Pe măsură ce buletinele de știri ne prezintă statisticile unui dezastru social și economic planetar, și în România un număr tot mai mare de companii se confruntă cu scăderea cererii, dificultăți pe lanțul de aprovizionare, lipsa de lichiditate, dar, și mai acut, o lipsă de perspectivă.

Constantin Măgdălina
Expert @ Tendințe și tehnologii emergente
Ce va urma? Cum va fi după ce va trece pandemia?
Companiile sunt obligate să se adapteze rapid la noile realități de operare. Într-o clipă am văzut cum totul se mută în mediul online și descoperim tele-munca sau tele-educația. Pandemia le arată companiilor valoarea tehnologiei informației și a transformării digitale. În timp ce unele companii au fost mai bine pregătite, altele s-au pus la adăpostul ajutoarelor de stat în așteptarea sfârșitului pandemiei și a reluării, poate, într-un mod diferit a activității.
Către acestea din urmă, dar nu numai, adresez următoarele recomandări, cu încrederea că le vor ajuta să fie mai bine pregătite pentru ce va urma:
Intrumentele de colaborare online – companiile trebuie să identifice, să evalueze și să aibă mixul de instrumente de colaborare online relevante pentru activitatea lor, ca să poată să lucreze și la distanță. Dincolo de companii ce au astfel de soluții consacrate, chiar premium, la prețuri mari, sunt și unele care pot oferi instrumente și soluții similare la prețuri accesibile. Criteriile pe care e bine să le aveți în vedere sunt securitatea și scalabilitatea înainte de alegerea unor instrumente de colaborare la distanță, în orice variantă de accesare.
Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”
Strategia de relansare a canalelor de vânzare – deoarece comportamentele de cumpărare au fost serios afectate de măsura de distanțare socială, companiile ce operează preponderent în mediul offline nu-și mai permit să vadă în online doar o opțiune, ci o necesitate. Includerea prezenței online înseamnă strategie și investiții pentru asigurarea unei mai mari sustenabilități ale afacerii.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Un plan de continuitate agil – chiar și cu un plan de continuitate aflat într-unul dintre fișierele din My Documents, liderii companiilor nu au prea avut ce face. Un plan agil, care să se declanșeze imediat și care să fie simulat lunar, mai ales după activarea sistemului de lucru de acasă, este cel mai potrivit. Mediul caracterizat de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate impune răspunsuri rapide și uneori luarea în considerare a telemuncii ca soluție permanentă.
Tehnologii de automatizare – cele mai multe companii din producție, atunci când nu și-au închis cu totul producția, și-au redus-o considerabil. În aceste condiții, presiunea asupra lanțului de aprovizionare a crescut proporțional cu cererea tot mai mare. Automatizarea unei companii de producție cu operarea minimă prin intervenția oamenilor trebuie să devină o realitate frecventă, care să asigure pregătirea mai bună pentru situații de criză de sănătate în viitor.
Securitatea informatică – securizarea datelor companiei, consumatorilor sau alte informații sensibile se impune că o obligație dictatată nu neapărat de GDPR, dar de siguranța afacerii în sine. Sunt binecunoscute cazurile de data breaches care au cauzat daune imense companiilor victimă. Telemunca aduce provocări din acest punct de vedere. Utilizarea explozivă a unor instrumente sau platforme pentru lucrul la distanță poate expune companiile la riscuri de securitate pe care furnizorul instrumentului nu le-a luat în calcul în faza de design a produsului. Securitatea informatică ar trebui luată în considerare anticipat și nu post facto.
Transformarea transformării digitale
Complementare celor de mai sus mai sunt tehnologiile de ultima oră: RPA, Inteligență Artificială și Machine Learning, Realitatea Augmentată și Virtuală, printarea 3D, care sunt și ele mai mult sau mai puțin direct relevante companiilor în funcție de industrie.
Dincolo de declinul vânzărilor, incapacitatea de a reporni producția și de a avea întâlniri de afaceri, “achizițiile” acestei crize sunt adoptarea telemuncii la scala largă, rafinarea utilizării instrumentelor digitale și recunoașterea valorii transformării digitale și tehnologiei informatice de către angajați.
Însă cheia transformării digitale nu este doar tehnologia, ci colaborarea. La intersecția dintre tehnologie și oameni stă soluția transformării digitale a companiilor. Pentru companiile care nu au făcut eforturi pentru transformarea digitală în ultimii ani, este foarte probabil ca acest virus să fie catalizatorul care să împingă această transformare dincolo de linia de sosire.
DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA
Are o experienţă profesională de nouă ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre ele se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.