În oglinda unor costuri de trai tot mai mari, companiile trebuie să adopte o abordare diferită, în care angajatul e pe primul loc, pentru a putea evita o criză a demisiilor. Asta se poate face prin suport financiar și un echilibru mai bun între viața personală și profesională, arată a treia ediție a Raportului Global Workforce of The Future 2022, realizat de Grupul Adecco.
„Deși am observat că mai mult de jumătate dintre români sunt mulțumiți de jobul lor, suntem încă sub media globală și statisticile altor țări. Am sesizat și o scădere a bunăstării mintale – aproape un sfert dintre români declară că sănătatea mintală s-a înrăutățit în ultimele 12 luni – și putem fi de acord că există mult loc de îmbunătățire. În discuția despre creșterea salariilor, este esențial să subliniem că 71 la sută dintre lucrătorii români care nu lucrează la birou au o sursă suplimentară de venit și aproape un sfert dintre lucrătorii de birou au un salariu în plus de la alt job. Asta ne oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care angajații se luptă cu salariile în fiecare lună și, prin urmare, recurg la a-și lua alte locuri de muncă”, spune Florin Godean, Country Manager Adecco România.
Barometrul fericirii în muncă
La nivel global, 62 la sută dintre lucrători sunt mulțumiți de jobul lor, aspect constant în toate regiunile, mai puțin pe piețele europene și în Japonia, unde majoritatea țărilor se află sub medie. În România, 56 la sută sunt mulțumiți de jobul actual – sub media din Polonia, unde 60 la sută dintre respondenți afirmă asta.
Bunăstarea mintală, la cel mai slab punct din ultimul an
Bunăstarea mintală este unul dintre cele mai importante beneficii pe care o companie le poate include în oferta sa. Totuși, la scară globală, 24 la sută dintre respondenți cred că sănătatea mintală s-a înrăutățit în ultimele 12 luni, față de 21 la sută dintre români.
Angajații au nevoie de venituri suplimentare
Să ai o sursă de venit suplimentară este norma pentru mai mult jumătate dintre angajații care nu lucrează la birouri. 71 la sută dintre români fac același lucru asta să-și poată susține cheltuielile, cu peste zece la sută peste media globală. Aproape un sfert (23 la sută) dintre lucrătorii de birou la nivel global au un venit suplimentar, față de 32 la sută în România.
Satisfacția privind securitatea locului de muncă
71 la sută dintre românii care nu lucrează la birou sunt mulțumiți de sentimentul de securitate a locului de muncă și se simt încrezători în piața muncii și în capacitatea lor de a găsi rapid un nou job, față de 70 la sută în media globală. 76 la sută dintre lucrătorii de birou din România au acest sentiment de securitate a locului de muncă și doar 74 la sută se simt așa la scară globală.
Burnout-ul, „dușmanul” invizibil
La nivel macro, unu din doi lucrători este îngrijorat de epuizare. Lucrătorii din America Latină, SUA, Australia, Turcia și câteva țări europene sunt mai îngrijorați decât media globală. 46 la sută dintre români sunt preocupați de burnout, în timp ce 49 la sută dintre lucrătorii la nivel global au aceeași îngrijorare.

Criza costurilor de trai duce la muncă suplimentară
Inflația este o cauză majoră de îngrijorare pentru lucrători. Trei din cinci se tem că salariul nu le este suficient pentru a gestiona rata inflației și criza aferentă costurilor de trai. De aceea, mai mult de jumătate (51 la sută) își caută un al doilea job și aproape patru din zece angajați care nu lucrează la birou (35 la sută) recunosc că au primit bani “la negru”. Millennialii sunt dispuși să meargă pe oricare dintre cele două variante.
Quitfluencers amenință cu demisia în masă
Sondajul evidențiază ascensiunea conceptului de quitfluencer. Peste două treimi (70 la sută) dintre angajați iau în considerare ideea de a renunța dacă îi văd pe alții plecând. Țările cele mai expuse acestui fenomen sunt cele cu numărul cel mai mare de lucrători care, probabil, vor demisiona: Australia (33 la sută), Elveția (32 la sută), Europa de Est, Orientul Mijlociu și Africa de Nord (31 la sută). Generația Z are de 2,5 ori mai multe șanse de a fi influențată să renunțe decât cea a baby-boomerilor.
Sondajul relevă o nevoie clară a companiilor de a se concentra pe soluții de retenție, fiindcă aproape o treime dintre lucrători (27 la sută) își declară intenția de a renunța la job, în următorul an. Aproape jumătate (45 la sută) caută activ un loc de muncă. Companiile se pot opune tendințelor investind în scheme de recalificare și retenție, pentru a ține la distanță trendul demisiilor.
Generațiile tinere cer flexibilitate
Generațiile mai tinere se răzvrătesc tot mai mult împotriva teoriei greedy job și evită locurile de muncă care preiau control asupra vieții. Aproape jumătate din GenZ (47 la sută) beneficiază de săptămâna de patru zile, față de 18 la sută dintre baby-boomers.
Dintre cei 32 la sută lucrători care lucrează patru zile pe săptămână, 51 la sută au acceptat o reducere a salariului. Deși săptămâna scurtă nu e încă un factor-cheie în alegerea unui job, asta s-ar putea schimba rapid, iar companiile trebuie să fie dispuse să creeze un mediu de lucru flexibil, pentru a menține angajații fericiți și implicați pe termen lung, și să ofere un echilibru mai sănătos între viața personală și cea profesională.
Loialitatea și satisfacția generală a lucrătorilor
Pe măsură ce companiile se confruntă cu provocarea demisiilor, pe fondul inflației și al unei posibile recesiuni, raportul indică soluții în anumite domenii-cheie, pentru a reduce cifra de afaceri. Deși a fost un instrument eficient de recrutare în ultimii ani, lucrătorii nu mai rămân la locul de muncă doar pentru salariu. Motivele suplimentare pentru care se angajează față de o companie includ o cultură puternică a organizației, care oferă un echilibru bun între viața profesională și cea privată, relații fructuoase cu colegii și oportunități de dezvoltare atent concepute, în special pentru non-manageri.
Satisfacția generală la locul de muncă este multidimensională și se bazează pe combinația potrivită de salariu pentru performanță, avansare în carieră, flexibilitate, sănătate mintală și bunăstare. Ca să prevină o criză a demisiilor, acum e momentul ca angajatorii să-și modifice prioritățile față de oamenii lor și să-și motiveze toți angajații, oriunde s-ar afla.
Grupul Adecco este un lider mondial de soluții în domeniul resurselor umane. Are trei business units globale – Adecco, Akkodis și LHH, în 60 de țări, și 34.000 de angajați.
Global Workforce of The Future Report 2022 examinează lumea muncii prin prisma a 34.200 de respondenți din 25 de țări. Este cea mai mare și mai largă secțiune de lucrători la nivel global, acoperită de cercetarea Adecco. În 11 octombrie, Adecco organizează un webinar pentru mai multe insight-uri și discuții cu Chief Human Resource Officers din companii globale.