Cum să construiești un magazin online cu care să nu dai greș

Aproape trei sferturi dintre magazinele online din România prelucrează informația manual. Pe primul loc este procesarea comenzilor, pentru a fi transformate în facturi, iar pe locul secund se regăsește actualizarea manuală a prețurilor și a stocurilor în magazine, afirmă specialistul în e-commerce, Florin Măcău. Potrivit acestuia, procedeele manuale sunt utile în orice magazin online, deoarece nu exclud total factorul uman din sistem, însă există trucuri de care nu toți profită atunci când ajung copleșiți de volumul mare de muncă.

În opinia IT-istului de 25 de ani, care oferă soluții de programare pentru e-commerce, un magazin online are trei faze: 1. faza în care încercăm să vindem, 2. faza în care vindem ca să trăim și 3. faza în care trăim ca să vindem. Fondatorul FamDev Software consideră că românii au învățat mai repede decât mulți europeni să vândă în mediul online, însă succesul lor s-a bazat în mare parte pe intuiție și mai puțin pe știință, iar dacă nu există o îmbinare între cele două valori, afacerea online are de suferit.

„Atunci când ne bazăm întreagă noastră afacere doar pe intuiție, există o rată destul de mare de eșec. Da, intuiția în afaceri, mai ales în cele online, în care nu există o matrice foarte clară a succesului, este importantă, dar până la urmă se bazează tot pe principiile marketingului tradițional, adică pe știință. Realitatea a arătat că magazinele online sunt mult mai predispuse la eventuale crize, iar prevenția și tratarea momentelor critice trebuie să facă parte din ghidul de bază al oricărui antreprenor online”, declară Florin Măcău (foto).

Specialistul în dezvoltarea afacerilor online este de părere că magazinele virtuale din România, care au performat cel mai mult, au respectat cele patru principii de bază ale e-commerce-ului:

  1. Automatizarea între cele 3 faze. „Atunci când se face tranziția între fazele intermediare ale magazinului, este vital să implementăm un sistem automatizat. Mulți fac greșeala de a nu automatiza procesele între cele trei faze atunci când pornesc la drum, deoarece pleacă de la premiza că <doar nu o să vând din prima lună atât de bine>. În online, surprizele plăcute pot apărea – și de cele mai multe ori apar – încă din prima oră de când ai deschis și ai promovat produsele sau serviciile. Primul pas este să avem sincronizare cu sistemul de gestiune. Dacă avem peste 100 de produse, este extrem de dificil să depunem efort dublu pentru modificarea de prețuri și stocuri. Un alt aspect primordial este generarea automată de facturi. De ce? Pentru că indiferent de faza în care te afli, scopul nostru este să ne ocupăm de vânzarea propriu-zisă, marketing, PR, nicidecum de stat în fața unui laptop să verificăm linii de facturi, dacă aceastea au fost introduse corect în programul de facturare. La fel, trebuie să avem automatizare cu echipa de curieri și, opțional, cu stocurile furnizorilor. Astfel, câştigăm timp prețios micșorând timpii de procesare și de livrare”, afirmă Florin Măcău.
  2. Dezvoltarea unei comunități fidele în jurul magazinului. „De cele mai multe ori, oamenii nu cumpără dintr-un loc doar pentru produsul în sine, ci pentru relația sentimentală care s-a creat între cumpărător și vânzător. Un magazin online care se respectă și își respectă cumpărătorii fideli îi va ține la curent non-stop cu privire la reduceri, oferte, va personaliza newsletter-ul conform dorințelor și nevoilor cumpărătorului, va crea tombole, îi va face să se simtă speciali și parte dintr-o familie mai mare”, explică fondatorul FamDev Software.
  3. Investiție în relația online cu clienții. „Când un om își dorește neapărat să cumpere ceva din online, el va face tot posibilul să cumpere, indiferent de magazin. Câștig de cauză au întotdeauna magazinele online care răspund imediat la mesaje, nelămuriri, întrebări. Există suficient de multe astfel de magazine virtuale care dispun de un plugin de livechat, însă nu există întotdeauna persoane disponibile care să răspundă în maximum două minute la mesaje. Mai nou, se folosesc așa-zișii roboței inteligenți, care au mesaje predefinite în funcție de anumite cuvinte-cheie. Sunt utili, chiar foarte utili, însă orice lucru automatizat trebuie urmărit îndeaproape de factorul uman”.
  4. Simplitatea vinde mai bine și mai mult. „Indiferent că vrei un magazin B2B cu funcționalități particulare sau un marketplace, alege o cale de rezolvare simplă. Nu lua decizii pripite, alocă-ți timp pentru orice decizie majoră. Simplitatea pleacă și de la design-ul magazinului sau de la butoanele de cumpărare, review sau share-uire. Marile magazine online sunt lite, nicidecum nu își încarcă pagina inutil, astfel încât site-ul să devină tot mai greoi și mai dificil de parcurs”, conchide Florin Măcău.

Florin Măcău a terminat Facultatea de Matematică și Informatică, secția Informatică, la Universitatea din București. Lucrează în automatizări încă din perioada studenției și s-a oprit la e-commerce întrucât crede că domeniul mai are multe aspecte de îmbunătățit și vrea să ia parte la acest proces. Nu vrea să renunțe la programare, întrucât e prima lui pasiune. A trecut prin toate tipurile de aplicații mobile, desktop și web, cu compania proprie, FamDev Software. Jonglează între dezvoltare-consultanță software-automatizare de procese, iar acum încearcă să ajute magazinele online prin platforma FamShop, dezvoltată în întregime de el.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter