În patru ani, Programul Accelerator Polonia și România lansat de NESsT și IKEA Social Entrepreneurship a sprijinit patru întreprinderi sociale românești, care au creat peste 1.500 de locuri de muncă pentru persoanele din comunitățile defavorizate din țară.
ROMO (Farm to Fork), Helyénvaló (Cumsecade), ALTRNTV (Atelier Merci) și Atelierul de Pânză operează în domenii-cheie precum agricultura durabilă, economia circulară și sustenabilitate. Ele au trecut printr-un proces riguros de îmbunătățire a performanțelor economice, sociale și de mediu, dar și prin sesiuni de mentorat, pentru a găsi modalități de a crește impactul în comunitățile lor, de a crea locuri de muncă decente pentru persoanele marginalizate și de a menține un impact negativ minim asupra mediului.
“Creativitatea și forța de a inova, cu care antreprenorii sociali au venit în acești ani, au demonstrat puterea întreprinderilor sociale de a transforma în bine comunitățile marginalizate, de a crea locuri de muncă decente pentru persoanele excluse. Întregul proces se desfășoară într-un mod sustenabil și prietenos cu mediul, este real și demonstrabil prin cifre de impact”, declară Ioana Samoil, Manager de Program la NESsT România.
- Cum a murit managementul resurselor umane
- Adina, “internul” de la Iași care testează aplicațiile Poștei Române
- Cum pot reduce companiile fluctuația de personal? Factori-cheie pentru retenția angajaților
Cine sunt întreprinderile sociale implicate în program?
- ALTRNTV (Atelier Merci) produce îmbrăcăminte realizată manual din materiale organice. Cu o strategie de economie circulară, transformă deșeuri textile în produse decorative pentru casă sau genți și oferă servicii de reciclare pentru hainele uzate ale clienților.
- Atelierul de Pânză (ADP) produce și vinde produse textile realizate din bumbac 100 la sută reciclat. În același timp, prin Bine Primit, programul care a apărut împreună cu Programul Accelerator NESsT – IKEA Social Entrepreneurship, sprijină alte întreprinderi, axate pe impact social și de mediu, și le promovează produsele în pachetele cadou de sărbători, vândute clienților din marile companii. Organizațiile sociale sprijinite de ADP includ brutării care oferă locuri de muncă tinerilor și mamelor din medii defavorizate și afaceri de reciclare și cosmetice care angajează persoane cu HIV și/sau dizabilități fizice și mentale.
- Helyénvaló (Cumsecade) sprijină micii producători agricoli din regiunea Odorheiu Secuiesc să-și vândă și să-și promoveze produsele artizanale, inclusiv carne, legume proaspete, produse de patiserie, condimente din plante și produse apicole. Cultivă încrederea în comunitatea locală și organizează degustări, întâlniri la ceai și vizite la ferme. Astfel, producătorii locali ajung să-și cunoască mai bine clienții și să creeze legături pe termen lung cu ei. Membrii comunității locale au acces direct și transparent la modul în care produsele pe care le consumă ajung pe mesele lor.
- ROMO conectează consumatorii și producătorii printr-un model renumit de farm to fork. Clienții care caută produse sănătoase și proaspete ajung direct la micii producători rurali. ROMO sprijină fermierii și artizanii să creeze canale stabile de vânzare, promovând practici sustenabile. ROMO utilizează platformele de social media pentru a cultiva comunități online de consumatori preocupați de sănătate și de mediu, interesați de cumpărături locale.