75 la sută din cererea pentru spații de coworking provine de la companii cu o prezență solidă pe piață sau de la mari corporații, nu din segmentul de activități în sistem freelance, este concluzia specialiștilor de la COS, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii integrate de fit-out* și pionier al acestui segment în România.
COS raportează venituri de 600.000 de euro doar din închirierea spațiilor de coworking, pe fondul creșterii accelerate ale segmentului. 70 la sută din veniturile totale pe segmentul de coworking au fost generate de Stables, spațiul deținut de COS în Cluj-Napoca.
Stables este un spațiu de aproape 1.000 mp, inaugurat de COS în 2020. Ocupă două etaje ale unei clădiri construite în urmă cu 200 de ani, convertită dintr-o facilitate de producție într-un spațiu de birouri modern, după o investiție de 750.000 de euro.
- Influencerii JYSK: Marius, Alexandra și Tomas, „vocile” colegilor care dau viață poveștii JYSK
- Bosch a investit 50 de milioane de euro în activitățile din România, în 2024. Compania a încheiat anul trecut cu 10.320 de angajați
- Concediul de maternitate: „vacanța” all inclusive, dar fără somn și room service
Capacitatea spațiului este de 86 de locuri destinate birourilor private, 16 birouri individuale și 20 de locuri hot-desk, o zonă pentru socializare, cinci săli de ședințe și un centru de conferințe. Stables servește și ca sediu și showroom pentru activitatea de fit-out COS în zona de nord-vest a țării, unde este principalul jucător pe piața serviciilor de proiectare și construcție.
La finalul lui 2023, avea un grad de ocupare de 95 la sută, în creștere cu 15 la sută față de aceeași perioadă din 2022. Contrar estimărilor generale de piață, potrivit cărora cererea pentru spații de coworking provine preponderent din segmentul freelancerilor, 75 la sută din veniturile Stables provin de la companii cu o prezență solidă pe piață sau de la mari corporații.
„În patru ani de activitate la Cluj, am poziționat brandul Stables drept unul de referință pentru spațiile de coworking. Un diferențiator clar pe piață este grija pe care o acordăm clienților noștri, dincolo de serviciile oferite, designul vibrant și spiritul de comunitate pe care îl inspiră spațiul. După cei 26 de ani de experiență solidă în design și în business-ul de birouri acumulați de COS în România, pionieratul în acest nou segment de coworking este un pas firesc înainte pentru noi”, declară Marius Marza, director național de vânzări COS și Managing Partner Stables.
Potrivit datelor interne COS, cererea tot mai mare de spații de birouri de coworking este corelată cu dezvoltarea constantă a segmentului de tehnologie și a startup-urilor. Companiile aflate la început de drum preferă să se orienteze către birouri comune și spații de coworking, care permit dezvoltarea ulterioară a afacerii.
În 2023, portofoliul de clienți Stables a provenit în proporție de 70 la sută din segmentul startup-urilor și al tehnologiei. Portofoliul extins include clienți din IT, transporturi, servicii juridice, infrastructură inteligentă, servicii creative, marketing, e-commerce, arhitectură, segmentul bancar și imobiliare. Portofoliul de clienți Stables include companii precum Datacor, Kinaxis, ComputaCenter, BNP Paribas, Picsart, Speedwell, Evo Marketing, Studio Contextual sau ICG.
Conform datelor interne COS, suprafața totală de spații de birouri de coworking din Cluj s-a dublat în ultimii doi ani și urmează tendințele globale de creștere. Deși piața nu mai evoluează în același ritm ca în anii trecuți, continuă să crească mai rapid decât alte componente ale pieței de birouri, apreciază specialiștii COS.
Lansat în 2020, Stables oferă un mediu de coworking premium, adaptat pentru antreprenori și companii multinaționale, un spațiu de evenimente pentru comunitate și un showroom pentru proiectele proprii de design interior și construcții realizate de COS. Numărul angajaților clienților care folosesc spațiul este de peste 150, în regim hibrid, cu o medie de circa 75 de persoane care vin zilnic la birou. Stables are o capacitate totală de 122 locuri.
„Această dinamică arată clar potențialul de creștere al segmentului, iar noi continuăm să ne concentrăm pe dezvoltarea unei comunități de coworking diversificate, pe organizarea de evenimente atractive și pe proiectele noastre de design interior și construcții”, adaugă Marius Marza.
Activ pe piața locală din 1998, COS [Corporate Office Solutions] este unul dintre cei mai mari furnizori de soluții de amenajare complete pentru spații interioare. Activează pe întregul spectru al segmentelor relevante de piață: segmentul spațiilor de birouri, industriale (amenajări interioare în parcuri logistice și facilități industriale), ospitalității (hoteluri, restaurante), sănătății (interioare pentru clinici și spitale) și educațional (școli private și publice).
Deține patru birouri naționale, dintre care două sunt dedicate segmentului de coworking și serviciilor de închiriere de birouri – MASIA (București) și Stables (Cluj). COS a ajuns la un volum total de peste 2.850 de clienți și peste 20.000 de proiecte. Are parteneriate de lungă durată în România cu furnizori precum Steelcase și Interface, lideri internaționali pe segmentele de mobilier, respectiv soluții pentru pardoseli profesionale, dar și cu producători locali. *fit-out = termen care descrie activitatea de furnizare de soluții integrate de consultanță, concept, proiectare, furnizare și/sau producție de mobilier și amenajarea completă a spațiilor interioare.