Pehart Grup folosește una dintre strategiile de scalare a unui business cu cel mai mare succes la nivel mondial: filosofia Lean.
Procesul de îmbunătățire Pehart (PIP), prin implementarea metodologiei Lean, a fost demarat în 2024 și este coordonat de Mihai Delean, Information Technology Manager la Pehart Grup.
Pehart Grup a decis să investească nu doar în tehnologii de producție performante, ci și în soluții pentru crearea unei culturi organizaționale solide. Implementarea metodologiei japoneze Lean, centrată pe maximizarea valorii oferite clienților și eliminarea risipei, este strategia prin care Pehart Grup urmărește atingerea excelenței operaționale și consolidarea statutului său de lider pe segmentul produselor din hârtie.
- 10 ani de inovație: Rolul OPSWAT România în securizarea infrastructurii critice globale
- Auchan oferă peste 20 de burse într-un program part-time de dezvoltare profesională pentru studenți și masteranzi
- Henkel Romania și voluntarii săi construiesc pentru generațiile viitoare
„Din 2005, Pehart Grup a investit continuu în tehnologii și linii noi de fabricație, iar planul de dezvoltare pentru anii următori presupune accelerarea acestui ritm. Pe măsură ce compania s-a dezvoltat, am conștientizat importanța consolidării unei baze care să susțină investițiile.
Este necesară dezvoltarea echipei de lideri, reașezarea funcțiilor și a așteptărilor, utilizarea tuturor resurselor disponibile – orice persoană din companie poate avea o idee de îmbunătățire. Consolidarea bazei de dezvoltare presupune schimbarea culturii organizației, iar pentru aceasta am ales să implementăm o filozofie de lucru venită din industria auto japoneză (Toyota), care are un scop clar: să elimine risipa și să creeze mai multă valoare cu mai puține resurse”, spune Mihai Delean.
Principalul obiectiv al implementării filosofiei Lean este bine descris de un citat al organizației care a lansat metoda: „Nu construim mașini, ci oameni care construiesc mașini”. Similar, liderul pieței de produse din hârtie pentru uz casnic urmărește eficientizarea proceselor de producție prin dezvoltarea competențelor echipei – „ale tuturor, de la top management, la middle management și până la operatori”.
Fiecare angajat – indiferent de rolul său în companie – a fost implicat în strategia de optimizare operațională și de creare a unui mediu de lucru bine organizat, eficient, fără pierderi. Pehart Grup a selectat un consultant extern care colaborează strâns cu întreaga organizație pentru menținerea unui ritm constant de includere în rutina zilnică a principiilor Lean. Compania a format și o echipă de 28 de angajați, pe care i-a inclus într-un program intensiv de pregătire ca să devină specialiști în îmbunătățire continuă (Lean).
„Am demarat trainingul cu operatorii, mecanicii și electricienii din ambele fabrici – din Sebeș și Dej -, pentru identificarea celor opt tipuri de pierderi din producție. În paralel cu sesiunile de pregătire, am început să colectăm de la angajați ideile de îmbunătățire, iar la finalul lui 2024 am ales procesele pe care doream să le îmbunătățim și am început să aplicăm tehnicile învățate”, explică Mihai Delean.

Provocări, beneficii și în cât timp se văd rezultatele
Improvement și Coaching Kata, două metode Lean dezvoltate de Mike Rother, care susțin îmbunătățirea continuă și dezvoltă competențele de leadership din organizații, sunt instrumentele utilizate de Pehart Grup pentru perfecționarea organizației, ceea ce aduce beneficii și în zona economică. Mediul de lucru devine mai curat și mai sigur, se reduc pierderile de timp și este optimizat moralul echipei, care devine mai agilă și pregătită pentru schimbări.
Potrivit lui Mihai Delean, provocările aplicării metodologiei Lean includ trecerea de la zona de confort la zona de creștere, dificultatea de a cultiva comportamente active și asumate în rândul angajaților și necesitatea unui efort susținut pentru a schimba mentalitățile din organizație. „Implementarea unui astfel de proces este complexă, de durată și nu poate fi realizată fără implicarea directă a echipei de top management. Este un proces care trebuie susținut zi de zi, cu un efort considerabil”.
Mihai Delean atrage atenția și că așteptările trebuie să fie stabilite corect. „Beneficiile nu apar peste noapte. Primul pas este dezvoltarea oamenilor, a organizației, a modului în care se întâmplă lucrurile și a comunicării. Este exact ca și cum ai crește un copil: în primii ani de viață merge la școală, învață, greșește, se răzvrătește, crește, se maturizează, se angajează și abia apoi începe să devină independent”.
În viitor, în companie vor fi create grupuri de învățare a metodelor Lean, din care vor face parte membrii echipei de implementare, dar și întreagul top management. Scopul este dezvoltarea abilităților de coaching ale liderilor și managerilor, astfel încât ei să-și poată ghida echipele în aplicarea zilnică a metodelor Lean în proiectele viitoare. Prin implementarea acestei strategii, Pehart Grup vizează creșterea productivității, a calității produselor și reducerea costurilor, prin limitarea pierderilor.
DESPRE PEHART GRUP
Cu o tradiție de 188 de ani, este unul dintre cei mai mari producători de hârtie din sud-estul Europei. Este prezent cu produsele sale de uz casnic și industrial în 19 țări din Europa Centrală, de Est și de Sud.
Pufina, una dintre cele mai populare mărci de hârtie, Alint, Altessa și SOVIO, divizia de produse AfH, fac parte din portofoliul său. Compania produce și jumbo rolls, role uriașe de hârtie utilizate în procesul de transformare în produse din hârtie pentru uz casnic și industrial.