Un studiu despre generația Z aduce vești bune: „nu am crescut o generație de roboți”

Generația Z intră pe piața muncii și aduce o mentalitate orientată spre tehnologie, care va propulsa companiile și mai departe în era digitală, dar, în același timp, are potențialul de a adânci falia dintre cele cinci generații de la locul de muncă.

Conform studiului global comandat de Dell Technologies, membrii generației Z, adică cei născuți după 1996, posedă o înțelegere profundă și universală a tehnologiei și a potențialului său de a transforma modul în care muncim și trăim. „E aproape un dat ca acești nativi digitali să aibă abilități tehnologice și de știința datelor, dar ceea ce este surprinzător e nivelul de maturitate digitală pe care îl aduc la locul de muncă. Totuși, nu am crescut o generație de roboți. Generația Z vede tehnologia nu numai ca pe un instrument care să faciliteze progresul umanității, ci și ca pe un mijloc pentru echilibrarea forțelor pe terenul de joc al informației. Combinația lor de viziune și optimism este remarcabilă”, afirmă Danny Cobb, cercetător principal și vicepreședinte pentru strategii tehnologice în cadrul Dell Technologies.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Studiul, realizat în rândul a peste 12.000 de liceeni și studenți din 17 țări, relevă perspectiva generației tinere în privința tehnologiei și joburilor viitorului. Concret, 98 la sută au utilizat tehnologia în cadrul educației lor formale, 91 la sută spun că tehnologia oferită de un angajator ar reprezenta un factor în alegerea dintre mai multe oferte de angajare similare, 80 la sută doresc să lucreze cu tehnologie de vârf – iar dintre aceștia, 38 la sută sunt interesați de cariere în IT -, 39 la sută vor să lucreze în securitatea cibernetică, iar 46 la sută aspiră să lucreze în cercetare și dezvoltare tehnologică. 80 la sută dintre respondenți cred că tehnologia și automatizarea vor crea un mediu de lucru mai echitabil și vor preîntâmpina arbitrarul și discriminarea. Un procent copleșitor, de 89 la sută, consideră că intrăm în era parteneriatului om-mașină: 51 la sută dintre respondenți cred că oamenii și mașinile vor lucra în echipe integrate, iar 38 la sută consideră că mașinile sunt instrumente pe care oamenii trebuie să le utilizeze după necesități.

Lipsa experienței, posibile falii între generații

Deși majoritatea membrilor generației Z este încrezătoare în calitățile sale tehnice, ei sunt preocupați că nu posedă abilitățile sociale și experiența dorite de angajatori. 73 la sută își evaluează gradul de alfabetizare tehnologică drept bun sau excelent, iar 68 la sută declară că au abilități de codare peste medie. 77 la sută sunt dispuși să fie mentori pentru colegii mai în vârstă, care ar putea avea experiență mai puțină în ceea ce privește tehnologia. Totuși, aproape toți proaspeții absolvenți (94 la sută) sunt îngrijorați de găsirea unui loc de muncă.

Doar puțin peste jumătate dintre respondenți (57 la sută) evaluează ca fiind bun sau excelent aportul educației lor la pregătirea pentru viitoarele cariere. 52 la sută sunt încrezători că posedă abilitățile tehnice pe care angajatorii le doresc, dar nu neapărat și abilitățile non-tehnice. În același timp, angajații cu vechime sunt preocupați de faptul că sunt depășiți și că majoritatea pozițiilor de conducere din viitor vor fi ocupate de nativii digitali. Conform unui studiu anterior realizat de Dell Technologies, 87 la sută dintre liderii companiilor se tem că organizațiile lor vor avea dificultăți în a oferi șanse egale tuturor generațiilor.

Având acum până la cinci generații printre angajații lor, companiile trebuie să-i ajute să găsească un numitor comun în demersul de a crea o cultură orientată în principal spre digital. Echipele inter-funcționale cu seturi de abilități complementare pot încuraja schimbul de cunoștințe și o abordare nouă față de rezolvarea problemelor. Programele de practică, de rotație și alte oportunități de dezvoltare a carierelor aflate la început, pot ajuta tinerii angajați să acumuleze experiență și abilități sociale la locul de muncă. Iar programele de mentorat invers pot ameliora competențele tehnice la nivelul unei întregi organizații, cu membrii generației Z în rol de deschizători de drumuri.

Elementul uman

Deși au interacționat cu dispozitivele electronice, practic, încă de la naștere, și au crescut odată cu platformele de socializare, membrii generației Z își doresc mai multă interacțiune umană la locul de muncă. Comunicarea în persoană (43 la sută) este metoda preferată de comunicare cu colegii, urmată de telefon (21 la sută). Aplicațiile de mesagerie și mesajele text s-au clasat ultimele. 75 la sută se așteaptă să învețe la locul de muncă de la colegi sau alți oameni, nu din online. 82 la sută spun că platformele de socializare pot reprezenta un instrument valoros la locul de muncă. Peste jumătate dintre respondenți (53 la sută) preferă să meargă la un loc de muncă în comparație cu lucrul de acasă, iar 58 la sută preferă să lucreze într-o echipă decât în mod independent.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share