Business-urile de pe piaţa românească de retail farmaceutic au rămas, cu mici excepţii, în curtea antreprenorilor care au înfiinţat companiile în urmă cu mai bine de două decenii, când a început dezvoltarea sectorului privat.
Antreprenorii români au accelerat procesul de dezvoltare a companiilor prin investiţii, astfel că vorbim acum de business-uri de miliarde de lei, deţinute de oamenii care le-au creat. Există şi afaceri de talie mică sau medie, farmacii independente sau lanţuri regionale, care urmează modelul afacerilor de familie, însă piaţa este dominată de jucătorii mari. Primii cinci retaileri dețin o cotă de circa 22 la sută din totalul farmaciilor, potrivit calculelor ZF.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Anca Vlad a pariat pe zona de business încă din anii ’90 şi a fondat două afaceri în domeniul farma – distribuitorul de medicamente Fildas şi lanţul de farmacii Catena. Antreprenoarea controlează afaceri cumulate de circa 5,5 miliarde de lei, în 2017. Catena este liderul pieţei de retail farma, cu 670 de farmacii la nivel naţional, iar Fildas ocupă poziţia a treia pe piaţa de distribuţie.
Anca Vlad crede că brandul românesc este importat pentru economia ţării şi pentru angajaţii care lucrează în afacerile româneşti. În schimb, pentru consumatori nu are importanţă naţionalitatea brandului, ci doar calitatea serviciilor şi a produselor oferite, precum şi raportul calitate/preţ. „Pentru economia unei ţări este important să existe branduri autohtone şi antreprenori proprii, care să aducă energie, creativitate şi locuri de muncă”, a spus antreprenoarea, pentru ZF.
La vârful pieţei farma locale se află exclusiv branduri create de antreprenorii care au simţit potenţialul acestei pieţe atunci când România începea să înveţe cu ce se mănâncă regimul capitalist. Dintre primele cinci, patru sunt deţinute în continuare de fondatori. Singura excepţie este Sensiblu.
Cea mai mare tranzacţie din piaţa farma de anul trecut, dar şi una dintre cele mai mari din istorie, a fost vânzarea grupului A&D Pharma, din care fac parte distribuitorul Mediplus şi farmaciile Sensiblu, către cehii de la Penta Investments. Fondul de investiţii deţinea deja pe piaţa locală 31 de farmacii, pe care le cumpărase de la alţi antreprenori locali tot în 2017.
Achiziţiile au fost făcute prin lanțul de farmacii Dr. Max. Mutarea a consemnat şi cu o premieră: intrarea în arenă a unui fond de investiţii străin. Încă nu se cunosc toate detaliile referitoare la evoluţia farmaciilor Sensiblu, dacă vor fi redenumite sub umbrela Dr. Max sau ce se va întâmpla cu modelul low cost Punkt.
Lanţul de farmacii Dona, al treilea jucător din piaţa de profil, a fost înfiinţat în urmă cu peste 25 de ani de Eugen Banciu, un medic care a mai făcut un pas în dezvoltarea afacerii după ce a hotărât extinderea prin sistem de franciză a business-ului, în 2016. Sub umbrela Dona intră 300 de farmacii, deţinute de nouă companii antreprenoriale cu capital privat românesc. Afacerile Dona (Siepcofar) au ajuns în 2016 la 902 milioane de lei.
Ropharma, Farmacia Tei şi Beladonna sunt alte branduri româneşti care completează peisajul local, unde sunt active circa 8.000 de farmacii.