Fiind o persoană curioasă, în 25 ianuarie 2005, am devenit unul dintre primii 100 de români de pe LinkedIn și unul dintre early adopters ai rețelei de socializare.
Cosmina Coman
Managing Director @ Learning Pro
Îmi amintesc că, în primii doi ani, dinamica creșterii numărului de membri în rândul conaționalilor mei era aproape zero. Abia după ce Facebook a penetrat mai mult și a schimbat comportamentul social, LinkedIn a început să primească adepți și din România. M-am bucurat de acest lucru, deoarece am văzut valoarea LinkedIn din prima zi, iar această valoare nu putea exista fără o bază suficientă de membri. Chiar dacă pe piață există multe training-uri despre LinkedIn, care vă învață mai degrabă abilități de tip how to, m-am gândit că pot să vă împărtășesc cele mai importante 14 lucruri pe care le-am învățat în cei 14 ani de membru al LinkedIn:
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
- Investiția de timp și atenție în LinkedIn merită. Și nu mă refer la investiția de timp și atenție în activități menite doar să “decoreze” profilul tău sau în activități de “Share” și “Like”, ci să te imersezi profund în rețea și să contribui la crearea de cunoștințe. Asta înseamnă muncă, bineînțeles. În cele din urmă, beneficiile pentru cariera ta, afacerea ta, rezultatele vânzărilor, munca ta de recrutare sau reputația ta sunt extrem de mult catalizate de această platformă live și bine structurată a rețelei socialeprofesionale.
- Oamenii nu se conectează pe LinkedIn. Doar profilurile de persoane se conectează pe LinkedIn, deoarece oamenii se conectează în viața reală. Nici o conexiune pe care am făcut-o pe LinkedIn nu a devenit reală până când nu am avut un contact fizic, fie prin voce, fie față în față. O conexiune reală pe LinkedIn înseamnă că poți pune o valoare socială pe ea, iar această valoare socială nu derivă din poziția persoanei în compania sa, ci din interesele pe care le împărtășiți și din valoarea pe care amândoi o puteți crea prin relația voastră.
- Păstrarea pasului cu evoluția platformei LinkedIn te ajută în evoluția profesională. LinkedIn este un instrument inteligent pentru profesioniști. Am urmărit și am încercat în timp aproape toate funcționalitățile LinkedIn, unele dintre ele fiind deja de mult retrase, cum ar fi, de exemplu, LinkedIn Answers. Testarea tuturor acestor funcționalități mi-a provocat aptitudinile, încercând să dau tot ce e mai bun din mine în contribuțiile mele, proiectând și cultivând grupuri care servesc altor profesioniști și mie însămi iar, în cele din urmă, mi-a provocat conștiința de sine, făcându-mă să reflectez la realizările mele atunci când mă prezint în profilul meu.
- Doar având un profil pe LinkedIn și aderarea la niște grupuri nu înseamnă că ești “prezent” pe LinkedIn. A fi activ pe LinkedIn înseamnă că ești prezent! Ce înseamnă să fii activ pe LinkedIn? Să îl verifici zilnic, cel puțin în timpul săptămânii (cu excepția sărbătorilor, desigur), să apreciezi (Like), să împărtășești (Share), să recomanzi, să aprobi, să întrebi, să contribui, să publici, să te documentezi, să construiești și să gestionezi grupuri, și, nu în cele din urmă, să te CONECTEZI!
- Cea mai mare greșeală pe care o fac oamenii atunci când folosesc platforma LinkedIn este să aștepte fructificarea eforturilor lor într-un timp ne-realist. Din experiența mea, timpul de construire a unei relații profesionale prin LinkedIn poate dura de la câteva luni până la câțiva ani. Dacă completezi relația de conexiune prin LinkedIn cu oportunități de întâlnire față în față, acest timp se poate reduce dramatic, iar LinkedIn devine astfel un catalizator de creștere a relației profesionale.
- Dacă noua monedă este Încrederea, atunci LinkedIn te ajută să o construiești din plin. Doar prin vizualizarea numelui tău de către cineva, credibilitatea ta în ochii acelei persoane este consolidată chiar și doar la un nivel subconștient. Mai mult, prin demonstrarea expertizei tale, nu numai în profilul tău, ci și prin exprimarea anumitor perspective sub formă de comentarii la articole sau chiar prin publicarea de conținut pe un subiect care evidențiază experiența ta, te ajută să îți definești profilul profesional și oferta de abilități.
- Volum sau calitate? Aceasta este întrebarea când îți construiești rețeaua! Dacă la începutul LinkedIn ai fost îndemnat printr-un mesaj să te conectezi doar cu oamenii pe care îi cunoști și ai încredere, ca un principiu de bază al LinkedIn, în timp, am observat că LinkedIn încurajează de fapt să ocolești acest principiu, construind instrumente care te stimulează să îți dezvolți rețeaua fără a lua în considerare principiul calității. În decursul acestor 14 ani, aceasta a fost probabil cea mai mare provocare pentru mine: să îmi dezvolt în mod semnificativ rețeaua, să aibă suficientă expunere pentru a-mi servi interesele profesionale, dar, în același timp, să țin cont de principiul calității rețelei.
- Există încă profesioniști care nu folosesc LinkedIn aproape deloc, pentru că nu sunt conștienți de avantajele lor sau nu au abilitățile how to. Dacă ești în domeniul vânzări, reține această statistică: 57 la sută – atât de mult un achizitor B2B a parcurs, în medie, procesul de luare a deciziei privind o achiziție, înaintea primei interacțiuni cu un reprezentant de vânzări (sursa: Gartner). LinkedIn îți permite să influențezi decizia lui înainte de prima interacțiune cu achizitorul. Dacă te interesează să faci schimbări în carieră, cred că nu mai este cazul să îți spun că pentru 87 pe piață dintre recrutori, LinkedIn este o sursă primordială de documentare, dar poate merită să afli că rezultatele oferite de Linkedin recrutorilor, în urma căutărilor acestora, se livrează pe baza unor algoritmi de potrivire a unor cuvinte-cheie, pe care recrutorul le caută și pe care dacă profilul tău nu le conține, numele tău nu va apărea pe lista recrutorului.
- Dacă te gândești că ești prea important pentru a fi pe LinkedIn, fie ești parte din organizația Mafia, fie vei fi fără job în curând… Dacă încrederea este noua monedă, influența este ca și cum ai deține o bancă de încredere. În calitate de CEO, trebuie să îți influențezi angajații, acționarii, mass-media, organizațiile civile etc. Dacă Facebook s-a dovedit a fi principalul motor al schimbărilor politice, cum a fost în România la alegerile prezidențiale din noiembrie 2014, să nu fii surprins dacă în viitorul apropiat LinkedIn va fi principalul motor al schimbării conducerii multinaționalelor.
- LinkedIn este un sistem social viu care și-a creat și rafinat propriile lui reguli de etichetă, de comunicare eficientă și de recompensare de comportamente. Dacă vrei să beneficiezi de apartenența la acest sistem, este crucial să cunoști aceste reguli, altfel fie vei fi rejectat social (prin diversele butoane pe care LinkedIn le oferă, gen Hide Post, Unfolllow sau chiar prin comentarii ale celorlalți membri), fie vei contribui fără să îți dai seama la scăderea valorii pentru utilizatorii acestei platforme, caz în care de asemenea, vei fi rapid penalizat de ceilalți membri. Dau aici exemplul deja clasicelor mesaje așa-zis de vânzare către alți membri, mesaje care sunt, în mod evident, inadecvate nivelului de relaționare cu respectiva persoană.
- LinkedIn poate fi unul dintre cele mai valoroase instrumente de Employer branding. Însă, dacă sunteți în HR sau în PR, nu vă îndemnați angajații să devină simple “trompete” ale mesajelor oficiale, ci oferiți-le șansa de a-și exprima propria lor voce, autentică. Rezultatele vor fi pe măsură!
- Oamenii vor conținut despre tine! Măsurătorile sunt importante ca să gestionezi ce tip de conținut apreciază rețeaua ta. De aceea, măsurând, am remarcat că, de departe, postările cu fotografii de-ale mele făcute la diverse evenimente, alături de insight-urile mele legate de ceea ce am aflat nou la acel eveniment, sunt cele mai apreciate. Important de reținut este că echilibrul și nu exagerarea cu fotografii este cheia obținerii unor indicatori buni de engagement de conținut.
- Lecția nr. 1 pentru mine: Țineți-vă deschiși ochii, deoarece următorul lucru pe care îl vei citi sau scrie pe LinkedIn îți poate schimba cariera și viața. Și aceasta este adevărata aventură…
- Încurajați conversația! Nu este ușor, dar merită, deoarece ideile conectate stimulează fiecare participant la conversație, chiar și pe cineva care doar “ascultă”. Aș dori să vă aud gândurile și experiențele voastrede utilizator LinkedIn. Ce lecții ați învățat de când sunteți membri LinkedIn?
Acest articol a fost publicat inițial pe platforma LinkedIn, atunci când am aniversat zece ani de membership pe LinkedIn, iar platforma LinkedIn l-a apreciat și l-a promovat într-o categorie specială de conținut, denumită LinkedIn Tips.
DESPRE COSMINA COMAN
Conduce Learning Pro, compania românească de consultanță pentru creșterea capabilităților capitalului uman prin soluții de training, coaching sau consultanță, precum și tehnologii de learning, cum ar fi aplicația de learning experience learning Cloud sau Speexx, soluția online de comunicare și învățare de limbi străine.
Cosmina Coman are o experiență profesională de peste zece ani în sistemul bancar și a condus, în calitatea sa de Executive Manager la BCR, toate procesele și activitățile de Learning & Development, pentru toți angajații BCR, asigurând astfel formarea profesională pentru întregul personal al BCR. A coordonat implementarea primei platforme de e-learning din sistemul bancar românesc, lansat în 2005, și a lansat și a condus, timp de trei ani, prima universitate corporativă din România – Universitatea BCR.
Permanent conectată la tendințele din domeniul digital, a inițiat și organizat, în 2017, împreună cu Ziarul Financiar, prima conferință de business din România, pe tema Digital Leadership, la care au participat lideri marcanți ai business-ului din România.
DESPRE LEARNING PRO
Este o companie de top pentru noua generație de produse și servicii de learning. Oferă organizațiilor servicii de consultanță și facilitare, training-uri, ateliere de lucru, special proiectate pentru a întări capacitatea organizațională și managerială a acestora.
În plus, Learning Pro sprijină organizațiile în definirea strategiilor și în proiectarea planurilor de dezvoltare organizațională, precum și în implementarea, monitorizarea și evaluarea acestora. Prin combinarea teoriilor moderne de management cu experiența practică în dezvoltarea resurselor umane, abordarea de consultanță și training este una orientată spre aplicabilitate, bogată în metode interactive și participative, și bazată pe utilizarea tehnologiilor digitale.