În luna iunie 2018, a fost publicat clasamentul celor mai „inteligente” orașe din lume. Adică al celor mai avansate orașe în ceea ce privește capitalul uman, coeziunea socială, economia, mediul, guvernanța, planificarea urbană, atractivitatea la nivel internațional, tehnologia, mobilitatea și transportul.
Constantin Măgdălina
Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente
România lipsește din acest clasament
Realizat de prestigioasa IESE Business School, clasamentul include 165 de orașe din 80 de țări, dar nu include și România. Să fie din cauza unor limitări metodologice de cercetare sau, pur și simplu, din lipsa de date și exemple de orașe inteligente din România? Nu știm. Ceea ce rămâne ca o tristă remarcă este faptul că țările vecine, precum Bulgaria, Ungaria, Ucraina sau Serbia, sunt reprezentate prin capitalele lor în acest clasament, dar România lipsește.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Clasamentul își propune să fie un instrument pentru primari, city manageri, companii și factori interesați, pe care îi ajută să îmbunătățească calitatea vieții rezidenților din orașe. Studierea celor mai avansate orașe, în funcție de fiecare dintre cei zece factori analizați, este o sursă de inspirație pentru identificarea celor mai bune practici pentru inovație, sustenabilitate, echitate și conectivitate.
Orașul inteligent se construiește cu viziune
Nu este suficient ca un oraș să performeze într-o singură privință, pentru ocuparea unei poziții de frunte în acest clasament. Este nevoie ca performanța să fie constant pozitivă, la toate cele zece capitole analizate. Altfel, orașele în cauza vor produce dezechilibre. Este foarte dificil de conciliat puterea economică cu coeziunea socială și mobilitatea sau transportul cu mediul. De aceea, măsurarea succesului este un proces în derulare complex, ce necesită viziune din partea celor implicați.
Și totuși, dacă ar fi să selectăm un oraș din România, care s-a remarcat prin implementarea unui proiect de oraș inteligent, acesta este Alba Iulia. Realizat în parteneriat public privat, acest proiect smart city este concentrat pe comunitate și mediul de afaceri.
- Comunitate. Prin convertirea tehnologiilor moderne, pentru îmbunătățirea calității vieții.
- Mediul de afaceri. Prin transformarea orașului într-un mediu prietenos pentru afaceri și lansarea de start-up-uri.
Scopul? Creșterea eficienței economice, creșterea calității vieții și reducerea costurilor. Motivele reușitei? Strategia de dezvoltare 2014-2020, elaborată împreună cu Banca Mondială, atragerea a peste 200 de milioane de euro din fonduri europene, în ultimii zece ani. Alba Iulia este singurul oraș cu manual de brand din România, ceea ce-i dă coerentă în promovare și vizibilitate. Tot sistemele digitale dau transparență în cheltuirea banului public, Alba Iulia aflându-se sub monitorizarea Moody. Consecința implementării acestor tehnologii este creșterea demografică și teritorială a orașului. Recunoașterea reușitei stă în cooptarea orașului ca partener în opt proiecte URBACT la nivel european.
România poate avea orașe inteligente
De ce am menționat Alba Iulia? Ca să arăt că se poate. Poate că nu suntem (încă) în clasamentul celor mai inteligente orașe, dar putem fi. Important este să avem aleși cu viziune, oameni de implementare pricepuți și lideri locali care să agreeze un plan comun de dezvoltare.
Schimbarea conducerii adminstrative nu are voie să încline balanța deciziilor decât în folosul cetățenilor și orașului. Acordul comun în privința calendarului de implementare pe direcțiile agreate este esențial și trebuie respectat. Astfel se construiește încrederea factorilor implicați în transformarea așezărilor urbane în orașe inteligente. Sunt generate rezultate, sunt depășite afilierile partinice și crește speranța cetățenilor în viitor.
Nivelul de trai al cetățenilor depinde de nivelul de competitivitate al orașului în regiunea de dezvoltare, al regiunii comparativ cu nivelul țării și al țării cu lumea. Numai facilitând dezvoltarea unor componente precum capitalul uman, coeziunea socială, economia, mediul, guvernanța, planificarea urbană, atractivitatea la nivel internațional, tehnologia, mobilitatea și transportul, România devine competitivă. Orașul inteligent nu e un moft, e o necesitate.
DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA
Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Pe de altă parte, certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.