Studiu: La zece ani, majoritatea copiilor din țările cu venituri mici și medii nu sunt capabili să citească și să înțeleagă un text simplu

Aproape trei sferturi dintre tinerii între 15 și 24 de ani, din 92 de țări ce au date disponibile, nu reușesc să dobândească competențele necesare angajării, potrivit unui raport publicat de Comisia pentru educație și UNICEF.

Datele din raportul Recovering learning: Are children and youth on track in skills development? (Recuperarea școlară: copiii și tinerii își dezvoltă competențele în mod corespunzător?) relevă un nivel scăzut al competențelor în rândul copiilor și al tinerilor din toate grupele de vârstă – copii mici, copii din ciclul primar și tineri. Cei din țările cu venituri mici au cele mai mici șanse să dețină competențele de care au nevoie pentru a se dezvolta, mai ales în ceea ce privește oportunitățile profesionale viitoare, un loc de muncă decent și antreprenoriatul.

“O generație de copii și tineri inspirați și competenți este esențială pentru prosperitatea, progresul și succesul societăților și economiilor. Sistemele de învățământ sunt un eșec pentru majoritatea copiilor și tinerilor din lumea întreagă, care ajung să fie needucați, lipsiți de inspirație și de competențe – o combinație ce duce la lipsa productivității. Pentru a face față acestei crize, sunt necesare investiții urgente în soluții rentabile și testate, care să permită accelerarea procesului de învățare și de dezvoltare a competențelor în cazul generației actuale și al generațiilor viitoare”, afirmă Robert Jenkins, director pentru educație în cadrul UNICEF.

Cu un procent ridicat al tinerilor aflați în afara sistemului de învățământ și cu un nivel scăzut al competențelor dobândite în învățământul secundar, țările din toată lumea se confruntă cu o criză a competențelor, întrucât cei mai mulți tineri nu sunt pregătiți pentru actuala piață a muncii, se arată în raport.

Disparitățile profunde înregistrate între țări și în rândul celor care provin din cele mai sărace comunități sporesc inegalitățile. În cel puțin una din trei țări cu venituri mici care au date disponibile, peste 85 la sută dintre tineri nu reușesc să dobândească competențe digitale și profesionale în timpul învățământului secundar.

“Pentru a oferi tinerilor cele mai mari șanse de a reuși și de a recupera carențele școlare generate de pandemie, trebuie să-i sprijinim într-un mod holistic. Dar nu putem recupera ceva ce nu măsurăm. Trebuie să știm în ce punct se află copiii și tinerii în dezvoltarea competențelor de care au nevoie și să le monitorizăm progresele.

Acesta este motivul pentru care Comisia pentru educație, UNICEF și partenerii săi încearcă să elimine principalele lipsuri în materie de date, inclusiv prin lansarea Contorului mondial al competențelor, ce contribuie la urmărirea progreselor și la creșterea gradului de conștientizare a competențelor dobândite de tineri, așa încât să putem lua măsuri urgente pentru a ajuta această generație să prospere pe viitor”, spune Liesbet Steer, director executiv al Comisiei pentru educație.

Datele din 77 de țări arată că mai puțin de trei sferturi dintre copiii între trei și cinci ani au un parcurs corespunzător în cel puțin trei din cele patru domenii ale alfabetizării – competențe de scris, citit și socotit, abilități fizice, abilități socioemoționale și abilități de învățare. În preajma vârstei de zece ani, majoritatea copiilor din țările cu venituri mici și medii nu sunt capabili să citească și să înțeleagă un text simplu. Aceste abilități sunt fundamentale pentru învățarea și dezvoltarea ulterioară a competențelor, arată raportul.

Competențele fundamentale de scris, citit și socotit, cele transferabile, inclusiv abilitățile de viață și cele socioemoționale, cele digitale, care permit unei persoane să utilizeze și să înțeleagă tehnologia, cele profesionale, ce sprijină tranziția către piața muncii, și cele antreprenoriale, sunt esențiale pentru dezvoltarea copiilor. Aceste competențe sunt importante și pentru dezvoltarea societăților și a economiilor.

Datele referitoare la România din Contorul mondial al competențelor arată că 1.038.197 (48,2 la sută) din 2.152.418 de tineri între 15 și 24 de ani nu au competențe de nivelul învățământului secundar. 791.945 de tineri între 15 și 24 de ani (36,8 la sută din total) nu au competențe digitale.

UNICEF și Comisia pentru educație îndeamnă guvernele să ofere o educație de calitate fiecărui copil și să elimine barierele care îl expun riscului de abandon școlar, să evalueze nivelul școlar al copiilor și să ofere cursuri remediale adaptate pentru a-i aduce la zi, să acorde prioritate competențelor fundamentale care să ofere o bază solidă pentru învățarea pe tot parcursul vieții și să sprijine sănătatea psihosocială și bunăstarea prin acordarea de sprijin holistic. Raportul subliniază necesitatea unor date mai ample despre deficitul de competențe ale copiilor și tinerilor din toate grupele de vârstă.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share