Top 10 Companii cu capital german din România include patru lanțuri de retail, astfel că acest sector este cel mai bine reprezentat din punct de vedere numeric. Totuși, deși comerțul este un sector de importanță majoră pentru investițiile germane în România, în 2018, el a fost detronat în topul general al industriilor de industria prelucrătoare, potrivit analizei “Top companii germane în România”, realizate de experții KeysFin cu ocazia sărbătoririi Zilei Unității Germane.
Cea mai mare companie cu acționariat direct, majoritar german, după cifra de afaceri din 2018, prezentă pe plan local, este Kaufland România (2,3 miliarde de euro). Ea este urmată de British American Tobacco (România) Trading (două miliarde, controlată în totalitate de British American Tobacco Hamburg International GmbH) și Lidl Discount (1,7 miliarde). Următorii retaileri din top 10 sunt Selgros Cash & Carry (799,4 milioane) – locul 6 și REWE România (742,2 milioane) – locul 7.
Însumat, top 10 companii controlate direct, majoritar de investitori din Germania, au atins, în 2018, o cifră de afaceri de peste 12 miliarde de euro. Diferența de circa 13 miliarde de euro, până la cifra totală de afaceri realizată de companiile cu pondere directă, majoritar germană, de 25 miliarde de euro, se împarte între circa 4.200 companii, care provin din sectoare diferite: pe lângă comerț și industria prelucrătoare, se mai regăsesc activitățile profesionale, IT&C-ul, transportul și depozitarea, intermedierile financiare, imobiliarele, construcțiile și agricultura.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
“Germania rămâne un partener strategic comercial al României, însă topul companiilor germane ne arată și potențialul altor sectoare în relațiile economice dintre cele două țări. Industria prelucrătoare a cunoscut un avans deloc de neglijat și a reușit să se claseze pe prima poziție în acest top, cu cea mai mare cifră de afaceri cumulată, de peste 11,5 miliarde de lei, în 2018. Acest lucru dă un semnal pozitiv investitorilor străini, care sunt tot mai atrași de posibilitatea de a obține profituri în acest sector, însă dezvoltarea acestuia va fi puternic influențată și de aspectul legat de resursele umane: găsirea de personal calificat pe plan local va determina evoluția viitoare a industriei prelucrătoare în România. Pe de altă parte, în cazul comerțului, rezultatele sunt previzibile, ținând cont de modelul de creștere bazat pe consum”, declară Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Potrivit analizei realizate de experții KeysFin, Germania își menține statutul de prim partener comercial, este principala țintă a exporturilor României și a înregistrat, în ultimii cinci ani, un avans de peste 54 la sută, până la suma totală de 15,6 miliarde de euro, în 2018. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, valoarea schimburilor comerciale dintre cele două țări a crescut, în 2018, cu 52 la sută față de 2014 și cu zece la sută față de 2017, până la peste 32,5 miliarde de euro.
Mai mult, importurile din Germania au crescut cu 31 la sută față de 2014 și au ajuns la circa 17 miliarde de euro în 2018. Pe de altă parte, România a înregistrat, în raport cu Germania, al șaptelea deficit comercial (1,4 miliarde de euro în 2018) după cele înregistrate cu economiile din China, Polonia, Ungaria, Rusia, Turcia și Olanda.
Germania, al doilea investitor străin direct în România
Potrivit metodologiei BNR, investițiile străine directe în România au crescut cu 66 la sută față de acum zece ani și au atins un nivel record de 81,1 miliarde de euro, în 2018. În acest context, investițiile cu capital german s-au menținut pe un trend ascendent, au crescut cu 37 la sută și au ajuns la un nivel maxim istoric de peste zece miliarde de euro, în aceeași perioadă. De altfel, în ultimii zece ani, Germania s-a numărat constant printre cei mai mari trei investitori străini. Din 2016, ocupă poziția a doua, după Austria.
Impactul investițiilor germane directe în economie
Dintre cele peste 18.000 de companii cu acționariat german, peste 4.200 de companii au o pondere directă, majoritară (de peste 50 la sută). Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar de investitori din Germania* a fost de circa 25,4 miliarde de euro în 2018, conform datelor de la Ministerul Finanțelor Publice.
Principalele sectoare în care se remarcă investițiile germane, după cifra de afaceri, în 2018, sunt: industria prelucrătoare (11,5 miliarde de euro; 45,4 la sută), comerț (11,4 miliarde, 45 la sută din total) și IT&C (555 milioane; 2,2 la sută). Profitul net al companiilor cu acționariat direct, majoritar german, a fost de aproape 1,4 miliarde de euro în 2018. În topul cele mai profitabile sectoare s-au situat industria prelucrătoare, comerțul și activitățile profesionale, care au generat împreună, în 2018, profituri nete de 1,1 miliarde de euro (85 la sută din total).
Pe de altă parte, companiile cu capital german au adus la bugetul de stat aproape 450 de milioane de euro, în 2018. Suma reprezintă valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările și protecția socială și celelalte impozite, taxe și vărsăminte asimilate. Companiile controlate de investitorii germani au avut peste 202.000 de angajați în 2018. Cei mai importanți angajatori activează în industria prelucrătoare (132.000 angajați) și comerț (38.000). Potrivit datelor KeysFin, cheltuielile totale cu personalul s-au ridicat la 2,8 milioane de euro. Așadar, costul mediu per angajat a fost de 13.700 de euro, în timp ce productivitatea medie per angajat a fost de 125.600 de euro, adică un raport cost/ productivitate de 11 la sută în 2018.
Harta românească a investițiilor germane
La nivelul celor mai importante județe din țară, unde există firme cu acționariat german, Capitala conduce detașat, cu o cifră de afaceri de peste 8,5 miliarde de euro, sumă ce reprezintă peste 33 la sută din total, urmată de Brașov (3,3 miliarde; 13,2 la sută din total) și Timiș (două miliarde, 8,2 la sută din total).
Rețeta retailului german “prinde” la consumatorii români
Companiile germane din domeniul comerțului obțin rezultate remarcabile nu doar în topul companiilor cu aceeași țară de origine, ci și în topul general al retailerilor ce activează în România. Luând în considerare cifra de afaceri realizată de lanțurile de retail din România, în 2018, companiile germane sunt și în acest caz pe primele poziții. Mai mult, Kaufland ocupă și de această dată locul I.
Formatele de magazine care prind la români sunt diferite: de la hypermarket-uri la discounteri și până la magazine de proximitate, clienții locali aleg, însă, într-o măsură tot mai mare lanțurile cunoscute, în detrimentul magazinelor independente, care pierd teren de la an la an.
Notă: analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au în structura acționariatului o participație germană directă, majoritară (peste 50 la sută). Toate cifrele sunt exprimate în euro, la cursul mediu anual publicat de BNR iar datele au fost extrase în septembrie 2019.
* În cazul entităților financiare (ex. Deutsche Leasing Romania IFN, Gothaer Asigurări Reasigurări, Mercedes-Benz Leasing IFN, Signal Iduna Asigurare Reasigurare, Procredit Bank, Wirecard Romania, etc.), pentru analiză s-au folosit veniturile totale din 2018, în locul cifrei de afaceri.