Chiar dacă sectorul automotive din România are în continuare un număr mare de angajați, peste 230.000, locul lor de muncă s-a schimbat, arată datele centralizate de ZF şi Bridge to Information.
Potrivit analizei, cele 20 de companii cu cele mai mari reduceri de angajaţi între 2018 şi 2023 şi-au micşorat numărul angajaţilor cu mai bine de 25.000 de salariaţi.
Din top 3 companii cu cele mai mari reduceri de personal – Yazaki, SEWS şi Draexlmaier sunt producători de cablaje, la fel şi Leoni, care a anunţat deja două campanii de reducere de personal în 2024.
Pe de altă parte, producţia de cablaje necesită forţă de muncă ieftină. De aceea, în România, tocmai producătorii de cablaje au fost primii care au venit după 1990, iar creşterea salariului minim pe economie a dus la reducerea numărului angajaţilor acestora. Pe de altă parte, pe măsură ce maşinile electrice devin mai simple, iar producătorii auto mizează pe configuraţii standard și reduc complexitatea maşinilor, sunt necesare mai puţine cabluri într-un vehicul.
- „Gigantul” finlandez Metso construiește o fabrică în România. În noua unitate de producție vor lucra 70-80 de persoane
- 20 de studenți încep programul de internship plătit organizat de Nestlé România
- Sectorul construcțiilor a început 2025 cu motoarele turate, dar ridică piciorul de pe accelerație în a doua parte a anului. Piața muncii a atins un nou record în aprilie, cu aproape 460.000 de angajați în domeniu
„Producătorii sunt acum într-o poziţie puţin mai bună decât furnizorii de componente, deoarece pentru maşini există cerere, iar nevoia de mobilitate va exista, indiferent că va fi una electrică sau pe benzină. Pe de altă parte, dacă ne uităm la producătorii de componente, acolo avem o provocare mai mare deoarece nu toţi vor reuşi să facă tranziţia către electrificare“, a explicat Szabolcs Nemes, Managing Partner la Roland Berger România, la emisiunea ZF Investiţi în România, realizată de ZF şi CEC Bank.
Tocmai datorită creşterii producţiei de componente complexe, care necesită forţă de muncă bine pregătită, cifra de afaceri a sectorului auto în România continuă să crească, pe măsură ce în piaţa europeană a revenit cererea pentru maşini, iar uzinele auto, dar şi marii producători de componente, nu s-au mai lovit în 2023 la fel de puternic ca în 2022 de lipsa componentelor electronice, notează ZF.
„În 2023, am înregistrat o uşoară creştere a cifrei de afaceri a sectorului auto în România la 33 de miliarde de euro şi echivalentul a 13 la sută din PIB-ul României, iar numărul salariaţilor din industrie este de circa 230.000“, a explicat pentru ZF Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.
Din total business auto, Dacia şi Ford reprezintă de obicei un sfert din total, în jur de opt miliarde de euro, iar „grosul“ este reprezentat de marii producători de componente auto.