din retailul nealimentar îşi încetează, rând pe rând, activitatea”, afirmă reprezentanţii organizaţiei.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

În viziunea patronatelor, industria textilă şi cea de încălţăminte se plasează printre cele mai afectate industrii. Multe fabrici au fost închise, iar retailerii se confruntă cu stocuri mari, ce nu pot fi comercializate. Estimările arată că, în acest sector, vânzările au rămas cu mult sub nivelul inferior celui anterior crizei. Scăderile vânzărilor din magazine au ajuns la medii de 60- 80 la sută.

“În ultimele două luni, reprezentanţii RORETAIL au solicitat reluarea dialogului cu autorităţile şi au transmis în nenumărate rânduri, către ministerele de resort şi Guvern, propunerile sale, însă ele au rămas fără niciun fel de răspuns. RORETAIL face apel la Guvernul României să promoveze de urgenţă deciziile aşteptate de sprijinire a retailului nealimentar, unele dintre ele cuprinse şi în programul de guvernare”, susţine RORETAIL.

Pe lista solicitărilor se află deblocarea şi aprobarea proiectului de OUG privind ajutorul pentru plata chiriilor pentru întreprinderile din centrele comerciale; completarea măsurilor din OUG 130/2020 destinate capitalului de lucru cu o serie de activităţi eligibile pentru activităţile economice afectate sever de criză; permiterea accesului la măsurile de sprijin/ finanţare şi a companiilor (mijlocii) ce înregistrează mai puţin de 50 milioane de euro cifră de afaceri, dar care au mai mult de 249 de angajaţi, sau există o legătură între companii; identificarea şi promovarea unor măsuri/ programe pentru sprijinirea industriilor/ activităţilor care nu au fost incluse în programele de granturi de capital de lucru (fashion, încălţăminte, servicii înfrumuseţare, locuri de joacă copii etc.).

Organizaţia Patronală a Retailerilor din România – RORETAIL este o asociaţie înfiinţată în 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar şi din HoReCA din centrele comerciale. Organizaţie include branduri naţionale şi internaţionale, ce însumează peste 12.000 de angajaţi.

Articolul anterior

Azomureș dă startul unui program de internship plătit pentru studenții cu profil tehnic și economic

Articolul următor

CV30 le oferă profesioniștilor din companii un Chill Pack, pentru o stare de bine și relaxare

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share