Primul instrument de măsurare a competențelor digitale din România, dezvoltat de UiPath Foundation și Brio, este disponibil pentru elevi

UiPath Foundation și Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale avizată de Ministerul Educației și Cercetării, lansează primul instrument de diagnosticare și evaluare a literației digitale în rândul elevilor din România.

După mai mult de zece luni de dezvoltare, cele două entități pun la dispoziția publicului o serie de teste de literație digitală (alfabetizare digitală) adresate elevilor din clasele I-XII, disponibile gratuit pe brio.ro. Testele sunt lansate într-o primă etapă în varianta beta. Versiunea finală este programată pentru aprilie 2022. Partener de implementare al proiectului este Banca Comercială Română (BCR).

Testele măsoară competențele elevilor legate de interacțiunea cu diferite device-uri și programe digitale, în contextul unor scenarii variate: școală, casă și familie, prieteni și hobby-uri. Literația digitală poate fi observată, măsurată și dezvoltată prin intervenții pedagogice. De aceea, instrumentul vine și în sprijinul profesorilor și învățătorilor, care îl pot folosi pentru evaluarea capacităților elevilor. Testele sunt dezvoltate în concordanță cu reglementările Cadrului European pentru evaluarea competențelor digitale emis de Comisia Europeană și cuprind mai multe niveluri de dificultate, corespunzătoare competențelor digitale pe care ar trebui să le dețină  fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă.

“Pentru a rămâne dedicați obiectivului nostru de a susține copiii din medii defavorizate, eforturile noastre vor merge în direcția asigurării vizibilității și accesibilității acestui instrument elevilor și cadrelor didactice din zone și comunități vulnerabile, unde decalajele educaționale și sociale deja existente au fost amplificate de contextul pandemic”, declară Raluca Negulescu-Balaci, director executiv UiPath Foundation.

Testele au fost elaborate de un colectiv complex de experți în psihometrie, științe ale educației, IT, și de experți în domeniul digital. “Competența digitală este una din cele opt competențe-cheie europene după care funcționează și sistemul românesc de educație. Lipsa de literație digitală nu este determinată de lipsa accesului la gadget, ci de lipsa aplicării unei strategii naționale privind digitalizarea sistemului de educație și formare, dar și de interesul și slaba pregătire a actorilor implicați în acest proces.

Acoperim competența digitală si asigurăm componenta de evaluare și de monitorizare, pentru a avea o imagine actuală asupra situației și modalităților de intervenție. Demersul nostru nu se oprește aici. Avem în plan să inițiem un Program Național pentru Evaluarea și Dezvoltarea Competențelor Digitale ale copiilor și profesorilor din România”, spune Dragoș Iliescu, CEO, Chief Scientist și fondator Brio.  

Metodologia de testare se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT), ce calculează pentru fiecare întrebare trei parametri: “dificultatea”, “discriminarea” și “probabilitatea ca răspunsul corect să fie ghicit”. La finalul testului, elevul va primi un raport în care sunt detaliate rezultatele sale, ce conține scorul total obținut și descrierea acestuia, în termeni de comportamente, cunoștințe și atitudini.

Modelul de competențe care stă la baza testelor are în vedere cinci mari arii: literația informațională și a datelor (capacitatea de a acumula informații și date din mediul online), comunicarea și colaborarea (toate situațiile în care socializarea este transpusă în mediul digital), crearea de conținut digital (inclusiv cunoștințele de programare), siguranța (capacitatea de a proteja dispozitivele, conținutul, datele personale și îmbunătățirea sănătății fizice și mentale), rezolvarea de probleme (capacitatea de a identifica nevoi și de a rezolva probleme practice în mediile digitale).

Potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează pe ultimul loc în UE. 56 la sută dețin competențe digitale de bază, față de media UE de 80 la sută. România este pe ultimul loc și la nivelul populației generale – doar zece la sută dintre români au abilități digitale superioare (vs 33 la sută media UE), în timp ce 43 la sută au abilități reduse (vs 28 la sută media UE).

Articolul anterior

Alina Bulgariu, noul vicepreședinte financiar al Ursus Breweries

Articolul următor

EXEC-EDU oferă burse de peste 7.000 de euro pentru antreprenori

Articole din aceeași categorie
Total
23
Share