Prezentul muncii este aici. Ce trebuie să știe angajatorii

În ultimii ani, am fost martorii unor schimbări radicale în ceea ce privește modul de lucru, și nu numai. Avem toate motivele să credem că viitorul muncii este deja foarte bine ancorat în prezent.

Andrei Crețu

Co-fondator @ Pluria

Work-from-home s-a transformat în work-from-anywhere, astfel că angajatorii au fost nevoiți să se adapteze, să găsească soluții pentru a-și reține angajații și pentru a le menține gradul de satisfacție. În consecință, rolul departamentului de Resurse Umane a devenit vital pentru bunul mers al companiei și a trecut de la o funcție percepută ca fiind una de suport, la una critică, cu impact strategic în regândirea proceselor de lucru.

Pentru a merge în profunzimea acestor noi contexte, am realizat recent analiza calitativă România lucrează hibrid, în rândul angajatorilor din mai multe industrii (cea de servicii financiar-bancare, producție, IT&C, retail șI publicitate), din care au reieșit mai multe tendințe ale pieței muncii locale. Vom explora în continuare o parte dintre acestea:

Flexibilitatea, mai mult decât un buzzword

Pandemia ne-a arătat că suntem diferiți inclusiv în ceea ce privește modul de lucru, astfel că flexibilitatea este menită tocmai să contracareze principiul one-size-fits-all, atât de comun înainte de 2020.

Pe lângă beneficiile financiare, la fel de importante pentru angajați sunt și alte beneficii non-materiale, cum ar fi flexibilitatea, specifică modului de lucru hibrid și un atu pe care consider că orice companie cu o cultură de lucru sănătoasă îl are.

Flexibilitatea se referă atât la modul de lucru, cât și la locul din care oamenii aleg să lucreze. Dacă ar fi să o definim, am putea spune că ea presupune ca un angajator să-i acorde angajatului său autonomia de a-și organiza modul și timpul de lucru în funcție de nevoile și preferințele sale. Cu alte cuvinte, dacă într-o companie este implementat sistemul hibrid, trei zile de acasă și două de la birou, dar angajatorul le va spune angajaților că lunea și miercurea trebuie să vină la birou, nu putem vorbi de flexibilitate în adevăratul sens al cuvântului.

Includerea în pachetele de angajare a beneficiului flexibilității creează deja un avantaj competitiv pentru companiile care își ascultă în mod real, și nu doar declarativ, angajații, și vin în întâmpinarea nevoilor lor. Mai mult, studiile arată că flexibilitatea specifică modului de lucru hibrid poate influența pozitiv bunăstarea angajaților, poate crește gradul de loialitate și, nu în ultimul rând, poate contribui la menținerea sănătății mintale.

Spațiile de lucru devin spații sociale

Pe lângă schimbările aduse modului de lucru din ultimii ani, vorbim și de schimbările legate de locurile în care putem sau alegem să lucrăm. Conceptul de work-from-anywhere ne-a arătat că putem lucra de oriunde, cât timp avem acces la instrumentele necesare pentru a ne duce la bun sfârșit munca, la fel cum procedam și înainte, la birou.

Companiile afirmă că analizează sau iau deja măsuri legate de adaptarea spațiilor pentru modelul de lucru hibrid, astfel încât să le pună la dispoziție echipelor spații adecvate pentru nevoile actuale și care să faciliteze, în primul rând, conectarea oamenilor. Acest lucru se poate realiza prin întâlniri săptămânale la birou, care să îmbine atât sesiuni dedicate lucrului în echipă, cât și socializării.

Conform analizei noastre, România lucrează hibrid 2022, peste 60 la sută dintre companii și-au propus să-și păstreze o parte dintre spațiile de birouri deținute, ceea ce arată disponibilitatea de a implementa soluții creative în ceea ce privește transformarea birourilor fixe în “spații sociale”, destinate socializării șI întâlnirilor dintre colegi.

În ceea ce privește procesul de recrutare, vedem că aproape jumătate din companii intenționează să-și mărească echipele prin angajarea specialiștilor în sistem remote. În consecință, pentru a putea găzdui întreaga echipă, unii angajatori nu vor renunța la spațiile pe care le dețin. Mai mult, aceste spații vor putea fi gestionate de oriunde, prin intermediul unor soluții și platforme digitale, așa cum este și cazul platformei noastre.

Criteriile evaluării angajaților se schimbă

O altă realitate a sistemului de lucru hibrid, pe care angajatorii ar trebui o aibă în vedere, este reprezentată și de modul în care evaluează productivitatea, performanța și contribuția angajaților, precum și modul în care echipele interacționează.

E nevoie de identificarea unor criterii relevante și indicatori adecvați în raport cu munca prestată, precum și definirea unor noi procese de HR care să vină în întâmpinarea angajatului. Pachetele salariale, la rândul lor, va trebui să fie regândite pentru a se adapta noilor criterii.

Datorită flexibilității mai sus menționate, modelul de lucru hibrid favorizează prioritizarea sănătății emoționale și menținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională, care se traduce și printr-o coeziune mai mare a echipelor.

Orice companie care vrea să atragă oameni valoroși și să asigure un climat sănătos pentru dezvoltarea echipelor, atingând în același timp și obiectivele de business, are de câștigat dacă se adaptează la realitatea pieței muncii și la nevoile angajaților.

BIO ANDREI CREȚU

Cu experiență în consultanță în management și investiții în capital de risc, este co-fondator al Pluria, prima platformă internațională (cu prezență în România, Spania, Portugalia și principalele țări din regiunea LATAM: Columbia, Brazilia și Mexic) care, în baza unui abonament lunar sau subscripție anuală, permite companiilor posibilitatea implementării unui model de lucruhibrid, în mod flexibil și eficient. Rețeaua Pluria include peste 300 de spații. Toate pot fi accesate printr-o aplicație mobilă disponibilă în Google Play și AppStore.

Articolul anterior

Trei sferturi dintre românii cu două locuri de muncă și-au luat al doilea job fiindcă aveau nevoie de suplimentarea veniturilor

Articolul următor

Unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii IT din țările vorbitoare de germană înființează o filială în Romania

Articole din aceeași categorie
Total
17
Share