Nuclearelectrica și CEAE susțin educația STEM în sistemul formal de învățământ

Compania Nuclearelectrica se alătură eforturilor Centrului de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) de a promova educația STEM (științe, tehnologie și matematică) în sistemul de învățământ formal din România.

Cu sprijinul Nuclearelectrica, CEAE a organizat un curs de formare care să pregătească profesori de științe, din șapte noi județe, pentru a deveni formatori acreditați. Aceștia le vor oferi cadrelor didactice din Cluj, Tulcea, Ialomița, Galați, Dolj, Alba și Dâmbovița  instrumente eficiente de predare a științelor exacte prin metode active, care să le trezească elevilor curiozitatea față de lumea înconjurătoare și să le dezvolte mecanismele de gândire și spiritul critic.

Astfel, 11 formatori vor putea îndruma și sprijini peste 550 de profesori să aplice la clasă metoda investigației, o metodă modernă de predare, ce pune accent pe “elevul învață ca să facă”, în loc de “elevul învață ca să știe”. Profesorii vor putea să renunțe la stilul abstract de predare, bazat pe enunțarea teoremelor, a formulelor și definițiilor și pe rezolvarea de probleme după rețete predefinite. Acestea vor fi înlocuite cu metode interactive, care să-i facă pe elevi să ajungă singuri la explicațiile fenomenelor discutate la ore. Peste 15.000 de elevi, beneficiari ai avantajelor acestei abordări, vor avea șansa să învețe să gândească corect și structurat.

Educația occidentală pune tot mai mult accent pe studiul și aprofundarea științelor, tehnologiei și matematicii – încadrate sub denumirea generică de educație STEM, care dezvoltă competențele și abilitățile necesare integrării cu succes pe piața forței de muncă pentru generațiile viitoare. În acest context, CEAE formează profesorii de științe din România astfel încât să poată aduce la clasă aceeași abordare ca și profesorii din țările cu sisteme educaționale performante, care aplică cu succes metoda investigației de ani de zile.

Nuclearelectrica s-a alăturat proiectului CEAE, în cadrul politicii sale de CSR, fiindcă este direct interesată de pregătirea tinerelor generații de specialiști în științe, prin utilizarea unor metode inovatoare, bazate pe demonstrație. “Industria nucleară din România are nevoie de specialiști, de forță de muncă înalt calificată, de un set specific de abilități, aptitudini și abordare și de dedicație, deoarece combinația dintre cunoaștere și implicare conduce la obținerea unor rezultate deosebite. Ne interesează să creăm o punte de legătură cu profesorii și elevii și să ne oferim sprijinul în susținerea pregătirii educaționale, iar ulterior să putem atrage acești tineri spre domeniul nuclear, domeniu ce oferă multe posibilități de dezvoltare atât prin prisma operațiunilor curente, dar și prin cea a proiectelor de investiții. Energia nucleară este o sursă a viitorului, așadar ne construim acest viitor”, declară Cosmin Ghiță, director general Nuclearelectrica.

În 2020, primele trei abilități de care vor avea nevoie angajații vor fi rezolvarea de probleme complexe, gândire critică și creativitate. Iar aceste abilități pot fi dezvoltate în special prin modernizarea metodelor de învățare la clasă a științelor. “Chiar dacă la început societatea  a fost mai refractară în a susține cauze strategice, ar fi de dorit să înțeleagă că miza schimbării în educație trebuie să fie România celor mulți și bine pregătiți. Iar acest lucru nu se poate realiza fără să-i ajutăm pe profesori să utilizeze metode moderne de învățare, cu ajutorul cărora să le retrezească curiozitatea naturală copiilor. Vorbim de abandon școlar, dar acesta nu apare doar din cauze sociale sau financiare. Apare și din lipsa unei relații între ceea ce se predă la școală și viața de zi cu zi a elevilor. În ce măsură aceștia sunt implicați în activitățile din timpul orelor, încurajați să răspundă și să participe, fără frica că vor fi sancționați pentru orice greșeală? Atunci când ei nu pot face corelații și nu-și pot explica fenomenele cu ajutorul a ceea ce au înțeles în timpul orelor, consideră că școala este irelevantă și o abandonează. Metodele promovate de CEAE îi ajută pe profesori să lucreze și să valorifice potențialul din fiecare elev, nu doar al celor care sunt peste medie”, spune Cristian Hatu, membru fondator CEAE.

Articolul anterior

Studiu: 84 la sută dintre medicii români au plecat în străinătate pentru a se dezvolta profesional

Articolul următor

Supply Chain & Logistics Forum: Cum arată sectorul industrial și logistic în 2017 și cum se adaptează managerii noilor cerințe?

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share